Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filsynkronisering?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I 9:an fanns ett sådant litet hjälpmedel som jag körde mellan min iBook och G4:an

Hittar inget motsvarande i OSX.

hur fixar man sånt?

Anders

Här har du flera synkroniseringsprogram:
VersionTracker
(länken går till en sökning på "file synch")

Tack!

Men finns det verkligen ingen sådan funktion med i OSX? :eek:

Anders

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-31 18:16

Inte den ända funktionen som saknas i MacOS X...

[ 31-01-2002: Meddelandet ändrat av: Acke ]

Ehh... hört talas om rsync nån gång?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Samuel Kvarnbrink:
Ehh... hört talas om rsync nån gång?

Näpp!
Talk to me!

Anders

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-03 02:34

kör en "man rsync" i konsollen

"rsync is a program that behaves in much the same way that
rcp does, but has many more options and uses the rsync
remote-update protocol to greatly speedup file transfers
when the destination file already exists.

The rsync remote-update protocol allows rsync to transfer
just the differences between two sets of files across the
network link, using an efficient checksum-search algorithm
described in the technical report that accompanies this
package."

Rekommenderar att även kolla ditto!

Kör "man ditto"

En annan fördel med rsync är att det går att tunnla filöverföringarna via SSH, så att synkroniserandet sker utan att man behöver känna sig osäker över säkerheten även om man synkar över nätet. Rsync kan antingen köras enstaka gånger som ett vanligt CLI-program eller läggas i bakgrunden (med alternativet -daemon). Kör man rsync som "daemon" behöver man bara köra igång det, så sköts filsynkroniseringen kontinuerligt utan att man behöver bry sin hjärna med det. Rekommenderas! (Och ditto är som sagt också bra...)

Rsync är faktiskt ett av de mer använda programmen på nätet, fast utan att det märks... nånsin undrat hur ftp-speglarna håller sig up-to-date hela tiden?

Känns nästan för svårt för mig, men jag skall kolla när jag tillbaka vid skrivbordet......Återkommer när allt brutit samman

Anders

• Oregistrerad
  • 2003-03-21 16:27

Förnyar tråden med en rsync-fråga.

Jag har gjort backuper på min user-katalog några gånger över ssh med rsync och det har funkat jättefint. Hur som helst så har dessa backuper börjat bli lite skumma, jag tycker mig nu få en massa oönskade filer på destinationsdisken (filnamn-dirattr.160334 o.s.v.) och under synkroniseringen dyker många rader upp som jag ifrågasätter en smula.

Om jag kör exempelvis

Citat:

rsync -e ssh -avz --exclude-from="excludes" --delete ./ destinationhost:backup/current

så kopieras mina filer, men rader som

Citat:

/katalog/filnamn/rsrc
/tmp/rsynczeroattr.155621

dyker upp lite här och där. Vad jag kan erinra mig så brukade det här inte hända förut, och jag hade heller inga problem med dessa attrib-filer som bildas på måldisken.

Har någon tips på vad jag kan göra för att slippa dessa filer? Har försökt fixa detta genom att ta bort växeln -a o.s.v. men vad jag märkt så hjälper det inte.

Jag kör X 10.2.4 och målet kör freeBSD 4.7.

Tacksam för hjälp..
Hälsningar,
/Fredrik

Senast redigerat 2003-03-24 14:16

Fredrik Lange: Jag har samma problem med rsync ungefär. Jag försöker backa upp min hemmamapp i Linux till en mapp på en Firewirehårddisk. Eftersom jag inte har Firewire på min Linuxburk vill jag använda min Powerbook som mellanled. Jag får också de där oönskade filerna. Skumt. Det har inte löst sig?

Rsync är så smidigt för backupper annars, eftersom den bara skickar över förändrade filer - jag orkar inte använda scp i all framtid för backupper. Är det här nåt som inträffat med de senare Mac OS X-versionerna?

Ok! Med senaste rsync från Fink funkar det som det skall. Undrar varför det krånglade....

• Oregistrerad
  • 2003-05-08 23:49

Hej! Jag har inte använt rsync på länge nu, men det är kul att du hittade en lösning på problemet.. ska testa igen!

/Fredrik

• Medlem
  • 2003-05-11 23:06

Hej, någon som kan rekommendera något mer användarvänligt en rsync för att synka innehållet i vissa bibliotek mellan min ibook och min imac ?

Hittade en del på versiontracker. Men vad används av folk här på forumet ?

mvh

Citat:

Hej, någon som kan rekommendera något mer användarvänligt en rsync för att synka innehållet i vissa bibliotek mellan min ibook och min imac ?

FWB:s BackUp Toolkit. $50 dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-12 10:03

Jag kör rätt mycket med ett program som heter rätt och slätt Synk. Gratis och finns på Versiontracker.

Det har en arkiv-funktion som går ut på att alla äldre filer sparas undan istället för att skrivas över. Bra sätt att spara revisioner av nåt man jobbar på!

• Oregistrerad
  • 2003-05-12 16:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av tby

Hittade en del på versiontracker. Men vad används av folk här på forumet ?

mvh

Jag kör Folders Synchronizer X från SoftoBe. www.softobe.com.

Funkar kanonbra.
/Ulf

Litet synkprogram

Synk 4.1.1
http://www.decimus.net/synk/
Fixar det mesta

1
Bevaka tråden