Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta språk mellan användare?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att byta språk mellan användare så ex findern + prog visas med engelska med användare och svenska med den andra?

T

• Oregistrerad
  • 2004-05-11 22:04

Det är väl bara att prova - men resp användares systeminställningar är väl individuella i många fall…

• Oregistrerad
  • 2004-05-11 22:26

Visst, ändra språk i resp konto i systeminställningar (internationellt) genom att rangordna. Men skall du ha t ex Office på olika språk får du installera en version av varje och sedan ställa behörigheten i kontot på den version du vill skall användas. Bra i datasalar med studenter från olika länder t ex. Men se upp med tangentbordsinställningarna, som ändrar sig ibland till t ex engelskt om du kör engelska.

Ser att program, Safari och annat byter språk när jag byter rangordning. Finderns meny förblir svensk.

T

• Oregistrerad
  • 2004-05-11 23:05

Skumt, efter omstart/utloggning skall finder switcha. måste testa på min burk.

• Oregistrerad
  • 2004-05-11 23:10

Det fungerade som det skulle, även explorer bytte språk. Men fick USA-tangentbord, men det går ju att ställa in. Om du testar Norska eller nåt annat språk då?

• Oregistrerad
  • 2004-05-11 23:11

Om du (kanske) minns när man installerade (om du gjorde det) så kunde man välja att inte installera alla språk…
Ofta kan man inte det för applikationer utan dessa har en massa språk i sig (i "applikationspaketet").

Kan det vara så att du installerade det språk du vill ha i finder men att de finns med i "applikationspaketet"?
Installationen lägger ju in engelska (int.) och svenska (uppenbarligen) för system / finder - funkar det inte om du provar att ställa dom två språken för resp. användare… (fast det lät ju iofs som det var en engelsk och en svensk du ville ha )

Sen får man nog logga ut och logga på för att ändringarna i finder skall träda i kraft (på samma sätt som man får starta om applikationen)

Fungerar nu!
Vissa prog bytte språk innan men allt bytte när jag startade om. Valde nu Brasiliansk portugisiska och det verkar funka. Perfekt för min flickvän!

T

Hmmm

efter lite tester så fungerar Brasiliansk portugisiska bara med findern. Under info för program finns en lägga till... symbol. Går det att lägga till Br. portugisiska till prg också eller gäller det endast systeminst./finder?

Vet inte vilken fil jag ska leta efter i så fall.

T

• Oregistrerad
  • 2004-05-12 20:21
Ursprungligen av Thomas_A:

Hmmm

efter lite tester så fungerar Brasiliansk portugisiska bara med findern. Under info för program finns en lägga till... symbol. Går det att lägga till Br. portugisiska till prg också eller gäller det endast systeminst./finder?

Vet inte vilken fil jag ska leta efter i så fall.

T

Risken finns att det språket inte finns i programmet…
(kanske en gnutta smalt - öven om det är många med det språket)
Eventuellt får du leta efter en annan version på programet och krångla med två (om det inte går lägga in från paketet i ditt befintliga paket… (visa paketets innehåll - och sabba inget…)
Men prova att ställa spanska som andraspråk och Engelska som tredje för den användaren (ie. rangordna och "slå på") så kommer nog programen försöka i den ordningen i vart fall

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-12 21:03

Fungerar nu!
Vissa prog bytte språk innan men allt bytte när jag startade om. Valde nu Brasiliansk portugisiska och det verkar funka. Perfekt för min flickvän!

T

Inget svar på ditt problem med det specifika programet, men systemet funkar så att om man byter språk i International så körs alla program som startas efter det att man bytt språk med det nya språket, program som redan är aktiva måste startas om, finder tex. men du behöver ej logga ut/starta om räcker med Force Quit: relaunch på Finder.

• Oregistrerad
  • 2004-05-12 20:57

Om man hittar en Portugisisk version av programmet och kopierar över språkdelen i programpaketet till en svensk/engelsk version. Skulle det kunna fungera? Nån som testat?

Ursprungligen av Hogge:

Om man hittar en Portugisisk version av programmet och kopierar över språkdelen i programpaketet till en svensk/engelsk version. Skulle det kunna fungera? Nån som testat?

Vet ej. Kanske finns det någon lista att hämta? Förstår inte varför det skulle finnas "lägga till..." under info menyn annars. Det går ju utmärkt i findern/systeminställningar att ställa in Bra port. Läste på Apple att alla Apple prg som medföljer har möjligheten till språk. Men det kanske bara gäller de ?10 språk som varje prg har som default. Konstigt ändå att de har hämta..knappen.

Citerar från Apple:

"I de program som följde med datorn kan du skriva på alla språk som Mac OS X har stöd för. (Språken finns listade i panelen Språk i inställningsprogrammet Internationellt.) Det är dock inte alla program som låter dig byta språk i menyer och dialogrutor. Om du vill veta vilka språk som programmet har stöd för, markerar du programsymbolen och väljer Arkiv > Visa info. Klicka sedan på triangeln bredvid Språk."

T

• Oregistrerad
  • 2004-05-12 21:20

Vet ej. Kanske finns det någon lista att hämta? Förstår inte varför det skulle finnas "lägga till..." under info menyn annars.
T

Det har du rätt i - kolla på apples site om du hittar fler språk til lex.v. safari m.fl.

Annars så kan du ju prova med primära, sekundära och tretiära språk enl. ovan…

1
Bevaka tråden