Jag behöver lite teknisk hjälp med en illustration jag håller på med.
Orginalet är en svartvit tuschteckning som jag läst in som lineart i hög upplösning. Förutom det svartvita ska jag också lägga till vissa delar som en PMS-färg.
Jag har testat att lägga till en "dekorfärgskanal" med pms färgen. Hur fungerar dessa?
Vilka filformat fungerar med det (photoshop DCS 2.0 verkar fungera men det blir en väldigt pixlig förhandsbild, tiff också men då syns inte dekorfärgen alls i InDesign)? Hur fungerar det med utsparingar och dylikt? Nu verkar det som om dekorfärgen täcker över det svarta är det så det kommer att fungera i tryck också?
Vilken upplösning skall man ha på bilden? Man brukar väl ha ganska hög på "lineartbilder" som den här. För att lägga till dekorfärgen måste jag omvandla bilden från bitmap till en gråskalebild så den riskerar att bli ganska tung om man har våldsam upplösning.
Något annat att tänka på. Eventuella andra sätt att lösa det hela på? Jag brukar arbeta med duplexbilder men det har ju andra begränsningar så det hade varit bra att kunna lägga färgen i en seperat kanal ibland.
Tacksam för svar. En del kanske jag kan ta med tryckarna men det är skönt att ha lite på fötterna först.