Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbdelning av filer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

göra så att man kan komma åt macintoshen från en annan dator via internet?

Specificera.
Komma åt filer?
Komma åt terminalen?
Fjärrstyra GUI:t?

Svaret är ja på alla. Men tillvägagångssättet skiljer sig. De första finns under Sharing i System Preferences.
Den sista kräver extra programvara från Apple eller annat företag. (Finns kommersiella och ickekommersiella lösningar)

Är intresserad av hur man kommer åt filer om man sitter 40 mil bort och använder en PC. Kan jag då komma åt min Mac hemma?

Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Är intresserad av hur man kommer åt filer om man sitter 40 mil bort och använder en PC. Kan jag då komma åt min Mac hemma?

Om du inte vill skicka ditt användarnamn och lösenord i klartext över internet, som FTP gör (så vitt jag vet), kan du använda SFTP (secure FTP):

Slå på Fjärrinloggning under Fildelning i Systeminställningar. Använd sen t ex WinSCP (http://winscp.sourceforge.net/eng/download.php , finns på svenska) för att ansluta. Du behöver som vanligt användarnamn, lösenord och adressen till datorn du ska ansluta till. De andra inställningarna i programmet är bra som de är från början. Lika lätt som FTP, men säkert.

Och glöm inte att se till att Macen inte går ner i viloläge, som jag brukar göra ibland.

• Oregistrerad
  • 2004-06-06 11:41

Du kan ju alltid använda FTP. Det gör jag helatiden och funkar jätte bra

Har bilder från en kompisstudent

tänkte att hon kunde koppla sig mot datorn och hämta hem bilderna härifrån.

• Oregistrerad
  • 2004-06-06 13:04
Ursprungligen av freemanen:

tänkte att hon kunde koppla sig mot datorn och hämta hem bilderna härifrån.

Det enklaste är väl att du lägger bilderna i "webbdelning":mappen, skicka ett mail med filnamnen - och sedna knappar hon in < http://ditt.ip.nr./~dittnamn/filnamnet.ändelse > i sin webläsare och sparar det som hon vill spara…

kan man inte lägga en mapp under webbdelning med ett speciellt lösenord?

Vet inte huruvida de går direkt med webdelning, men labbar du lite med apache och .htaccess + .htpasswd filer så går de att åstadkomma.

Ovanligt dålig rubrik på denna diskussion som egentligen hör hemma i Mac OS X forumet. Skärpning...

1
Bevaka tråden