- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Ni vet allihopa att jag inte är grym på Unix/OS X Server ännu men jag lär mig hela tiden.
Säg att jag ska erbjuda hosting på OS X Server. Hundra personer skall få inloggning till servern och få 100MB vardera tillgängligt. PHP, MySQL skall vara aktiverat. FTP login och WEBDAV.
Hur gör jag i praktiken? Hur hindrar jag att en användare når hela burken via PHP?
Finns det färdiga produkter á la HELM som är helt grymt bra?
Kom med tips. Om någon kan det här utantill kanske den personen blir inhyrd inom kort
Du startar server admin o startar de tjänster du nämner ovan, tar väl 5min sen är det klart.
Man kryssar i vad man vill köra för tjänster under Apache, tex WebDav o PHP osv.
Hur du hindrar någon från att nå hela burken via PHP ?
Du menar att komma åt saker från webbgränssnittet el vad menar du egentligen.
El syftar du på att man normalt kan backa sig ur sin hemkatalog i FTP läget o se alla andra filer o kataloger?
Det stoppar man i FTP setupen i Server Admin
Tuta o kör.. (fast nu tutar du o kör ju lexusen)
Ni vet allihopa att jag inte är grym på Unix/OS X Server ännu men jag lär mig hela tiden.
Säg att jag ska erbjuda hosting på OS X Server. Hundra personer skall få inloggning till servern och få 100MB vardera tillgängligt. PHP, MySQL skall vara aktiverat. FTP login och WEBDAV.
Hur gör jag i praktiken?
Det är lite svårt att ge en komplett howto för hur man gör *allt* (blir en väldigt lång howto då ), men om du ställer specifika frågor, t.ex. "hur konfigurerar jag WebDAV?" så blir det lättare att komma med ett bra svar. Bara ett tips
Hur hindrar jag att en användare når hela burken via PHP?
PHP kan köras i ett "säkert" läge där åtkomsten till funktioner på servern kan begränsas ganska kraftigt. Det man kan göra är framför allt att begränsa de program som får köras, varifrån man får inkludera filer och vilka miljövariabler som ska vara synliga för php-skripten. De inställningarna hittar du i filen php.ini.
Finns det färdiga produkter á la HELM som är helt grymt bra?
Har inte testat själv, men jag råkade på VishwaKarma en gång när jag letade något liknande. Åtminstone på papperet verkar det vara ett ganska lämpligt program, men jag har som sagt inte testat det i praktiken.
Tyvärr är det inte så lätt som Jurgen påstår, det är mycket mycket svårare och det inlägget verkar vara skrivet av någon som inte har jobbat med det speciellt länge, om än alls. OS X Server har en massa fuffens för sig som ideligen kräver djupdykningar i manualen, sökningar i supportforum mm. Det är i alla fall vår erfarenhet efter att har drivit webbhotell på OS X 10.1, 10.2 och 10.3, nu senast med Xserv i flera år.
Det finns ett verktyg som håller på och utvecklas till OS X som heter Cpanel, det finns för flera andra operativsystem redan. http://www.cpanel.net/ Kanske det kan vara något när det är klart?
Lycka till!
I princip går det inte att köra PHP I "Safe mode" eftersom många applikatiner kräver att man slår av det.
Genom PHP kan man ju göra i princip vad som helst - det märkte vi när en kund till oss lät sina dotterföreningar ladda upp PHP filer på sina konton. Genom PHP-script kan man läsa alla filer på servern (och läsa/skriva till dom) och exekvera i princip vad som helst.
Om jag sätter upp en Xserve G5 med 100 användare på ett webhotell vill jag har 100% kontroll på vad respektive konto får och inte får göra.
Cpanel var najs - något sådant måste man ha installerat för att kunna köra webhosting.
En fråga till: Går det att få mätning av trafik kopplade till konton på ett enkelt sätt.
Exempel: Lars-olof har ett konto på vår server med begränsningarna 100MB lagringsutrymme och 5GB trafik. Finns det färdiga applikationer som mäter trafiken och presenterar utnyttjad lagring/trafik på ett smidigt sätt?
En fråga till: Går det att få mätning av trafik kopplade till konton på ett enkelt sätt.
Exempel: Lars-olof har ett konto på vår server med begränsningarna 100MB lagringsutrymme och 5GB trafik. Finns det färdiga applikationer som mäter trafiken och presenterar utnyttjad lagring/trafik på ett smidigt sätt?
Iaf HTTP-trafiken kan du mäta genom att parsa access-logggen, där rapporteras storleken för varje request.
/Kalle
Iaf HTTP-trafiken kan du mäta genom att parsa access-logggen, där rapporteras storleken för varje request.
/Kalle
Jo men då stryper ju inte apache trafiken när den når en viss gräns - man skulle behöva ha interaktiv parsning av loggen.
Mardrömmen är ju att dela ut 1GB till nya användaren bertil som lägger upp office2004.dmg (700MB) för nerladdning och drar till sig uppmärksamhet ifrån macanvändare världen över. Skulle bli dyrt
Jo men då stryper ju inte apache trafiken när den når en viss gräns - man skulle behöva ha interaktiv parsning av loggen.
Hittade en anpassad version av mod_throttle, länk , till apache som verkar kunna lösa det problemet. Inget jag har provat så jag kan inte svara för om den är stabil eller ens funkar men det ser lovande ut om man läser beskrivningen.
/JD
cPanel är rätt ok ur slutanvändare synpunkt, men kan vara lite jobbigt som admin, eftersom man oftast måste göra saker "the cPanel/whm way". Sen har den en tråkig ovana att ibland skriva över saker i configfiler som man har lagt till själv. men bara ibland. Hursomhelst finns det inte till osx idag, och vet inte om något liknande, eller om apples verktyg kan fylla samma funktion.
Vad gäller fleranvändare under apache är det rätt viktigt att fixa i ordning rättigheter och så här, tex. att alla filer i användarens hemkatalog inte är under nobody/nobody användaren/gruppen, eller www/www beroende på vads apache körs under. Vilket är kruxet, eftersom alla då kan komma åt filer med den användaren/gruppen genom apache, och där med php.
Dvs att om att jag tex vet att "Kalle" har en fil med lösenord till sina databaser under /home/kalle/public_html/db.inc.php så kan jag teoretiskt läsa den ifrån min hemkatalog genom tex php.
Sen finns det något som heter phpsuexec som tvinger filer att köras under respektive användare vilket bör motverka ovanstående scenario, hittade lite info genom en snabb googling. Finns även en modul som heter safe_mode, men jag tyckte den skapade fler problem än vad den löste..
en sak till; lita aldrig på dina användare, tro alltid det värsta om dom
en sak till; lita aldrig på dina användare, tro alltid det värsta om dom
Haha - varför tror du jag ställer dom här frågorna nu
Det finns en till kontrollpanel som heter Xpanel (http://www.xpanel.org/) som är gjord för de företag som vill erbjuda gratis webhosting där intäkten är annonser.
(Host, hrmmm, i Lasso kan man styra exakt vad varje användare får göra, kan man inte det i PHP? )
Det finns en till kontrollpanel som heter Xpanel (http://www.xpanel.org/) som är gjord för de företag som vill erbjuda gratis webhosting där intäkten är annonser.
(Host, hrmmm, i Lasso kan man styra exakt vad varje användare får göra, kan man inte det i PHP? )
det är inte php's jobb, utan apaches.
Taz nu ska vi inte vara såna, har du missat mina tidigare inlägg där jag klagat på Apple o dess uteblivna möjligheter för konfiguration. Men dom sakerna jag listade finns faktiskt med i GUIet.
Men visst har du rätt i att det inte bara är o köra, mycket pill brukar det bli.
10.3 är dock betydligt bättre o mindre slitsamt än vad 10.1 var, så det sker framsteg hos Apple om än långsamt.
Jag kör själv ett företagsinriktat webbhotell som jag hostar på några G5:or under 10.3.x server.
• Disc quotas är inbyggt i OSX server, dvs hur stor plats varje konto får använda.
• För att kunna limitera hur mycket bandbredd varje konto ska få måste man installera ett program för det.
Finns några stycken men då bör man vara säker på vad man gör, för de kommer inte direkt med ett GUI, men det är möjligt.
• för att lägga upp en massa användare skulle jag glömma apples GUI, det blir för jobbigt och för segt med många användare. Allt som apples GUI erbjuder och mer kan du ställa in med "niutil"
Här är en liten länk hur det fungerar:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030603190314390
• Apples inbyggda ftp är värdelös. Man blir galen på det, och så är ftp kontona systemkonton, det tycker jag e extra jobbigt. (dvs att de har tillgång till annat än ftp) Och att hålla på med sharepaths när man blandar olika tjänster e riktigt surt också. Det finns andra ftp klienter som du kan ställa in via terminalen som är mycket bättre än apples, någon av dem är att rekomendera. Finns lite info om dem i det här forumet.
Jag skulle personligen skapa ett script med alla inställningar gjorda där man bara behöver mata in homedir, ett username och password och sedan köra scriptet så skapar den allt.
Jag har manuellt skapat alla konton via GUI, lagt upp konton med phphmysql för de som behöver det, lagt upp ftp konton via crushftp (super enkel, avancerad och 10 ggr snabbare än apples ftp)
Mail kör jag på en separat burk allt för att ha så lite konton som möjligt på varje maskin som kan ställa till med nått!
Jag erbjuder mina kunder skräddarsydda lösningar, jag hör vilka tjänster de behöver och lägger därefter upp dem.
Men om man ska erbjuda plats till massorna så skulle jag garanterat köra scriptat så den ställer in allt för varje konto
utan manuella konfigurationer.
Nu har jag en burk, rackplats och Mac OS X 10.3 Server. Jag känner mig dock lite vilsen i allt detta.
Vilken FTP-server ska man använda (den måste använda samma loginuppgifter som själva kontot)?
Hur gör jag med MySQL - jag vill att samma konto ska automatiskt få en databas.
Cpanel verkar inte helt lätt att installera heller
Följdfråga: finns det någon som vill installera allt detta åt oss