Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3.3 får fläkten att gå

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-30 07:50

Fick äntligen tillbaka min alu15 efter nästan 3 ve frånvaro (CDn paj) pga UPS som sjabblade.
Hur som helst som tänkte jag att en lite programupdate på det här o allt är finemang. Sagt o gjort.
Slängde in 10.3.3 o iChat 2.1. Det gick bra. Sen skulle jag börja jobba lite. Körde nåra apps typ Safari, Mail, Adressbok, iTunes o direct connect. Inte mkt till tunga apps det inte. Har 768MB RAM så det brukar funka med lätthet. Men nu går fläkten igång hela tiden! Jag har sällan hört fläkten förut. Man måste ju ha den i sängen o köra 2 filmer samtidigt för att få den att gå igång. Nu står den snällt på ett vanligt skrivbord.

Nån annan som haft det problemet?

Ursprungligen av c5j:

Fick äntligen tillbaka min alu15 efter nästan 3 ve frånvaro (CDn paj) pga UPS som sjabblade.
Hur som helst som tänkte jag att en lite programupdate på det här o allt är finemang. Sagt o gjort.
Slängde in 10.3.3 o iChat 2.1. Det gick bra. Sen skulle jag börja jobba lite. Körde nåra apps typ Safari, Mail, Adressbok, iTunes o direct connect. Inte mkt till tunga apps det inte. Har 768MB RAM så det brukar funka med lätthet. Men nu går fläkten igång hela tiden! Jag har sällan hört fläkten förut. Man måste ju ha den i sängen o köra 2 filmer samtidigt för att få den att gå igång. Nu står den snällt på ett vanligt skrivbord.

Nån annan som haft det problemet?

Japp.

Du behöver nollställa "Power Management Unit (PMU)"
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-12 23:52

Tar upp den här tråden igen. Jag har precis drabbats av liknande problem. Fläkten startar helt oprovocerad, räcker att man kör mail eller Safari. Efter ett tag är den på väg att stänga ner, men sedan börjar den igen.

Jag har nog mest problem när den ska vakna efter vila, så jag har försökt det här med att nollställa PMU:n, då funkar allt normalt tills jag sätter datorn i vila igen. Då drabbas jag av samma fläktproblem. Finns det något annat trick? Vad kan vara fel?

c5j - Har dina problem löst sig?

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 12:51
Ursprungligen av Josef P:

Tar upp den här tråden igen. Jag har precis drabbats av liknande problem. Fläkten startar helt oprovocerad, räcker att man kör mail eller Safari. Efter ett tag är den på väg att stänga ner, men sedan börjar den igen.

Jag har nog mest problem när den ska vakna efter vila, så jag har försökt det här med att nollställa PMU:n, då funkar allt normalt tills jag sätter datorn i vila igen. Då drabbas jag av samma fläktproblem. Finns det något annat trick? Vad kan vara fel?

c5j - Har dina problem löst sig?

Jo, nu är den som vanligt. Man kan ligga i en fluffig säng o kramas med den utan att fläkten sliter alltför hårt. Skulle man få bort hårddisken lilla knarrande så skulle den vara ljudlös nästan hela tiden. Har för mig att jag nollställde PMUn en gång för att få till den.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-13 16:56

Skumt att det då inte fungear för mig. Hur nollställde du PMU:n? I drift? När datorn var i energisparläge? När batterieet hade tagit slut?

Någon som vet om det finns andra trick?

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 18:02

Man stänger väl av datorn o trycker nån tangentbordskombo på PBn. Finns säkerligen på Apples supportsida.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-14 19:44

Nu har fläktproblemet löst sig. Jag nollställde något som heter PRAM. Tryckte Alt+Comman+P+R under uppstart. Så nu väsnar de inte längre. Skönt!

Är det likadant på iBook? För jag har märkt att min fläkt går hela tiden. Den har gått i säkert ett dygn nu. Och står datorn still på natten utan att man använder den tycker jag att fläkten borde stanna.

• Medlem
  • 2004-05-16 14:37
Ursprungligen av korthoga:

Är det likadant på iBook? För jag har märkt att min fläkt går hela tiden. Den har gått i säkert ett dygn nu. Och står datorn still på natten utan att man använder den tycker jag att fläkten borde stanna.

Du bör nog försätta datorn i vila. Ibland har jag märkt att fläkten "hakar upp sig", och inte verkar märka att man har slutat jobba. Stänger man locket i nån minut, så brukar den repa sig.

1
Bevaka tråden