Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scala PDF?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-27 08:30

Kan man scala en redan klar pdf?

Hur gör man och var gör man det med?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 10:17

Acrobat P File-Reduce File Size

Minskar inte filen jättemycket men bättre än inget. Beror lite på hur bilder och grafik är sparat.

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-27 12:52

)) tack i alla fall - Men...

Aj dessa bokstäver som kan bli så fel..

Jag MENAR att göra filen MINDRE i STORLEK - YTA - inte k eller MB

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 12:55
Ursprungligen av fjellis:

)) tack i alla fall - Men...

Aj dessa bokstäver som kan bli så fel..

Jag MENAR att göra filen MINDRE i STORLEK - YTA - inte k eller MB

Testa det enkelt.....save for web!
Free transform tool är ett fint trick oxå!

har du orginalet från inDesign eller illu?

mvh tobias

• Medlem
  • 2004-05-27 13:03

Skala med Illustrator

Om du har Adobe Illustrator kan du öppna och skala PDF-filer precis hur du vill. Resultatet beror av hur PDF-filen skapades: inscannade bilder i låg upplösning ger i allmänhet *inte* särskilt bra resultat, men om originalet varit vektorgrafik kan man (ofta) skala upp bilden med bibehållen kvalitet.

Good luck!

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-27 17:30

...tack snälla alla.. många råd.. jag provar.

..det där med Photoshop tror jag på... jag vill ha en pdf som redan är i 1/1 nämligen...

...men borde man inte kunna göra mer i själva Acrobat... egentligen.. storleksförändra.. göra en i färg till sv osv osv...

Jag är inte säker på att jag förstår ändå, men i exempelvis InDesign, Pagemaker eller liknande hanteras PDF-en som en bildfil och du kan skala den upp och ner precis som vilken bildfil som helst. Naturligtvis påverkas kvalitén om du skalar upp den.

Ett annat alternativ är ju att öppna upp den färdiga PDF-en i Photoshop, skala upp eller ner den och spara om den (som en PDF).

Det är också möjligt att man kan storleksförändra en PDF i Acrobat, men det vågar jag inte svara på varken om det går eller hur man i så fall gör!

Lite synd att det inte går att ställa skala i Indesigns PDF-export. Vi kör nästan uteslutande via postscriptfil>distiller och då är det ju lätt att sätta egna mått vid skapandet av själva postscriptfilen.

Förslagsvis så införskaffar man "Quite a box of tricks" från Quite.com . Svensk generalagent är network innovation.
Den fixar även RGB till CMYK och lite annat smått och gott.

Om du vill skala ner en PDF så antar jag att det har med utskrifter att göra. På bildskärmen ser man ju ingen skillnad på olika pappersstorlekar. Så om det har med utskrift att göra kan du då inte bara använda funktionen "skala till papperet" när du skriver ut?

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-05 14:37

Emrik den var bra...

Tack alla ni andra... med!!!

1
Bevaka tråden