Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få till "Film-ljus-filter" ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-18 10:26

Hej !

Långfilmer och flesta serier har ett helt annat ljus än ex nyhetsinslag eller hemmafilmad video. Också kan man se skillnad vid ex filmdokmentärer att det var ett annat ljus på plats än vad det sedan blev i filmen. Hoppas det framgår vad jag menar..

Finns det något filter eller liknande funktion för att få till denna "effekt"?

Mvh Olof

  • Medlem
  • 2004-05-18 10:53

Filtret du söker kallas nog "ljussättningskurs", alternativt "år av erfarenhet".

Alternativt så ger ju riktig film ett helt annat intryck än video. Kort skärpedjup, och en helt annan dynamik.

Börja med att mäta upp ljuset på platsen, och stäng av automatiska ljusinställningar om det går, så får du åtminstone ett jämnt ljus i varje scen. Lås vitbalansen.

Jag tycker Oloffs fråga var intressant, kan nån annan ge ett lite mindre elitbetonat svar?

  • Medlem
  • 2004-05-18 23:41
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker Oloffs fråga var intressant, kan nån annan ge ett lite mindre elitbetonat svar?

He, he... det var inte meningen faktikst. Jag är ledsen om dt uppfattades på det viset, men i princip så stämmer det väl? Det finns inga filter som gör filmer snygga. Däremot kommer man långt med att dels ha koll på ljuset, och exponera "rätt". Med rätt menas att man ska få det som man vill ha det, och inte nödvändigtvis som det ser ut.

  • Medlem
  • 2004-05-19 00:48

Jag är intresserad av samma sak som Oloff, eftersom jag skulle vilja tona ner hem-videokänslan lite på de filmer jag tagit med min DV-kamera. Såg den här tråden som verkade ge lite tips. Men själv har jag haft fullt upp + strul med min hårddisk med allt dv-material på, så jag har själv inte kunnat testa tipsen.

Och självklart förstår jag att det inte bara är att trycka på en knapp så blir allt som på bio-film, men jag vill kunna bättra på det material jag redan har (felexponerat kanske, men ändå).

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-19 06:59
  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 09:51

handlar inte det om känslan oxå..? Ni filmar ju med videokamera..på filmer så kan man ju ha film i kameran vilket ger en anan känsla.. Tänk analogt 4X5 tum vs digital 2 mpixel kamera..inte speciellt lika resultat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-19 16:42
Ursprungligen av jurassic579:

handlar inte det om känslan oxå..? Ni filmar ju med videokamera..på filmer så kan man ju ha film i kameran vilket ger en anan känsla.. Tänk analogt 4X5 tum vs digital 2 mpixel kamera..inte speciellt lika resultat...

Är det inte många filmer som idag spelas in med digital teknik? Upplösningen är kanske mycket mer än 2 megapixel på dessa. Finns det någon tydlig gräns i kamerkvalié där man märker skillnad, i hemmabruk prisnivå?

Annars har en hel del bra tips kommit in. Tack! Att det handlar om att mäta ljus känns igen från fotografering. Det blir inte mycket kontroll i fotografering utan spot- och centrum-mätning.

  • Medlem
  • 2004-05-19 11:17

Tack så mycket för tipsen mattan!

Så fort jag får ordning på hårddiskarna ska jag testa.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-19 20:01
Ursprungligen av samul:

Tack så mycket för tipsen mattan!

Så fort jag får ordning på hårddiskarna ska jag testa.

Varsågod! Ken Stone är en sida värd att bokmärke. Många bra artiklar om FCP där.

Skulle vara kul att se ett före/efter-klipp om du har tid till det.

//mattan

  • Medlem
  • 2004-05-19 12:16

Jag tolkade nog lite fel. Det är bra tips.

...glöm inte att det ofta krävs ljussättning som till filminspelningar för att få "riktigt bra"
filmkänsla. Dom sätter ju ljus i stort sett till VARJE scen, även utomhus. Gör man en spelfilm
med ambition att få BRA filmlook så räcker det inte med ovan nämnda trick (även om jag
fullt håller med att det fungerar helt ok).

/Robert

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 22:06

Vi klippte precis en kortfilm. Jag är väldigt allergisk mot just "videolook" och ville gör allt för att få bort denna. De steg vi tog var:

1. Vitabalnsera så mycket som möjligt på plats vid inspelning
2. Korrigerade alla klipp i FCP med dess colorcorrecting verktyg för att få jämnare/renare bilder mellan klipp, samma kontraster och färger osv.
3. Deinterlac:ade allt i Final Cut Pro
4. Exporterade allting till After Effects och använda där "Magic Bullets" Look Suit för att färgsätta på ett snyggt sätt.

Detta funkar bra, dock får allting en viss "livvakterna look" (de spelade in den med HD med interlace-video och deinterlace:ade efter, därför "släpet" i deras look). Som en final touch kör vi nog på lite, lite brus för att emulera filmgrynighet.

Som det skrivits här så är det A och O att på plats göra så mycket som möjligt med ljusättningen. Mycket kan göras i posten, men har man inte en god grund kommer resultatet bli sämre och tidåtgången kommer vara åtskilligt mycket högre.

1
Bevaka tråden