Hur hanterar man rent praktiskt alla dessa fotografier som man laddar ner från sin D70 utan att det blir ett fullständigt kaos? Jag har tidigare använt iPhoto men ibland tappar programmet kontrollen och det verkar vara omöjligt att återställa eller reparera filerna och filstrukturen, men bilderna ligger oftast kvar. iPhoto hanterar dessutom inte .NEF så det är väl dags att byta program.
Jag har i min ägo "budgetprogrammen" Photoshop Elements 2, QPict, Graphic Converter, Bildinsamling, iPhoto och Nikons PictureProject. PE2 accepterar inte den nya Camera_Raw modulen, QPict kommer enl deras webbsida att stödja D70 men inte än, GC läser in bilderna i "RAW" är det OK? och iPhoto svarar med en badbolll om man försöker med en .NEF Kvar är PictureProject som ju supportar .NEF och så lär det finnas ett gratis NikonView att ladda ner som också fungerar.
Nu använder jag både PictureProject och iPhoto parallellt. PictureProject döper om mina bilder till datum och klockslag och lägger dem i mappar med datumets namn. Klumpigt kanske men hur gör du?
Jag vill hitta ett klokt sätt att hantera mina fotografier, ett flöde som är logiskt att följa, kanske kan du dela med dig av dina tankar och erfarenheter.