Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Max antal anslutna användare via afp

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2002-08-13 10:27

Tjena

Har satt upp en vanlig 10.1.5 klient som fileserver via afp. Dock kan bara 5-10 st logga på samtidigt. "This fileserver vill not allow any additional user, please try again later" blir svaret när fler försöker kogga på.
Fråga: Var ändrar man max antalet?

/ola

• Medlem
  • Borås
  • 2002-08-16 08:02

Svar på min egen fråga. Om någon annan undrar.

I OS9 och tidigare fanns det en begränsninga på max antal samtidigt anslutna användare via fildelning. Totalt 10 st. Gäller givetvis inte unlimited licens av ASIP.
Det verkar som om den finns kvar i X. Inget Apple talar högt om men det finns tydligen fler som har råkat ut för det och dragit denna slutsats.

/ola

• Medlem
  • 2002-08-16 12:13

Nej men det är precis det som skiljer X Client och X Server (+serveradmind då och lite annat förinstallerat). En rent ekonomiskt betingad begränsing från Apples sida. Har varit så i alla dar.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-14 13:56

Här drar jag upp en gammal tråd istället för att starta en ny.
Finns det någon lösning på detta problem numera?
Har stött på det jag med, väldigt irriterande må jag säga...

• Oregistrerad
  • 2004-05-25 14:31

bump,

ingen som har listat ut något?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-25 15:09

Enda lösningen är att köpa server eller köra ett annat protokoll än afp. Webdav eller SMB borde inte ha någon begränsning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 10:20

Klienten har max 5 samtidiga sessioner. Lösning. Köp x server. En filserver som behöver fler samtidiga användare är ingen klient.

/glemme

Titta på SharePoints innan du springer iväg och köper OsX Server. Det kan vara allt du behöver.SharePoints hos Versiontracker.

Kommer man förbi begränsningen med 5 samtidiga användare med Sharepoints kan man då undra?

Nån som vet?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-29 11:52
Ursprungligen av HankPank:

Kommer man förbi begränsningen med 5 samtidiga användare med Sharepoints kan man då undra?

Nej det gör du inte.

Begränsningen ligger i AppleFileServer som följer med klienten. Använd en annan server (och därmed ett annat protokoll) för att tillåta fler anslutningar samtidigt. Exempelvis Webdav, SMB/CIFS, FTP, NFS eller annat valfritt.

Men enklast är nog om du köper en licens av OSXServer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-29 11:46

Nej. Den är hårdkodad... Svarar som jag gjort tidigare. Köp en server eller titta på tredjeparts filservrar typ helios.

/glemme

1
Bevaka tråden