Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbeta rätt med RAW format

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-03 11:55

Dagens moderna digitalkameror har en fantastisk fördel, att vi nu kan fotografera i 12 eller 16 bitars RAW format.
RAW är det sensorn registrerar. Vi kan kalla det för den digitala kamerans negativ. Antalet färg kulörer/nyanser i en färg är mycket större i RAW än exv Adobe RGB .

En av fördelarna är att man fotografera i olika ljus och i princip strunta i vitbalansering.
Viktigaste är att exponera bilden rätt enligt histogrammet. Färgtempratur och vitbalansering mm korrigeras senare i datorn med den valda raw konverteraren.

En annan fördel är att vi nu kan arbeta vidare med bilden i ett större tonalt färg omfång.
Har kameran en raw profil så väljer man den eller så väljer man den största profil som återge så många nyanser och kulörer som möjligt.
En sådan profil är Prophoto RGB.

När bilden har korrigerats i den större arbetsfärgrymden Prophoto RGB är det dags att få det tonala omfånget i bilden att passa med en mer vedertagen mindre arbetsfärgrymd som exv. Adobe RGB.

Nu kommer det viktiga. Istället för att konvertera bilden till Adobe RGB i Photoshop (vilket i dagsläget bara kapar bort färgnynser/kulörer som inte får plats i den mindre profilen) blir resultatet bäst genom:

1. Justera färgerna i mättnad och jämför sedan bilden i tryckbarhetsvarning med den mindre profilen. Oftast är det intensiva röda och blå nyanser som är svårast att få återgiven i den mindre profilen.

2.När justering har gjorts i mättnad och ingen tryckbarhetsvarning varning sker i jämförelse mellan den större färgprofilen och den mindre så kan bilden konverteras till Adobe RGB färgrymd.

På detta sätt har färgkulörerna från den stora arbetsfärgrymden anpassats till den mindre Adobe RGB.

3. När väl bilden är konverterad till Adobe RGB kan du arbeta vidare med bilden tills du är nöjd.

4.När du känner dig nöjd går du över till 8 bitars läge och sparar bilden.

Som jag tidigare har skrivit i andra sammanhang så är det idag inte rätt väg att konvertera från stor färgrymd till mindre i perceptuellt läge i photoshop. Du kan däremot konvertera från exv Adobe RGB till en cmyk profil, här finns all den information i profilerna för en lyckad konvertering.

(Anledningen är att det än så länge fattas anvisningar för en sådan rendering . Färgerna som ligger utanför den mindre profilens yta kapas i dagsläget bara rakt av och bilden kan ses som livlös och platt. Nu gäller detta inte alla motiv, utan främst motiv som har klara nyansrika intensiva färger.
Redan nu finns det nya profiler på gång som kommer ha med anvisningar för rendering och då skall all konvertering från en större färgrymd till en mindre fungera som det var tänkt)
Mvh

Senast redigerat 2004-05-11 21:29

Har det någon betydelse hur man för över RAW-filen från kameran? Jag har en Canon D60 och funderat en del på om jag ska går över till RAW-flöde ...

(Bra text, BTW)

• Medlem
  • Lund
  • 2004-05-03 13:49

Nej
Men du skall se till att arbeta vidare i antingen kamerans raw profil eller så väljer du en så stor profil som möjligt i raw konverteraren. I Phase One får du namnet på kamerans profil. I Photoshop Raw plugin kan du välja mellan flera profiler, från små som s-rgb till ProphotoRGB
Mvh

Senast redigerat 2004-05-03 17:04

Jag har provat lite mha av Photoshop CS RAW-import. Hur mycket ska man justera i själva RAW-modulen och hur mycket ska man justera mga PS färgjusteringsfunktioner? Hur avläser man histogrammet i RAW-modulen?
Ska man kanske satsa på något annat program för inläsning av RAW-filerna?

• Medlem
  • Lund
  • 2004-05-05 09:50

Läs in dig på hur du skall tolka histogrammet, eller läs tråden här på digitalfoto: Vikten av att exponera en digitalkamera rätt.
Photoshop Cs är mycket bra att jobba med.
Som jag skriver inledningsvis: gör de flesta justeringar i RAW .
Mvh

Tack miri för ännu en bra text om digitalfotografering - det är guld värt att få lite infallsvinklar av dig här på forumet! Bara man vet lite grann så går det ju bra att själv böka vidare vid behov.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-12 20:24

Mycket bra att få veta närmare om RAW.
Jag har inte köpt digitalkamera och kommer att titta på kameror med RAW funktion.
Jag är säkert på att RAW kommer att bli lika vanlig som jpeg. TIFF och annan kommer försvinna.
Det känns trygg att kunna justera bilderna om man har gjort lite fel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 09:41

Men det är inte alla program (tvärtom ganska få) som kan läsa råformat från digitalkameror. Så tiff har ju fördelen att vara väldigt kompatibelt, samtidigt som det har stöd för 16 bitars färgdjup. Jpeg behövs ju också, för maximal kompatibilitet och för komprimeringens skull.
Helst skulle man vilja spara ner alla tre automatiskt för varje bild, efter att man gjort inställningarna i råfilen alltså... funderar på att hitta på nåt makro i PS för det.

(Fick tag i en D70 i Lund till slut, tack Miri!)

Ursprungligen av HL:

Men det är inte alla program (tvärtom ganska få) som kan läsa råformat från digitalkameror. Så tiff har ju fördelen att vara väldigt kompatibelt, samtidigt som det har stöd för 16 bitars färgdjup. Jpeg behövs ju också, för maximal kompatibilitet och för komprimeringens skull.
Helst skulle man vilja spara ner alla tre automatiskt för varje bild, efter att man gjort inställningarna i råfilen alltså... funderar på att hitta på nåt makro i PS för det.

(Fick tag i en D70 i Lund till slut, tack Miri!)

Du behöver inte fundera mer. Det finns ett javascript redan. Han Russel Brown på adobe har scriptet på sin hemsida, bara att ladda hem å lägga i mappen script. Gäller Ps-cs hur coolt som helst!!
Pärsan

Ursprungligen av PÄRSAN:

Du behöver inte fundera mer. Det finns ett javascript redan. Han Russel Brown på adobe har scriptet på sin hemsida, bara att ladda hem å lägga i mappen script. Gäller Ps-cs hur coolt som helst!!
Pärsan

Du råkar inte ha en länk till det scriptet?

/JD

Dr. Brown's Image Processor, finn även en qvicktime tut du kan ladda hem å kika på i lugn och ro. Jätte fiffigt om man har lärt sig prodessa rawfiler i cs och för att speeda upp tempot batcha raw filer i filebrosern direkt. Jag brukar vara väldigt effektiv och se till å ibland vid vissa ljusförhållanden vitbalnser på plats. Jag får då samma fel pch samma justering i camera raw och kan batcha iblan en hel del åt gången. Hör av dig om jag kan hjälpa dig nåt mer.
/Pärsan

http://www.russellbrown.com/body.html

Ursprungligen av PÄRSAN:

Dr. Brown's Image Processor, finn även en qvicktime tut du kan ladda hem å kika på i lugn och ro. Jätte fiffigt om man har lärt sig prodessa rawfiler i cs och för att speeda upp tempot batcha raw filer i filebrosern direkt. Jag brukar vara väldigt effektiv och se till å ibland vid vissa ljusförhållanden vitbalnser på plats. Jag får då samma fel pch samma justering i camera raw och kan batcha iblan en hel del åt gången. Hör av dig om jag kan hjälpa dig nåt mer.
/Pärsan

http://www.russellbrown.com/body.html

Ah, underbart. Tackar så mycket. För testa detta när jag kommer hem till mina RAW-filer.

/JD

1
Bevaka tråden