Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blådåren vägrar gå i vila!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-31 11:09

problemen med min nyinköpta gamla blådåre (som ju är uppgraderad till en G4, 500) fortsätter att hopa sig. Tidigare kunde den inte starta från cd, men efter en del envisa försök har jag fått det att funka.

Problemet nu är att den vägrar gå i vila. I datorn sitter två diskar, en på 15 gb (slave) och en på 6 gb (master). Systemet (OS X) ligger på slave-disken och masterdisken är helt tom. När jag vill sätta datorn i vila klickar det till lite och den blir liiite tystare, men inte mycket. Den gröna on-off-knappen på burken fortsätter att lysa grönt och inget blinkande som i viloläga syns. Vad beror detta på?

Ett annat problem jag har är att installationsskivan till OS 9 (som jag tänkte köra in på den lilla disken) inte hittar två diskar när jag startar från cd. Den hitta bara min stora disk (nåja, stor och stor...). Några förslag till problemlösning?

1. Jag tror att vilan inte funkar med OS X. Min blådåre gick aldrig i orange-starknapps-vila när jag hade installerat OS X. Endast OS 9 klarade detta. Grön-startknapps-vila funkar.

2. Se till att båda hårddiskarna är formaterade med "Installera drivrutiner för OS 9" iklickat. Annars kan OS 9 inte läsa dem.

• Medlem
  • 2004-05-31 14:58
Ursprungligen av marcushedenstrom:

1. Jag tror att vilan inte funkar med OS X. Min blådåre gick aldrig i orange-starknapps-vila när jag hade installerat OS X. Endast OS 9 klarade detta. Grön-startknapps-vila funkar.

2. Se till att båda hårddiskarna är formaterade med "Installera drivrutiner för OS 9" iklickat. Annars kan OS 9 inte läsa dem.

Tack för snabbt svar! Jag ska kika på det där med drivrutinerna till OS 9. Vad beträffar blådårens ovilja att gå i vila finner jag det märkligt; varför skulle den inte kunna gå i vila? Jag har säökt lite på Apples supportsidor men hittar inget i ämnet.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-31 15:55

Rent allmänt så har b/w G3 en massa begränsningar var gäller t.ex. hårddiskar, bl.a. hur stora dom kan vara. Jag TROR också att det är nåt med var systemmapparna skall vara.

Öhh...vad jag försöker få fram är att man nog inte ska räkna kallt med att egna specialarrangemang funkar som i många andra modeller. Jag tror inte heller vilan funkar i OSX. Har ett mycket dunkelt minne av jag testat själv, och på nåt sätt blev det strul.

<veckans svamligaste svar....>

1
Bevaka tråden