Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestanda: G4/450, Panther Server, 576MB RAM

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi håller på att sätta upp en G4/450 som stått på lagret ett bra tag - den kommer bli en testserver och går troligen live om några dagar. Vi håller på att installera Panther Server och burken har 576MB RAM.

Vad tror ni om prestanda? Burken känns minst sagt seg men det kan vara inbillning eller endast relaterat till dåligt grafikkort.

Har ni tips ang disklösning - vi kör en singel 27GB originaldisk idag men skulle helst vilja ha RAID-5. Vad har ni för tips ang serverdiskar på mac?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 09:40

Hur var det med server - kan man inte lägga systemet på en ide-kanal och sedan raid1:a två diskar på den andra... (?)
Blir ju i vart fall billigt
Lär ju inte bli ett endaste skett snabbare direkt - snarare tvärt om - men man får ju lite back-up och sådär till ett lågt pris...
Vore nog bra att ha swappen på raid-disken för antar att systemet hamnar på samma ide som CD-driven och då blir ju den disken slö...

Fast det kanske inte var svar på frågan egentligen?

G4/450 är ju ingen räserburk...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 10:35

Allt beror på vad du vill göra med den. som testserver är ju intressant, men vad skall du testa?

Den duger till rätt mycket, grafiken kommer inte vara rapp men det underliggande kommer funka fint.

Så, vad skall ni använda den till??

(raid lösning rekommenderar jag en extern scsi eller firewirelösning, lacie har ett par bra.)

/glemme

Jag kör Panther Server på en G4/400 med 1Gb RAM det snurrar på helt ok, prestanda mässigt (glemme vet jag vad talar om )

Kör div tjänster, ftp, ssh, mail, apache, vpn m.fl.

Det ska bara vara apache/php med mysql och låg trafik - borde räcka rätt långt hoppas jag. Troligen som blogging server eller nåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 17:18

Funkar fint.. Raid 5 är onödigt. mirror duger gott!

Ursprungligen av glemme:

Funkar fint.. Raid 5 är onödigt. mirror duger gott!

Kan jag få tillbaka den där sista RAID-vaggan då till din dellburk så att jag kan köra RAID-5 istället för RAID-1 på vår nya server

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 23:20
Ursprungligen av Björnström:

Kan jag få tillbaka den där sista RAID-vaggan då till din dellburk så att jag kan köra RAID-5 istället för RAID-1 på vår nya server

Kör inte raid 5 på den servern. Kör raid 10 istället.. Så det så. (köpte en till låda från dell)

/glemme

Ursprungligen av glemme:

Kör inte raid 5 på den servern. Kör raid 10 istället.. Så det så. (köpte en till låda från dell)

/glemme

Vad kostar slädarna? Jag behöver två stycken! (har gott om diskar)

Ursprungligen av Björnström:

Vad tror ni om prestanda?

Kör med G4/350, 1 GB RAM, 120 GB mirror RAID, Panther Server. Fungerar fint prestanda mässigt, men jag skulle rekommendera mera RAM minne än 576 MB. Hade 576 MB förut, men servern arbetade mycket mot swappen då.

Tjänster: Apache/PHP/MySQL, ssh, afp, mail, dns.

Ett kul test med ApacheBench: min server klarade 2-3 request/sekund beroende tid på dygnet och övrig trafik. Inte så mycket kanske, men min server får bara 15000 hits/dag.

ab -n 100 -c 10 -v 2 http://www.example.com/
ab -n 1000 -c 100 -v 2 http://www.example.com/

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 13:13

Jag har kört en g4 450 mhz med OSX 10.3 sedan september, den går som filserver i ett internt nätverk.

Tyvärr klarar inte en 450 mhz g4 av snabba (ATA-66)/stora discar(max 120 GB).
Lösning?

Jag köpte ett ACARD ATA-133 RAID kort, 4 st ATA-133 discar på 250 GB styck

Resultat?
500 GB speglad stabil server. När du har klen processor så skadar inte hårdvaru RAID heller.

Nätverket är på 100 Mbit så diskmässigt är det ändå overkill mot vad datorn klarar av att knuffa.
Ska den gå som server behöver du inte bekymra dig om bildskärmskortet, men visst i sånna gamla burkar känns grafiken seg.

Ett RAID-kort och två discar går lös på runt 3.500, och då har du nytt liv i burken.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-06-06 15:09
Ursprungligen av Krokodilen:

Jag har kört en g4 450 mhz med OSX 10.3 sedan september, den går som filserver i ett internt nätverk.

Tyvärr klarar inte en 450 mhz g4 av snabba (ATA-66)/stora discar(max 120 GB).
Lösning?

Lösning är den, partitionera och formatera i en nyare dator först, så kan du använda mer än 128GB på diskarna sen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-26 14:26

Hur gick det?

Är skälv sugen på att sätta upp en permanent server med apache, ftp & afp.

Tänkte köra gigabit i lanet & ha typ all film & musik + backup på servern.

Jag har två val.
Antingen köra min dual 1.33 G4 med 1GB minne som server vilket lär räcka mer än väl.
Men helst skulle jag vilja köra en gammal B/W G3a 400MHz med 512MB minne som server, köper till ett gigabit nätkort & sätter i ett serial-ata kort + 2 serial-ata diskar. Kommer den att orka med gigabit? kommer bli mot endast en klient i taget i vanliga fall, maximalt så kanske afp + apache eller ftp körs samtidigt mot max två - tre klienter.

Hur gick det för din burk Björnström?

Jag körde OS X Server på min G3 400 med 512MB, det var ruskigt segt. Samma dator med BSD levererade sidor och körde databasfrågor minst 10 gånger så fort.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-19 19:57

Aningen mer jobb för att få det att snurra, men jag tror att en lösning med tex Debian skulle ge bättre prestanda.
Man behöver ju inte ha något GUI som ligger och snurrar runt på en webserver...

1
Bevaka tråden