Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny vass videocodec: h.264/MPEG-4 Part 10

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har demat en ny högkvalitétsvideocodec på NAB. Det nya codecen heter h.264 eller MPEG-4 Part 10:

In addition to the five product announcements made on Sunday and the upgrades to the notebook product line-up on Monday, Apple Computer Inc. still had a surprise for people visiting their booth at this week's National Association of Broadcasters (NAB) show in Las Vegas, NV. Apple demonstrated at its booth an advanced HD video codec, dubbed h.264 or MPEG-4 Part 10 by the MPEG LA governing body.

"The MPEG-4 standard has been evolving very quickly -- we've watched it go on the Internet, into 3G products and now, with this technology preview of h.264, we are going to watch it go to HD," Frank Casanova, Apple's director of QuickTime product marketing, told MacCentral.

ITU-T, the governing body responsible for bringing h.263 and h.261 (the codec used for video conferencing), and MPEG LA, the governing body for the MPEG group, were both working on high-quality video codecs of their own until late last year. In November 2003 the groups pooled their resources and research to bring h.264 to the groups participants as the next high-quality video codec.

Unlike other codecs, h.264 is scalable, allowing content creators to write their content for everything from the newest 3G phones to HD, and everything in between.

Läs hela artikeln hos MacCentral: Apple demos new high-quality video codec at NAB

Äntligen.

Äntligen som i "bra att dom släpper just den här codecen" eller som i "bra att det överhuvudtaget kommer en bra codec för MPEG-4"?

Eller bara en Fylking?

Först o främst att det nu blir en H.264 codec o sen råkade det bli en Fylking

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 09:29

Någon som vet mer om h.264? kan det ta över MS codec för HD-DVD?

Ursprungligen av Cypher:

Om det tar över rent marknadsmässigt vågar jag inte sia om, MS har ju en tendens att lyckas alldeles för väl ibland... Men jag fattar det som att h.264 kan, rent kvalitetsmässigt, konkurrera med MS codec.

Ursprungligen av Cypher:

http://www.m4if.org/public/documents/vault/m4-out-30035.pdf?PHPSESSID=c9315b47d4654097408646fee1fa10aa

Sidnot. Sorenson Video 3.x bygger på en tidigt draft på h.264

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-21 00:39

Det är en rätt cool codec det där ska ni veta. Det finns möjlighet att lagra video i lager och realtidsrendera 3d-modeller, främst för användning av ansikten med textur tydligen. Vi har tagit upp en del av innehållet i kompressionskursen jag skriver tenta på om en vecka (yikes!)

Ursprungligen av speedy:

Det är en rätt cool codec det där ska ni veta. Det finns möjlighet att lagra video i lager och realtidsrendera 3d-modeller, främst för användning av ansikten med textur tydligen. Vi har tagit upp en del av innehållet i kompressionskursen jag skriver tenta på om en vecka (yikes!)

Du menar MPEG4? h.264 är bara en del i det hela.

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-26 08:44

H.264 är också en vidareutveckling av H.263, precis som videon i MPEG-4, men där dom satsat på nya sätt att tänka, som varierande storlek av macroblock och en heltals DCT osv. Den gör det möjligt att komprimera med snuskigt bra kvalite, troligtvis betydligt bättre än WMV 9, men jag har inte jämfört dom speciellt mkt. Det nuvarande problemet med H.264 är att det finns så många olika alternativ i kodningen att referenskoden inte ens klarar 1 frame i sekunden på en ganska häftig G4a..

Att dom lägger in den som MPEG-4 P10 tycker jag känns som om dom gör saker onödigt komplicerat. Varför ska dom lägga in flera olika codecs under ett namn när dom redan har ett tidigare namn? Jag har svårt att se fördelar med det, ingen gör ju ändå en full implementation av MPEG-4 som det är.

Jag har redan sagt mina åsikter om bredden på MPEG-4 så jag stannar här.

Ursprungligen av kent:

Jag har redan sagt mina åsikter om bredden på MPEG-4 så jag stannar här.

Det är inte för inte jag har sett 1200-sidiga MPEG4 böcker som är rena grekiskan.

internetnews.com publicerade nyligen en artikel i ämnet – Apple Readies Next-Gen MPEG-4 Part 10.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-24 22:50

H.264 Video Codec Adopted for Next Generation DVDs

"H.264 Video Codec Adopted for Next Generation DVDs

MPEG Developed Video Codec Key to Future High Definition DVDs

CUPERTINO, California—June 23, 2004—Apple® today announced that the DVD Forum has ratified the H.264 Advanced Video Codec (AVC) to be included in the next generation High Definition (HD) DVD format. The H.264/AVC codec was jointly developed by the Moving Picture Experts Group (MPEG) and the International Telecommunication Union (ITU) and has been ratified into the MPEG-4 specification as the next-generation video codec. H.264/AVC is based on open standards and will ship in Apple’s QuickTime® software in an upcoming release next year.

“Apple is firmly behind H.264 because it delivers superb quality digital video and is based on open standards that no single company controls,” said Philip Schiller, Apple’s senior vice president of Worldwide Product Marketing. “QuickTime 6 has already topped 250 million downloads, making it one of the most successful media standards ever, and we will be adding support for H.264 to QuickTime next year.”

H.264/AVC is an extremely scalable video codec, delivering excellent quality across the entire bandwidth spectrum—from high definition television to video conferencing and 3G mobile multimedia. As shown in a preview at the National Association of Broadcasters convention in April, video encoded at full high definition resolution (1920x1080 24p) was played back between 6.8 and 8 Mbps on a dual-processor Power Mac® G5 delivering full HD quality at up to half the data rate of MPEG-2.

As the platform of choice for content creators worldwide, QuickTime delivers the full media experience for thousands of unique software titles, enhanced music CDs and hundreds of digital camera models. More than 250 million copies of QuickTime 6 have been downloaded in less than two years since its release. According to Frost & Sullivan’s 2004 Global Media Streaming Platform Report, between 2002 and 2003 Microsoft’s and Real Networks’ worldwide market share percentages were either stable or declining while QuickTime’s market share increased to 36.8 percent, a close second to Microsoft. Real Networks came in third place with less than 25 percent of the worldwide streaming market share. QuickTime 6.5, which also includes enhanced support for 3rd Generation Partnership Project (3GPP) and 3GPP2 mobile networks, is available as a free download for Mac® and Windows users at www.apple.com/quicktime.

Apple ignited the personal computer revolution in the 1970s with the Apple II and reinvented the personal computer in the 1980s with the Macintosh. Apple is committed to bringing the best personal computing experience to students, educators, creative professionals and consumers around the world through its innovative hardware, software and Internet offerings."

http://www.apple.com/pr/library/2004/jun/23quicktime.html

Neat!

Padawan har sammanfattat lite info om h.264/MPEG-4 Part 10 AVC (vad står AVC för? Audio Video Codec?) efter WWDC:

Apple WWDC 2004 - QuickTime update

En av de intressanta bitarna, som jag hittills missat, är att codecen lämnar öppet för tillverkarna av encoders att tävla om bäst komprimering/kvalité så länge det resulterar i samma bitstream:

The standard only defines the bitstream, roughly how to decode the stream. This way it guaranties the compatibility on the client side (all compatible clients will decode a standard stream). By not defining the encoding part, it lets technology suppliers compete to provide better encoders that still produce standard streams

(Det kanske är så all MPEG-4 fungerar och jag bara missat det?)

Ursprungligen av Adrian B:

Padawan har sammanfattat lite info om h.264/MPEG-4 Part 10 AVC (vad står AVC för? Audio Video Codec?) efter WWDC:

Apple WWDC 2004 - QuickTime update

En av de intressanta bitarna, som jag hittills missat, är att codecen lämnar öppet för tillverkarna av encoders att tävla om bäst komprimering/kvalité så länge det resulterar i samma bitstream:

The standard only defines the bitstream, roughly how to decode the stream. This way it guaranties the compatibility on the client side (all compatible clients will decode a standard stream). By not defining the encoding part, it lets technology suppliers compete to provide better encoders that still produce standard streams

(Det kanske är så all MPEG-4 fungerar och jag bara missat det?)

Ja, det är så all MPEG4 är. DivX är t.e.x en MPEG4 video tillverkare, 3ivx likaså.

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-04 13:40

AVC står för det briljanta namnet "Advanced Video Codec", vilket får en att undra över vad kommande videocodecs som kommer vara ännu bättre kommer heta.

Alla video-standards beskriver bara hur bitströmmen ska se ut och lämnar encodningen till företag att vara kreativa med, men den definera dom "tools" som är tillåtna att använda, som tex hur stor macroblock är, om en P-frame kan innehålla I eller B-blocks också och massor av andra grejer. H.264 bygger på predictions från tidigare och kommande frames i mycket större utsträckning än tidigare och för att se till att man får bra resultat så har man bytt från en DCT (discrete cosine transform, används i H.261, H.263, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 osv) baserad på flyttal till en baserad på heltal vilket gör att man inte har samma problem med tradeoff i decoders i kvalite mot hastighet genom att fuska med precisionen.

Ah, tack för det klargörandet, Kent.

1
Bevaka tråden