Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lämplig metod för att justera färgmängd?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-09 13:56

Jag har en annons (två Photoshop-bilder monterade i InDesign med lite text) som funkat fint i glassigt digitaltryck. Nu ska annonsen tryckas på tidningspapper och jag har då fått beskedet att annonsen har 320% färgmängd och att 240% är maximalt.

Hur går man lämpligast till väga för att justera färgmängden? Kan man fixa det i Distillern eller i InDesign? Eller måste man ge sig på bilderna i Photoshop, och i så fall hur?

• Medlem
  • 2004-05-09 15:09

Du applicerar lämpligen en dagstidningstrycksprofil på bilderna i Photoshop. Det finns en standard, men jag minns tyvärr inte var man laddar ned den.

Det finns lite olika för olika linjetäthet. Tryckeriet borde kunna ge dig lämplig profil.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-05-09 15:20
  • Medlem
  • 2004-05-09 15:24

Där var den!

• Medlem
  • 2004-05-10 11:19

Tackar, tackar. Precis vad jag letade efter.

/Syrsa

Icc er vel enkelt

Det är jo rätt enkelt att andvenda egen Cmyk i photoshop. Resultatet blir som oftast mye bedre med egen cmyk

ICC: om du koverterer en bild med stor gamut inn till en profil för dagspress så kan det bli rätt bleskigt.. Speciellt med svenska tidningspressen der det finnes fler blasktryckere en i nogot annat vestliga land. Skulle jo nestan tro dom alla har nått fel på sin densitetsmätare.

Spana inn en dagstidning nesta gång ni er på kontineten.. kolla inn hudtoner och röda fält, feks en norsk flagga. Våra tidninger skicker ut en Icc profil som komprimerar ned gamuten så det meste blir grått.

Hilsen Norsken

Minska färgmängd i ICC-profil

jag använder färgpressens ICC-profil från TU på bilder för Dagspress. Men mitt problem är att trots att jag använder ICC-profilen på bilderna så blir inte färgmängd och upplösning bra. ICC-profilen ska väl tillåta färgmängd 240-270% men varför blir då färgmängden ändå på vissa bilder över 300%?
Likaså upplösningen, den ställer jag in på 170ppi men när traffic öppnar filen ökar upplösningen markant hos dem.
Känns som om jag står och trampar och inte vet vart jag ska vända mig....
Väldigt tacksam om någon har svar.

1
Bevaka tråden