- Gäst
- Oregistrerad ●
Mitt vanliga oflyt. Jag vet inte om mina datorer pallar med iChat. Är det inte typ 600 MHz G4 som krävs? Mina är bara 400 MHz G3 och en 350 MHz G4.
iChat kräver bara Mac OS X och inget annat vad jag vet. Funkar fint mellan min iMac G3/350 och en iMac G3/233.
AIM ska också fungera (iChat på Mac, AIM på PC...)
Förlåt en datorilliterat vilsen snubbe, men vad är AIM? Ett sök på Versiontracker för PC gav inget, bara en massa hjälparprogram. Någon PC-motsvarighet till iChat förmodar jag, men var kan den laddas ner?
Förlåt en datorilliterat vilsen snubbe, men vad är AIM? Ett sök på Versiontracker för PC gav inget, bara en massa hjälparprogram. Någon PC-motsvarighet till iChat förmodar jag, men var kan den laddas ner?
Sorry. AIM är AOLs motsvarighet till MSM.
(AOL = American OnLine [typ], AIM American OnLine Instant Messenger [typ]. Någon som vet exakt?)
AIM och iChat fungerar tillsammans. Om man tex inte har ett .Mac-konto så kan man skaffa sig ett AIM-konto och ändå använda iChat (om man har Mac). För att ljud- eller video-chatta mellan iChat (Mac) och AIM (på PC) så måste man installera AIM på PC, tillsammans med lite andra filer. Allt som behövs + lite instruktioner hittat du på www.aim.com .
iChat kräver bara Mac OS X och inget annat vad jag vet. Funkar fint mellan min iMac G3/350 och en iMac G3/233.
Det låter ju för bra för att vara sant. Var och kollade på Apples sidor efter systemkrav men hittade inget, och 600 MHz G4 var vad fick höra på annat håll, men nu skall jag ladda ner iChat bums och testa.
Det låter ju för bra för att vara sant. Var och kollade på Apples sidor efter systemkrav men hittade inget, och 600 MHz G4 var vad fick höra på annat håll, men nu skall jag ladda ner iChat bums och testa.
Det följer ju med när man installerar OS X!
Jo, det är så sant. Jag blandade ihop kraven för iSight och iChat. Men nu undrar jag om det går att skaffa AIM-konto utan att behöva ladda ner programvaran. Jag har stökat runt på AIMs hemsida men inte lyckats finna var man skaffar konto. Någon som vet/kan?
Jo, det är så sant. Jag blandade ihop kraven för iSight och iChat. Men nu undrar jag om det går att skaffa AIM-konto utan att behöva ladda ner programvaran. Jag har stökat runt på AIMs hemsida men inte lyckats finna var man skaffar konto. Någon som vet/kan?
Och efter det så går du in i inställningar i iChat, väljer konton och skriver in ditt valda användarnamn och lösenord. Sen så är det klart.
Hej alla och tack för hjälpen så här långt. Nu är vi igång och använder våra AIM-konton. Men jag kan inte chatta med tal, jag hör typ plingeliplong ljud när jag skickar meddelanden och sådant, men något ljud hör jag inte. Har rotat både i inställningar, och i iChat-hjälpen, men det räckte tydligen inte. Fler tips?
Precis, 600 Mhz G4-kraven är för iSight, kan säkert ha blandat ihop det med den!
Fungerar utmärkt med en G4/400 AGP...
iChat kräver USB-mic eller motsvarande (har jag för mig) eller en FireWire kamera med mic (dvs en iSight funkar också). Sedan kan det vara strul om ni sitter bakom brandväggar. Både iChat och AIM kräver att en hel del portar är öppna. Brandvägg brukar dock vara ett problem om ni använder internet på ett företag eller mots.
Har du en "grön telefon i iChat"? Har din kompis en "telefon" bredvid sin bild? Är det någon skillnad om han eller du "ringer upp"?
iChat kräver USB-mic eller motsvarande (har jag för mig) eller en FireWire kamera med mic (dvs en iSight funkar också). Sedan kan det vara strul om ni sitter bakom brandväggar. Både iChat och AIM kräver att en hel del portar är öppna. Brandvägg brukar dock vara ett problem om ni använder internet på ett företag eller mots.
Har du en "grön telefon i iChat"? Har din kompis en "telefon" bredvid sin bild? Är det någon skillnad om han eller du "ringer upp"?
Jag har en videokamera som fungerar med iView vilket jag kollat på en kompis powerbook, så den kanske kan fungera, pappskallen jag köpte headsetet sa inget om att det skulle vara typ, en USB mik eller FireWire. Brandväggar vet jag inget om, kan ta reda på det. Vad som oroar är jag ser inget som ser ut som en telefonlur när iChat är öppet. Kan version ha med det att göra? Jag kör 1.0.1.
Motsidan så att säga kör AIM på PC, så jag vet inte om han har någon lur, han såg dock ett meddelande om att jag inte skulle vara tillgänglig/ha godkänt? röstchatt.
Jag skall prova runt lite med de tips jag fått så länge.
Jag har en videokamera som fungerar med iView vilket jag kollat på en kompis powerbook, så den kanske kan fungera, pappskallen jag köpte headsetet sa inget om att det skulle vara typ, en USB mik eller FireWire. Brandväggar vet jag inget om, kan ta reda på det. Vad som oroar är jag ser inget som ser ut som en telefonlur när iChat är öppet. Kan version ha med det att göra? Jag kör 1.0.1.
Motsidan så att säga kör AIM på PC, så jag vet inte om han har någon lur, han såg dock ett meddelande om att jag inte skulle vara tillgänglig/ha godkänt? röstchatt.
Jag skall prova runt lite med de tips jag fått så länge.
Jag trot att micen måste vara "self powerd" vilket för oss dödliga brukar betyda en USB-mic (har man studio utrustning kan det betyda finnas många fler alternativ).
Som det skrivits ovan krävs iChat 2.1.
Luren ska se ut som på bilden nedan (fast i denna bild har de flesat en kamera, Hos dig [Troy Shelton] ska det vara en lika dan lur som hos Joslyn Smith):
Jag trot att micen måste vara "self powerd" vilket för oss dödliga brukar betyda en USB-mic (har man studio utrustning kan det betyda finnas många fler alternativ).
Som det skrivits ovan krävs iChat 2.1.
Luren ska se ut som på bilden nedan (fast i denna bild har de flesat en kamera, Hos dig [Troy Shelton] ska det vara en lika dan lur som hos Joslyn Smith):
Jo, nu har jag uppgraderat till Panther, så jag har nu iChat 2.1, och jag har en lur invid mitt namn. Nu är probelmet hos PC-nissarna där hemma. De jag vill chatta med har fortfarande ingen lur invid deras namn. De använder som sagt, PC och AIM, nyligen nerladdat, men de kan inte ställa in för röst-chatt, måste det till "self powered" mic även på PC sidan? Någon som kan guida mig så att jag kan guida dem i min tur? Jag inte heller tillgång till PC så jag kan testa själv.
Om du markerar den du vill prata med i din "buddy list" och sedan klickar på "tillifonluren"…
Funkar det inte då?
Den där "tillfinluren", var skulle den finnas? Jag har kollat runt i iChats fönster och jag ser inget som motsvarar något liknande.
Nu vet jag inte men jag har för mig att iChat 2.1 och AIM 5.5 för pc bara kan köra video.
Det är verkligen trist! fattar inte vaför dom int lagt in ljud stöd?
Men det kanske är någon som vet om det går att komma runt det hela eller hur man ska säga??
Nu vet jag inte men jag har för mig att iChat 2.1 och AIM 5.5 för pc bara kan köra video.
Det är verkligen trist! fattar inte vaför dom int lagt in ljud stöd?
Men det kanske är någon som vet om det går att komma runt det hela eller hur man ska säga??
Ingen aning faktiskt? Någon som testat och vet?
På bilden nedan finns det ju en "talk" men den kanske inte fungerar med iChat?
Jag kommer att testa själv senare i sommar/höst så om inte annat så återkommer jag då...
har försökt själv med min ibook mot en pc hela morgonen och det funkar bara inte... det är skit! finns det några andra alternativ, har hört att yahoo ska klara det??
ne det funkade inte med yahoo messenger heller, det är illla så det går helt enkelt inte?