Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod för lagring av bilder

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns ju en "Belkin iPod Media Reader för 1.190:- för att lagra digitala foton på en iPod"
Men finns det något annat sätt at gör det på. Jag skulle vilja ha en kabel mellan kameran och iPod så att man kan samla bilder när man är ute och reser. Någon som har erfarenhet av detta.

Lennie

Ursprungligen av Lennie:

Det finns ju en "Belkin iPod Media Reader för 1.190:- för att lagra digitala foton på en iPod"
Men finns det något annat sätt at gör det på. Jag skulle vilja ha en kabel mellan kameran och iPod så att man kan samla bilder när man är ute och reser. Någon som har erfarenhet av detta.

Lennie

Belkin har även en Digital Camera Link som borde göra det som du vill.

/JD

Det behövs tydligen någon typ av klumpigt interface mellan iPod och kameran. Man samlar ju på sig en massa specialanpassade prylar. Finns det andra alternativ än iPod för lagring av bilder på fältet?

Lennie

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-25 14:47
Ursprungligen av Lennie:

Det behövs tydligen någon typ av klumpigt interface mellan iPod och kameran. Man samlar ju på sig en massa specialanpassade prylar. Finns det andra alternativ än iPod för lagring av bilder på fältet?

Lennie

Macoteket har två produkter, BestStore och MEC Station Deluxe. Det är portabla hårddiskar med inbyggda kortläsare. Den senare är lite mer "flashig" med färgskärm för videouppspelning, mp3-uppspelning och annat götta. Den första verkar vara mer basic som en vanlig hårddisk. Har inte testat nån av dom men surfa in själv ock kolla!

http://www.macoteket.se

Ursprungligen av coach:

Macoteket har två produkter, BestStore och MEC Station Deluxe. Det är portabla hårddiskar med inbyggda kortläsare. Den senare är lite mer "flashig" med färgskärm för videouppspelning, mp3-uppspelning och annat götta. Den första verkar vara mer basic som en vanlig hårddisk. Har inte testat nån av dom men surfa in själv ock kolla!

http://www.macoteket.se

Ja, väljer man den billigare BestStore 20GB-varianten så blir det ju nästan lika billigt som en Belkin Media Reader till iPod. Och då får man ju stå ut med designen.
Tack för tipsen, nu får jag bolla mellan plånbok, habegär, nytta och design

Lennie

Just, en kabel mellan kameran och iPoden vore perfekt. Speciellt om man är ute och reser som sagt...
Tyvärr är inte det möjligt (nu), det kräver att det finns drivrutiner i iPoden till varje kameratyp för att kunna föra över bilderna. Det vore ju ganska dumt av Belkin att tillverka en dyr/stor mediareader om denna funktion fanns...

Själv hoppas jag på att Apple ligger till denna kanonfunktion i nästa generations iPod som jag tänkte köpa så fort den kommer ut.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 16:25

vad jag inte tycke du ska investera i är en belkin mediareader. Visst den gör sitt jobb men den har aldeles för många minus. Jag ångrar mitt köp. Hade idag hellre satsat på en portabel Hd med kortläsare, något i stil med de ni redan nämt. Finns ju en uppsjö av dessa.

Har tittat lite på de olika alternativen som ni tipsat om.
Ska man släpa med sig något i kameraväska eller fickor får det ju inte vara så stort.

En 40BG iPod är 61 x 104 x 18,5 mm och väger 176 g - kostar 5195:-
Till den får man lägga MediaReader eller Digital Camera Link, vilka verka vara lika eller något större än iPod. Kostar ca 1000:-

Väljer man en BestStore 30GB är den 170 x 75 x 25 mm, kostar ca 3000:-

En MEC Station DeLuxe 40GB kostar ca 6200:- och är 191 x 110 x 26 mm stor som ett halvt A4-papper alltså. Å andra sidan kan man ju se på bilderna i den. Och vara aktsam om en LCD-skärm hela tiden.

Ska man i stället köpa 20 st 2GB CompactFlash minneskort? Då är vi uppe i ca 88000:- De tar ju liten plats och kan placeras i skrymslen och vrår.

Bara några tankar...
/Lennie

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 18:45

som sagt. Köp inte Ipod med en Belkin om du planerar att i första hand ha den till mellan lagring av bilder från kameran via Mediareadern. Vad som är kasst med det alternativet är att efter ett 512mb CF. Finns det inga batterier kvar i Ipoden (och då va är Ipoden fullt laddad innan) d.v.s. du kan inte föra över fler ggr i rad utan att ladda Poden emellan. Sen så är det ju det väl kända problemet med hastigheten, det går lååååååångsamt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 18:46

MEN! Ipoden ÄR den häääärligaste lilla pryl man kan ha i sitt hem när det handlar om att ha den som vanlig Hd eller Mp3 spelare!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-25 20:08

Kolla på zebramedia.biz

Andreas

Ursprungligen av Anden:

Kolla på zebramedia.biz

Andreas

Tack Andreas, ja där fanns det ju lite annat att välja på, bra!

/Lennie

1
Bevaka tråden