Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OS9 + OS 10.3 på en G4

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-24 12:10

Jag har ett litet bekymmer:

Den Dual G4 Mirrored door som jag har har både OS 9 och OS 10.3 installerat. Med datorn följde det med en 10.2.1-skiva. Företaget som partitionerat systemdisken säger att de använt skivan som följde med. Men på 10.2.1-skivan finns det vad jag kan se ingen OS9 att installera?

Jag har ett par programvaror som kräver att datorn kör native OS9. Andra programvaror måste snurra under OS X. Nu vill jag blåsa burken och lägga in OS 9 och 10.3 rent.

Om jag förstått det rätt, ska jag först boota från en OS9-skiva och installera OS9 på systemdisken. Sedan bootar jag från en 10.3-skiva och installerar 10.3 - då ska jag kunna välja att i Startup disk boota antingen OS9 eller OS 10. Men som sagt, jag har ingen OS9-skiva.... Fick låna en OS9-skiva som datorn bootar från, men skivans Diskhanterare hittar de externa FireWire-diskarna, men INTE den inbyggda systemdisken... :eek:

Hur gör jag??

  • Medlem
  • 2004-05-24 12:26

Eftersom datorn startar från OS 9 skivan, så får vi utgå från att du har en av modellerna som har stöd för OS 9. Kolla upp det för säkerhets skull ändå, eftersom jag är osäker på om dubbelpropparna har OS 9-stöd.

Disken måste dessutom vara formaterad med OS 9-stöd.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 13:28

Du har inga "systemåterställnings" skivor, använd dom så får du nog en os9 installation.

Jag har för mig att det släpptes en MDD som krävde en speciell Mac OS 9 skiva för att fungera. Apple sålde dom till ett så kallat själkostnadspris vill jag minnas. Kolla med dom.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 23:42

OS 9 Systemet kommer på Software Restore CDn. Stoppa in CDn och kolla vad som finns på den. Det står bestämt classic eller OS 9 på någon av CD skivorna.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-25 08:15

Jag har ett liknande problem.
9:an går inte att installera. Det går bara att köra 9:an i classic mode via 10:an.(?) Vill helst inte köra 10:an alls på den här datorn (nu får jag säkert massa synpunkter).
Å andra sidan ska jag kanske inte klaga eftersom jag beställde en vanlig G4 med 1,25GHz processor men fick en dubbelpropp.
Stöds 9:an av G4 2x1,25GHz?

1
Bevaka tråden