Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InD Broschyrutskrift?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 12:42

Hej,

Sitter just nu och kliar mig på huvet.

Jag har fått ett uppdrag att skapa och skriva ut en 8-sidig broschyr.
denna broshyr ska innehålla uppslag, dvs en bild ska kunna gå över både sid 2 och 3. Mitt hår börjar ta stryk nu.

När jag väljer att skriva ut uppslag och tvåsidigt, så blir det inte riktigt som jag tänkt mig. första uppslaget består av sidan 2 och 5. Dessutom hamnar sidan 1 på mitten av baksidan som tyvärr blivit 2-3 och samma sak gäller sid 8 som hamnat på baksidan av 6-7.

Förstår ni hur jag menar eler ska jag göra mig mer begriplig.

Jag skriver ut på en Xerox Phaser 790

/Mellgren

Det verkar som dina "falska" uppslag spökar i broschyrutskriftsfunktionen. I PageMaker har jag flera gånger upplevt samma problem när man väljer att "skapa häfte" från exempelvis A5-sidor som skall tryckas i liggande A4-format. Detta berodde då på att PM inte kunde hantera objekt som gick utanför sidans mått vilket blir fallet när du använder uppslag. En lösning på det problemet torde vara att lägga två identiska bilder eller om det rör sig om text på varandra och beskära till vänster respektive höger för att få objektet att hålla sig innanför sidytan.

I övrigt förstår jag inte riktigt hur du menar med hur sidorna hamnar, men ovanstående kanske kan vara till någon hjälp?

Med så få sidor går det lätt och fort att göra en manuell utskjutning. Exportera ditt färdiga dokument till PDF (klicka inte i uppslag). Skapa ett 4-sidigt liggande A3-dokument (Jag antar att det är är A4-sidor du jobbar med?), gör det 2-spalt med 0 som spaltmellanrum.

På första sidan monterar du in PDFens sidor 8 och 1 (sid 8 i vänsterspalten).
Sid 2: 2 och 7.
Sid 3: 6 och 3
Sid 4: 4 och 5

(Se till att klicka i "visa importalternativ" för att kunna välja vilken sida av pdfen du vill montera.) Sen är det bara att skriva ut alla udda sidor, vända papperen i skrivaren och skriv ut alla jämna. Om skrivaren fixar duplex blir det ännu lättare förstås, bara tala om att det ska vara dubbelsidig utskrift och kör ut allt på en gång. Lägg ihop de två arken och vik på mitten.

Jag kan ha skrivit nåt galet i beskrivningen men du borde fatta galoppen. Det finns också script som fixar detta åt dig. Ta en titt i Adobes eget Indesignforum och sök på "imposition". I Pagemaker-pluginen till Indesign CS, om den nånsin blir klar i svensk version, medföljer en plugin som kan skapa såna här häften.

• Oregistrerad
  • 2004-06-08 14:31
Ursprungligen av Björn Öst:

Med så få sidor går det lätt och fort att göra en manuell utskjutning. Exportera ditt färdiga dokument till PDF (klicka inte i uppslag). Skapa ett 4-sidigt liggande A3-dokument (Jag antar att det är är A4-sidor du jobbar med?), gör det 2-spalt med 0 som spaltmellanrum.

På första sidan monterar du in PDFens sidor 8 och 1 (sid 8 i vänsterspalten).
Sid 2: 2 och 7.
Sid 3: 6 och 3
Sid 4: 4 och 5

(Se till att klicka i "visa importalternativ" för att kunna välja vilken sida av pdfen du vill montera.) Sen är det bara att skriva ut alla udda sidor, vända papperen i skrivaren och skriv ut alla jämna. Om skrivaren fixar duplex blir det ännu lättare förstås, bara tala om att det ska vara dubbelsidig utskrift och kör ut allt på en gång. Lägg ihop de två arken och vik på mitten.

Jag kan ha skrivit nåt galet i beskrivningen men du borde fatta galoppen. Det finns också script som fixar detta åt dig. Ta en titt i Adobes eget Indesignforum och sök på "imposition". I Pagemaker-pluginen till Indesign CS, om den nånsin blir klar i svensk version, medföljer en plugin som kan skapa såna här häften.

Jo vi har försökt göra på det sättet, men det är inte optimalt. Passningen för en bild som går över ett uppsalg blir lite för sne för att accepteras.

Jag tar gärna emot fler bra förslag!

Om passningen blir sned så har du väl en skrivare med för dålig tolerans? Det digitala originalet flyttar väl inte på sig menar jag.

Om du har en skrivare som t ex förskjuter 1,5 mm i höjdled så kan det ju bli dubblerat till 3 mm när du skriver åt andra hållet. Skriv ut ett kors och se till att utskriften är inställd på att centrera mot mitten. Mät hur mycket det diffar i både höjd å bredd. Sen får du kompensera för detta i ditt dokument så du verkligen får ut skärmärkena helt centrerat på papperet vid varje utskrift.

Scriptet som funkar i Indesign CS finns förresten på CD-skivorna en bit ner i hierarkin. Sök på "impose".

Stryk det där med scriptet. Jag blandar ihop med scriptet för skärmärken som finns på CD-skivan. Hör av dig om du vill ha kopia på Impose-scriptet för ID CS.

1
Bevaka tråden