Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittskonflikt en mardröm

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste en artikel i senaste numret av en publikation som heter MacWorld. Någon hade författat en artikel om hur bra det var att avaktivera typsnitt som man inte använder. Macen skulle därefter susa fram med oanade resurser. Sagt och gjort. Jag började sorglöst avaktivera typsnitt, det ena mer exotiskt än det andra. Eftersom jag har ca 400 typsnitt installerade tänkte jag att, fan här finns mycket att ta av. Stäng av skiten bara! Plötsligt började dock Macen uppföra sig märkligt. Pantern var som en bångstyrig rodeohäst, den kändes ungefär lika stabil som en pre-betaversion av OS:et. Programmen stod och hoppade i dockan utan att någonsin starta. Modemet verkade ha flyttat till en annan planet. Skrivaren var puts väck.

Jag blev orolig. Jag kastade plist-filer, reparerade behörigheter, slängde några cachar och en hel del annat av bara farten. Inget hjälpte. Efter ett dygn började jag säkerhetskopiera hela jävla klabbet på hårddisken. Sen raderade jag disken, installerade om Pantern och håller nu på att föra tillbaka mina egna dokument.

Faktum är att Pantern nu känns stabilare än någonsin (förra gången skrev jag bara över Jaguaren), bl.a. blandas inte längre engelska och svenska mappnamn. Men vilket helvetesprojekt mitt i pingsten. Bara för en pinkig artikel i MacWorld!

Någon som råkat ut för liknande typsnittskrascher??

• Medlem
  • 2004-06-02 00:06

Yepp, jag känner igen det...

Jag hade i.o.f.s. inte 400 typsnitt installerade, men hade tillräckligt många dubbletter för att tycka att det borde städas. Jag använde mig av den finurliga funktionen "Lös duplikat" som finns inbyggd i Typsnittsboken för att den automagiskt skulle lösa mina problem.

Visst avaktiverade den alla (eller iallafall de flesta) dubblettypsnitt, men datorn betedde sig efteråt ungefär som din, och för att göra min historia kortare slutade det med en total back-upp och ominstallation av Panther. Till råga på allt hade det blivit en stoooor repa i min Pantheruppgraderingsskiva, så det tog några veckor innan datorn var sig lik igen.

Sen dess har jag inte startat Typsnittsbok... jo, f'resten, alldeles nyss för att kolla vad funktionen hette. Men i h****te att jag använder den igen...

• Oregistrerad
  • 2004-06-02 00:26

Jag kör Suitcase och har manuellt rensat alla fontmappar enligt följande. Detta fungerar perfekt för mig om jag ser till att alltid ha en schysst Helvetiva Neue påslagen i Suitcase. Jag sitter i grafisk produktionsmiljö.

~/Bibliotek/Fonts
– Bort med allt.

/Bibliotek/Fonts
– Bort med allt.

/System/Bibliotek/Fonts
– Bort med Courier.dfont, Helvetica.dfont, Times.dfont, Symbol.dfont och Zapf Dingbats.dfont.

/Systemmapp/Typsnitt
– Endast Charcoal, Chicago, Geneva, Manoco och New York kvar.

Jag brukar skapa ett ZIP-arkiv av fonterna jag inte vill ha, då finns de iaf kvar om behovet skulle uppstå. FontBook håller jag mig borta från.

Satyricon... det finns uppgifter i forumet om vilka typsnitt som är de kritiska stilarna man inte ska ta bort.

Jag brukar göra en anpassad installation av OS X och klickar då ur rutan som ser till att annars installera sjutti-14 asiatiska typsnitt. Trots detta läggs det in ett knippe asiatiska stilar i systmets djup. Dessa tar jag jämt bort och har aldrig fått bekymmer av att göra så.

Jag hoppas du menade 400 inlagda stilar och inte 400 aktiva stilar. En bra grundregel på när man har för mycket stilar igång samtidigt är när Texthanteraren börjar ta tid att starta. Skapa en ny användare med bara grunduppsättningen och logga in och starta samma program. Där är skillnaden på en trimmad typsnittsmapp och en som blivit för full.

Suitcase eller liknande rekommenderas för professionell verksamhet. Då kan Typsnittsboken helt ignoreras.

Jag har efter omsorsgfullt testande kommit fram till att det bästa systemet är manuellt. Jag använder vare sig Typsnitssboken, Suitcase eller någon av dess konkurrenter. Behöver jag ett nytt snitt droppar jag det i den lokala Fonts-mappen. InDesign och Quark (de program jag använder mest) ser snittet direkt.
Jag har, liksom jhansen, rensat i övriga Fonts-mappar, fast på ett lite annorlunda vis. Har aldrig några problem med fonter och jag jobbar ändå som layoutare på ett förlag med ett gäng tidningar ...

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-02 07:44

På den tiden när man hade små HDs och långsamma processorer var detta med typsnittens vara eller icke vara en viktig punkt. De tog kraft de tog plats.

Måhända att MacWorld missat att så är det inte längre:-)))

Rensa om ni anser det behövas (???) och använd den manuella metoden - se ovan. Jag har Suitcase men men.. vet inte om den kommer att vara kvar.

• Medlem
  • 2004-06-02 11:13

Jag har alias på skrivbordet till typsnittsmapparna OS 9, och OS X. Sedan sorterar jag upp dem med färgmärkning. Röda typsnitt till systemet, och lägger jag in en ny uppsättning kanske den blir grön eller gul. Då kan man slänga ut typsnitt som hör till samma jobb på ett enkelt sätt.

1
Bevaka tråden