Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TU PDF profil i Indesign CS.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur importerar man egna/andras pdf profiler till Indesgn CS?

Ursprungligen av Dick Different:

Hur importerar man egna/andras pdf profiler till Indesgn CS?

Med TU så antar jag att du menar TidningsUtgivarna. Den inställningsfil som finns på deras sida är till för Acrobat Distiller och går inte att läsa in i Indesign. Däremot så kan man göra egna pdf-exportinställningar i Indesign och spara eller läsa in.

Ursprungligen av Emrik P:

Med TU så antar jag att du menar TidningsUtgivarna. Den inställningsfil som finns på deras sida är till för Acrobat Distiller och går inte att läsa in i Indesign. Däremot så kan man göra egna pdf-exportinställningar i Indesign och spara eller läsa in.

Men OM det fanns, hur läser man i så fall in den?

Ursprungligen av Dick Different:

Men OM det fanns, hur läser man i så fall in den?

Under Arkivmenyn finns det något som heter typ pdf-exportförinställningar. Då får man upp en ruta med dom inställningar som följer med programmet. Där finns även rutor för spara/läs in/redigera etc.

Ursprungligen av Emrik P:

Under Arkivmenyn finns det något som heter typ pdf-exportförinställningar. Då får man upp en ruta med dom inställningar som följer med programmet. Där finns även rutor för spara/läs in/redigera etc.

Ok, där har jag redan försökt, men det funkade inte pga av TU-filen som du påpekade inte var för Idesign utan Distiller. Får väl e-posta TU och fråga om dom har någon profil.

Exporterade PDFer från Indesign skapar CID-kodade typsnitt, det är inte en del av TU:s spec så de lär knappast ha nån sån profil tillgänglig. Det finns en pitstop-profil att tanka hem som felsöker pdferna enligt deras spec och den varnar varje gång för CID-fonterna i ID-pdfer. Så för dagspress är det postcript>distiller som gäller än så länge.

Ursprungligen av Björn Öst:

Exporterade PDFer från Indesign skapar CID-kodade typsnitt, det är inte en del av TU:s spec så de lär knappast ha nån sån profil tillgänglig. Det finns en pitstop-profil att tanka hem som felsöker pdferna enligt deras spec och den varnar varje gång för CID-fonterna i ID-pdfer. Så för dagspress är det postcript>distiller som gäller än så länge.

Så att exportera en PDF från Indesign med en de installerade profilerna typ print/tryck är förenat med livsfara!!!

CID-kodade typsnitt? Que?

Exakt vad CID, eller Double Byte-fonts som det också kallas ibland, betyder vet jag inte men de stöder en större uppsättning tecken som behövs för asiatiska fonter bland annat. Problemet är att en del riptillverkare när de skrivit emulerad postscript (för att slippa licensavgifter till adobe förmodligen) tagit lite genvägar och skippat detta stöd (som visst varit en del av postcriptspecen de sista 9 åren).

Riktigt gamla rippar med äkta postscript kan förmodligen ha problem de med. De flesta större tryckerier klarar numera Indesign-PDFer men jag antar att landsortspressen inte hängt med i uppgraderingskarusellerna riktigt och därför vågar inte TU lova stöd för Indesigns pdfer. Om jag t.ex. måste skicka illustratorfiler till tidningar i min närhet så är det max version 8 som gäller :).

Men det är ju lätt som en plätt att dra iväg en pdf från Indesign till tidnngen i fråga och kolla om det funkar som det ska. Kör på förinställningen som heter "press" men ändra upplösningen till 200 dpi.

[QUOTE="Björn Öst"] Riktigt gamla rippar med äkta postscript kan förmodligen ha problem de med. De flesta större tryckerier klarar numera Indesign-PDFer men jag antar att landsortspressen inte hängt med i uppgraderingskarusellerna riktigt och därför vågar inte TU lova stöd för Indesigns pdfer. QUOTE]

Det är allså därför som LRF Medias (Land/Lantliv/Gods & Gårdar etc) rippar inte grejar pdf från Indesign utan man blir ombed att göra det "the old fashioned way", via eps till Xads.

Till Lantliv skickar jag PDF, men alltid distillade. EPS>xAds kan förstås kännas tryggt för tidningen, det ingår ju en enklare preflight där.

Man kan förstå en del tidningars motvilja mot PDF. Om de har annonsörer som tycker om att "skapa" sina egna annonser med bild och allt, gärna i Word eller PowerPoint, och sen trycker på PDF-knappen och mailar till tidningen så blir det nog lätt att skriva in "ej pdf" i specen efter att ha försökt få dessa tryckbara.... Genom att ställa krav på leverans i xAds sållar man nog bort en del "kan-självare" genom den lite högre tekniska nivån som krävs.

• Medlem
  • Haparanda
  • 2004-06-04 11:12

Jobbar själv på tidning. Möjligheten att vara sin egen desktop-verkstad är ett j-a problem. Det kommer till och med "färdiga" annonser i word. Suck.

Tyvärr finns det problem även bland så kallat professionella producenter av trycksaker och ofta är det typsnitt som bråkar. Säg hur många gånger det kommit annonsmaterial som gjorts i ett illustrationsprogram där man varken bifogat typsnitt eller vektoriserat dem (det senare är att föredra). Det har till och med hänt att tidningar förutsätts ha de typsnitt som producenterna snickrat ihop hemmavid.

Adobe är duktiga på att göra programvaror som håller för print av alla de slag men det är också mycket säkrare och undanröjer en massa problem om man kör den säkra vägen, alltså via .ps-utskrift och distiller.

Ursprungligen av pekka:

Jobbar själv på tidning. Möjligheten att vara sin egen desktop-verkstad är ett j-a problem. Det kommer till och med "färdiga" annonser i word. Suck.
.

"- Logon i .eps, men den finns ju med i word dokumentet?"

1
Bevaka tråden