Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-link 804 och ComHem Bredband 8 MB

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har två datorer som är uppkopplade mot internet och ibland tappar den ena datorn kontakt med routern och får ett IP-nummer som börjar på 169 och då fungerar det inte alls. Hur kan den ena datorn plötsligt tappa kontakten medans den andra fungerar klanderfritt. Vad kan vara felet? Renew DHCP under Systeminställningar har jag heller aldrig fått att fungera.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-05-27 23:47

Varför sätter du inte fasta IP-adresser på datorerna?

Är D-linken "trasig"? Det är ju dennas DHCP-server som datorerna anropar.

Ursprungligen av henil:

Varför sätter du inte fasta IP-adresser på datorerna?

Är D-linken "trasig"? Det är ju dennas DHCP-server som datorerna anropar.

Hur sätter man fasta IP-adresser på datorerna? Tror inte att D-linken är trasig.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-05-28 00:21

I Mac OS X 10.3:
Äpple-menyn->Nätverksplats>Nätverksinställningar

Då går Systeminställningarna igång och rätt sida kommer fram. I standardläget står det: Plats: Automatiskt
Här kan du välja ex. Ny konfiguration... -> Ge denna ett namn. Välj visa: Den aktiva nätverksporten (Ethernet (inbyggt).
Här har du olika flikar. TCP/IP, PPPoE, AppleTalk, Proxyservrar och Ethernet
Välj TCP/IP. Där står det Konfigurera IPv4: Med DHCP <- byt ut till Manuellt.

I standardläget för de flesta routrar (bl a D-link) har routern adressen 192.168.0.1. Skriv då IP-adressen på datorerna till ex. 192.168.0.2 och 192.168.0.3. Delnätsmask: 255.255.255.0 och Router: 192.168.0.1, DNS-servrar: 192.168.0.1 och Sökdomäner: comhem.se. Detta fungerar hos mig iallafall.
D-link 704 och 3 Macar plus Laserwriter och en PC

Ursprungligen av henil:

I Mac OS X 10.3:
Äpple-menyn->Nätverksplats>Nätverksinställningar

Då går Systeminställningarna igång och rätt sida kommer fram. I standardläget står det: Plats: Automatiskt
Här kan du välja ex. Ny konfiguration... -> Ge denna ett namn. Välj visa: Den aktiva nätverksporten (Ethernet (inbyggt).
Här har du olika flikar. TCP/IP, PPPoE, AppleTalk, Proxyservrar och Ethernet
Välj TCP/IP. Där står det Konfigurera IPv4: Med DHCP <- byt ut till Manuellt.

I standardläget för de flesta routrar (bl a D-link) har routern adressen 192.168.0.1. Skriv då IP-adressen på datorerna till ex. 192.168.0.2 och 192.168.0.3. Delnätsmask: 255.255.255.0 och Router: 192.168.0.1, DNS-servrar: 192.168.0.1 och Sökdomäner: comhem.se. Detta fungerar hos mig iallafall.
D-link 704 och 3 Macar plus Laserwriter och en PC

Tack så mycket för informationen och hjälpen.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-05-28 00:48

Varsågod.

Nej nu ska jag gå och lägga mig. Gonatt.

Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Har två datorer som är uppkopplade mot internet och ibland tappar den ena datorn kontakt med routern och får ett IP-nummer som börjar på 169 och då fungerar det inte alls. Hur kan den ena datorn plötsligt tappa kontakten medans den andra fungerar klanderfritt. Vad kan vara felet? Renew DHCP under Systeminställningar har jag heller aldrig fått att fungera.

hej!

jag har också haft en d-link 804, med samma problem som du. jag har provat allt möjligt, även att tilldela fasta adresser, inget har hjälpt. Jag tycker mej ha märkt att detta oftast uppträder när jag har startat om datorn i os 9, när jag sedan gått tillbaka till os x, så har fenomenet du beskriver infunnit sig.

Jag köpte en ny router (netgear rp614 v2) eftersom jag trodde min d-link var kass. Faktum är att jag aldrig lyckats upprepa felet genom att befinna mej i os x när jag startar om, när jag befinner mej i os 9 och sedan startar om, då inträffar felet ofta.

Nu var min d-link 804 några år, och jag gillade aldrig den riktigt eftersom den inte samsades så bra med safari, det gör däremot min netgear, så jag är nöjd ändå, trots att "ip-felet" kvarstår. Jag spelar Unreal Tournament (original förstås) rätt mycket, därför startar jag om datorn i os 9 rätt ofta.

Det är märkliga fel ni rapporterar om. Eftersom den ena datorn har förbindelse så måste det vara kontakten mellan den andra och routern som inte fungerar. Att den får en automatgenererad IP-adress tyder också på det. Jag har flera datorer på mitt lokala nät och en D804 som sköter DHCP och har aldrig något fel. Jag har dessutom numera en accesspunkt och kör trådlöst men fortfarande är det 804:n som sköter DHCP utan att jag får några fel. Kan ni publicera era inställningar så man kan titta på dem och eventuellt ge en hjälpande hand. Det finns dessutom många på forumet som kan saken bättre än jag gissar jag så många kommer kunna ge råd.

1
Bevaka tråden