Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nat med två nätkort och port forward, server X panther

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-20 22:41

Tja.

Jag har panther server och har aktiverat NAT och brandväggen som det står att man ska göra. jag har öppnat 80 porten, jag har ju som en livs levande öppet hål, men ändå så kan jag inte surfa från min PC. Jag har också aktiverat dhcp på min os X server. PCn får ipadress och alla inställningar från dhcp, men den kommer inte ut på internet.

Någon som vet hur det ska fungera? Lust att skriva en förklaring gärna steg för steg.

Skulle vara glad om jag fick veta hur man gör port-forward i os X panther också.

tack!
/Andy

• Oregistrerad
  • 2004-05-20 22:45

Har du talat om vilket kort som är NAT:at och vilket det NAT:ar till?
Är iofs inte helt hemma på server, men på klienten behövs det och hur är ju ganska uppenbart i "NAT-rutan".

• Medlem
  • 2004-05-20 22:48
Ursprungligen av Pär:

Har du talat om vilket kort som är NAT:at och vilket det NAT:ar till?
Är iofs inte helt hemma på server, men på klienten behövs det och hur är ju ganska uppenbart i "NAT-rutan".

ja, men i Xs inbyggda nat så kan man välja vilken ansluning man vill dela ut, jag har valt den rätta och det fungerar inte...

känns som jag tänker gå tillbaka till min linux router/fw snart...

• Oregistrerad
  • 2004-05-21 10:23
Ursprungligen av Flurp:

ja, men i Xs inbyggda nat så kan man välja vilken ansluning man vill dela ut, jag har valt den rätta och det fungerar inte...

Kan du inte skärmdumpa och attacha?
Jag har det så och det funkar fint... (i.e. från - till)

Sen behöver du inte öppna port 80 för att kunna surfa, utan öppnar du den gäller det inkommande anslutningar till en egen webserevr du kör på port 80. Utgående görs på andra portar, vilka inte är stängda som standard.

• Medlem
  • 2004-05-20 22:53
Ursprungligen av Johan S:

Sen behöver du inte öppna port 80 för att kunna surfa, utan öppnar du den gäller det inkommande anslutningar till en egen webserevr du kör på port 80. Utgående görs på andra portar, vilka inte är stängda som standard.

jo, jag vet, men ville bara vara 100% säker att det inte va brandväggen som stoppade mig...

"But for the NAT service to operate, both the NAT and the Firewall service need to be enabled. This is because an essential part of NAT is the packet divert rule. "

"dditionally, if you want the computers behind your NAT router to access services outside the NAT network, you must open specific service ports in the Firewall (e.g. 22 for SSH, 80 for Web access, etc.) for the address range behind the NAT router. The NAT clients will only be able to access the services outside of the NAT router if explicitly permitted to do so by the Firewall."

utdrag ur OS X HJÄLP ang nat servrar

• Medlem
  • 2004-05-21 11:35

Den här gick jag efter när jag ställde in min server...

http://www.uberdj.com/files/osxsharing.pdf

1
Bevaka tråden