Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dreamweaver MX 2004 | tabeller blir fel

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-21 08:18

Jag har problem med att mina tabeller inte blir som jag ställer in det. Jag har t.o.m testat att rensa bredd och höjd men tabellen blir fortfarande alldeles för bred. Jag har letat i alla kolumner och i hela tabellen. Alla pixelmått verkar rätt men resultatet i Safari blir extremt mycket bredare.

Nån som vet? Jag kan inte html-kod särskillt bra så jag vet inte vad jag ska leta efter där, gissar att Dreamweaver efter god tradition är inne å messar upp saker i koden.

/d

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-21 10:15

Hej,

Måste se kod (eller helst uppladdad sida "live") för att kunna hjälpa med säkerhet.
Men om du använder Layout view, så kan tabeller knasa till sig ganska rejält.
Dessutom, om du har delat kolumner eller rader, dvs fått colspan och/eller rowspan taggar, så kan det ställa till et halvt helvete också.
Kan du ladda upp och ge en URI?

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-21 11:28

Ibland kör jag helt utan pixelvärden och lägger istället en extra rad/kolumn med spacers (1x1pixel transparent gif) som jag sätter till den pixelbredd/höjd jag vill ha. Då tvingas kolumen till rätt mått. Då slipper man helt strul med olydiga celler.

Kan det va ngt?

• Oregistrerad
  • 2004-05-24 15:22

kolla in destination punkt se slash tavlingar4-gk.html så ser ni vad jag menar. Den ska vara tajt, det är den INTE. man kanske skulle ta å lära sig GoLive? Det kanske är ett bättre progg? Eller?

Ursprungligen av dboy:

kolla in destination punkt se slash tavlingar4-gk.html så ser ni vad jag menar. Den ska vara tajt, det är den INTE. man kanske skulle ta å lära sig GoLive? Det kanske är ett bättre progg? Eller?

Jag tycker den ser bra ut. Ser ju ut precis som du kodat den. dvs bilden sen de tre kolumnerna <col width=148> <col width=254> <col width=75> Detta stämmer överens med hur den visas på länken du bifogade.

Jag kör IE 6 och sitter nu på en PC. Har kollat kodningen på sídan och testat att ändra dessa kolumnspecifikationer. ändrade till 25,190,114 som du angivit för den första raden i tabellen och efter det ser det bra ut. Ska inte vara några problem i Safari heller med en så pass enkel tabell

Hoppas detta hjälpte!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-24 17:17
Ursprungligen av dboy:

Hmm...det är inte Dreamweaver det beror på att det inte blir som du vill, utan snarare skötaren. DW gör bara som du säger till.
Du har en del konstig och onödig kod i den där sidan som garanterat inte åstadkommits av programmet
GoLive är inte "bättre", men kanske lättare att sköta om man vill göra enkla grejer, jag vet inte. Men du måste ändå lära dig lite om html, åtminstone det mest fundamentala. Annars pajar det lätt, oavsett vilket program man använder...

• Medlem
  • 2004-05-24 17:17

Så vitt jag kan se så har den inre tabellen fel värden, sammanlagt blir den 329 pixlar bred - och ska få plats i 210... vissa webbläsare går efter det yttre värdet (första tabellen) andra efter det exakta pixelantalet.

så ändra bredden så ska det funka. Om du använder Dreamweaver så ser tabellen okej ut, men kolla i koden så ser du vad jag menar.

1
Bevaka tråden