Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musknappar i OS X

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har dagligen och läst artiklar och inlägg här på 99mac i någon måndag nu och varje dag
bara blivit mer sugen på en mac.. och har nu slutligen bestämt mig för en powerbook.
Hade tänkt köpa en mus till och fastnade för Apple Mouse.. för dess attraktiva utseende..
men blev lite ställd när jag kom på att det finns bara en musknapp..
Som van PC användare sen liten grabb har jag alltid varit van med en "högerknapp"
Men eftersom jag inte suttit framför någon mac, högst sett någon annan sitta vid en..
så vet jag inte om det behövs någon "högerknapp" i OS X ?

Välldigt tacksam för svar!

/Kristoffer - Snart Switcher

Ursprungligen av Kristoffer Lundgren:

Har dagligen och läst artiklar och inlägg här på 99mac i någon måndag nu och varje dag
bara blivit mer sugen på en mac.. och har nu slutligen bestämt mig för en powerbook.
Hade tänkt köpa en mus till och fastnade för Apple Mouse.. för dess attraktiva utseende..
Som van PC användare sen liten grabb har jag alltid varit van med en "högerknapp"
Men eftersom jag inte suttit framför någon mac, högst sett någon annan sitta vid en..

Välldigt tacksam för svar!

/Kristoffer - Snart Switcher

Det finns en tvåknappsmus som ser ut som Applemusen, men jag tror inte den är trådlös.
(Själv har jag en Logitech M700 med 9 knappar, men den är kanske lite klumpig för en PB.)

Ursprungligen av Svante S:

Det finns en tvåknappsmus som ser ut som Applemusen, men jag tror inte den är trådlös.

Vem kan uppbringa länkar med bilder på den?

Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Vem kan uppbringa länkar med bilder på den?

Har letat på Macally men icke. Kan jag ha sett i syne tro. (eller drömt)?

(Blir tveksam)

Apple har ingen mus som har högerknapp, då får du vända dig till Microsoft eller Logitech för det.
Båda har drivrutiner för sina möss till Mac.

Högerknappen fungerar på samma sätt som Win. Mac människor är inte riktigt vana med den menyn så de löser de problem på annat sätt, men som gammal Win användare kommer du uppskatta högermenyn. Även om den inte innehåller allt som den gör under Win.
Jag skulle inte kunna leva utan en mus med högerknapp trots att jag är gammal Mac användare.

• Oregistrerad
  • 2004-06-07 15:26

Som sagt - två knappar är käckt, men man kan "lika gärna" ha en "en knapps" och trycka ner "äpple" (är det väl?) för att få funktionerna på högerknappen...
Beror lite på vart man har tangentbordet och vänsternäven...

Ursprungligen av Pär:

Som sagt - två knappar är käckt, men man kan "lika gärna" ha en "en knapps" och trycka ner "äpple" (är det väl?) för att få funktionerna på högerknappen...
Beror lite på vart man har tangentbordet och vänsternäven...

Ctrl

• Medlem
  • 2004-06-07 15:53

Jag anammade högerklicket direkt, trots att jag nästan aldrig har använt annat än mac. Jag har en MS Intellimouse Explorer 2.0 med 5 knappar inkl tilthjul, och den fungerar hur bra som helst. USB Overdrive i OS9 och medföljande drivare i OSX. För mig är det helt obegripligt att Apple inte börjar med 2+knapparsmöss.

Ursprungligen av Baron:

Jag anammade högerklicket direkt, trots att jag nästan aldrig har använt annat än mac. Jag har en MS Intellimouse Explorer 2.0 med 5 knappar inkl tilthjul, och den fungerar hur bra som helst. USB Overdrive i OS9 och medföljande drivare i OSX. För mig är det helt obegripligt att Apple inte börjar med 2+knapparsmöss.

Det har gått troll i det där....
Lågvattenmärket var väl runt 1997 när man introducerade "pucken" som inte bara hade en knapp. Den var helt rund också så man inte kände hur den låg i handen.

Tack för alla svar!

Jag har nästan bestämt mig för en flerknappars ändå.. såg kensington hade en
med scrollsensor som såg rätt fin ut.. någon som vet hur bra den fungerar(scrollsensorn) föresten ?

Köp absolut till en mus med flera knappar. Den nya fönsterfunktionen Exposé går inte att använda med en enknapparsmus för det första. Bara detta faktum gör det värt att köpa till en annan mus. Exposé och klick på tangentbordet är inte riktigt samma sak. Man spar ju ingen tid jämfört med de gamla metoderna att byta fönster. Men med musen däremot. Swisch så har man bytt fönster.

Här är min mus samt länkar

http://www.macmice.com/themouse.html

Ursprungligen av EricBradley:

Här är min mus samt länkar

Kanon! Nu till frågorna:

1. Har du använt en "vanlig" tvåknapps med scroll innan - och i så fall - hur står den på bilden sig i kvalitén/känslan?

2. Det sägs att den har ett högt "klickljud". Hur upplever du det?

Kanon! Nu till frågorna:

1. Har du använt en "vanlig" tvåknapps med scroll innan - och i så fall - hur står den på bilden sig i kvalitén/känslan?

Kvaliten e Ok, känslan är densamma som orginal musen fast med 3 knappar. Scrollen e steglös väldigt bekväm.

[2. Det sägs att den har ett högt "klickljud". Hur upplever du det?

Inget jag har tänkt på

Ursprungligen av EricBradley:

Kvaliten e Ok, känslan är densamma som orginal musen fast med 3 knappar.

Jag tänkte mer på om du kört en annan treknapps (inte Apples vanliga) och hade jämnfört känslan?!

Jorå...
Haft en logitech men känslan är som AppleMusen

Ursprungligen av Kristoffer Lundgren:

Med risk för att väcka upp gamla björnar som sover (detta ämne har stötts och blötts en hel del): Jodå, det behövs verkligen.

Jag kan faktiskt rekommendera Microsoft möss. Har använt ett antal modeller och de flesta har varit väldigt bra. Förutom det givna: att ha två knappar och ett scrollhjul, så har jag på senaste åren fastnat mycket för framåt- och bakåt-knapparna som bland annat finns på den här modellen och som inte alls är speciellt dyr heller.

• Medlem
  • 2004-06-07 23:14

Jag kan rekommendera Microsoft Intellimouse Explorer 4,0. Mycket skön mus som matchar pb'n bra (Jag inbillar mig det iafl) Sen så har du Steglös scroll två extraknappar, samt att du kan tilta scrollhjulet i sidled. Den har hög dpi också så den funkar bra om du ska spela något spel, främst då FPS spel där du vill ha så låg sensitivity som möjligt

jag kör Logitech mus både till PCn och till Macen, i Macen både i OS 9 och OS X...
gillar logitech möss...
200 spänn hos närmaste PC handlare...

Tack för alla nya tips!
Det blir en flerkanppars och troligen också en med framåt och bakåtkanpparna som Adrian B
tipsade om.. återkommer ifall det dyker upp fler funderingar.

/Kristoffer

1
Bevaka tråden