Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installationskrux: Office 10.1.2

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker uppdatera min studentinstallation av Office till senaste versionen. När jag installerade programsviten första vändan så hamnade den i en programmapp i min lokala användares hemmapp. Det var inte riktigt var jag tänkt mig så jag lade över den i den ordinarie program-mappen.

När jag nu kör updateringsprogrammet från M$ får jag följande felmeddelande.

"Förvald plats för installationen hittades inte. Instsallationen avbryts"

Jag har testat att följa M$'s instruktioner med att ta bort 'Microsoft Component Plugin' och därefter köra installationen igen, men det har inte heller hjälpt.

Vad göra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-02 23:25

Suck. Har just fått precis samma problem. Nån som vet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 10:19

Hej igen. har sökt på alla Mac-siter jag vet om. Googlat mm. Inte hittat nåt om detta. Misstänker att det är nån inkompatibilitet mellan Office-uppdateraren 10.1.2 och senaste Panther (10.3.4). Jag har försökt med att installera på två olika burkar (en G4 dual och en PismoG3PB) och samma sak händer, fast jag följt MS anvisningar till punkt och pricka, men dragit installationspaketet till två olika platser (programmappen och hårddisken direkt (root-nivån). Och jag har inte flyttat nånting efter installationen, utom att jag efter första misslyckade uppdateringsförsöket testat att ta bort Microsoft Component Plugin. Alla programmen startar utan problem efter installationen, men efteresom jag pyntade 1700:- i går tycker jag att jag har rätt till den senaste uppdateringen. Återstår väl bara Microsoft support, man jag har inte tid att sitta i telefonkö i dag.

En tanke - uppdateringsporgrammen verkar vara "Installer Vise"-paket. Kanske finns nåt program som kan extrahera filer ur ett sånt?

Tacksam om du skriver igen om du får veta mer.

MVH

Thomas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 10:20

Jo jag glömde. Jag testade även uppdateraren 10.1.4. Den hittar Office-paketet! Men eftersom den kräver att 10.1.2 är installerat före så hjälper inte det.

Thomas

Jag har inte kommit närmare någon lösning jag heller. Är det verkligen ingen annan här på 99mac som haft - och löst - detta problem?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-03 11:21

Jag vet inte hur studentversionen funkar, men vanliga Office kan man ju antingen installera via ett installationsprogram eller så bara dra Office-mappen från installationsdisken till Program-mappen (eller var man nu väljer att ha den).
Jag får en känsla av att det gått snett där nånstans, dvs att grundinstallationen inte gått till som MS tänkt sig, och att uppdateraren inte hittar rätt filer därför.

Kan ni inte spara mappen Microsoft User Data, avinstallera hela paketet (med plistfiler och rubbet) och börja från början?

En idé bara....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 12:40
Ursprungligen av Danne V:

Kan ni inte spara mappen Microsoft User Data, avinstallera hela paketet (med plistfiler och rubbet) och börja från början?

Gjort. Samma problem. Nu har jag också läst installationsmanualen. Där står att man ska stänga av classic före installationen. Det gjorde jag inte...

Men jag har inga antivirusprogam igång, och jag har hittills (efter tre år med OSX) inte stött på ett icke-Classic program som inte funkar om Classic är igång. (Däremot har jag fått problem i Classic på grund av illa skrivna Carbon-program. Men det är väl en annan sak?)

Men fler idéer är välkomna!

Thomas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 12:42
Ursprungligen av Danne V:

(med plistfiler och rubbet)

Förresten. Nån som har en lista på "plistfiler och rubbet" för MS Office?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 13:16

Och nu struntade jag i 10.1.2 och körde uppdateringarna 10.1.4 och 10.1.5. Båda funkar, rapporterar inga problem. Men 10.1.2 hittar fortfarande inte programmen. På MS download-sida står att det är viktigt att 10.1.2 installeras före 10.1.4 och 10.1.5. Jag har gjord en snabbtest av Word, Excel, Entourage, Poserpoint efter detta försök. Alla startar, verkar funka, går att spara.

Man undrar vad som fattas och när det kommer att krascha?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 11:28

Hej igen. MS support säger det uppenbara: Det verkar helt enkelt som om de kartonger som nu säljs inkluderar SR1 (Office-uppdatering 10.1.2), fast dom inte skrivit det nånstans. Om det inte vore så skulle det inte gå att köra uppdateringarna 10.1.4 och 10.1.5, säger dom.

Men Word X kraschar ändå, tyvärr. Mer än mitt gamla Office 2001!

Nån som har en lista på "plistfiler och rubbet" för MS Office X?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-08 11:36

thomas,

Jag lider med dig.
Office-paketet har faktiskt en avinstallerare som ska skrota alla filer. Kolla installationsskivan, där ska den finnas bland listan på grejer som kan installeras.
Installera avinstalleraren och kör.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 13:01

jag lider inte. jag är van. Har använt Word på Mac sen version 1.0 1986. Så jag tänker uppgradera till 2004 så fort som möjligt. Långa filnamn har jag väntat på länge. Men tack ändå!

Thomas

1
Bevaka tråden