Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med typsnittsboken!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur jag än följer hjälpanvisningarna för typsnittsboken vill det sig inte. Har försökt installera Alinea Sans, men hur jag än beter mig så går det inte. Jag dubbelklickar på fontfilerna(postscriptfilerna) och bitmap-väskorna men typsnittsboken bara "hostar" till. Har försökt dra filerna direkt in i bokeländet men utan resultat. Har även upptäckt att andra typsnitt strular på samma sätt, fast jag kan inte se några logiska samband...

Läget är akut och jag vet inte hur f-n jag ska gå vidare!. Jag provade att lägga filerna direkt i hemmamappens fontfolder i biblioteket. Typsnittet visar sig i Illustrator men saknar all form av kantutjämning. Kan väl påpeka att jag använder samma typsnitt under OS9 på en annan maskin utan minsta problem.

Jag hoppas någon av er vill ge mig en hjälpande hand. Tackar på förhand.

Ps: har även försökt aktivera "Användare" utan resultat! är det jag som gör nåt knas eller är det typsnittsboken som djävlas?!

  • Medlem
  • 2004-06-08 14:04

Du har nog inte fått med dig hela typsnittet. Jag har i alla fall inte varit med om den typen av problem. Om du har alla filer, så kanske typsnittet har blivit korrupt? Kopiera typsnittet från den fungerande datorn.

Så vitt jag vet finns inte den typen av typsnittsbuggar i OSX, oavsett om man blandar in Typsnittsboken eller inte. Fast vem vet?

Ursprungligen av stfm:

Du har nog inte fått med dig hela typsnittet. Jag har i alla fall inte varit med om den typen av problem. Om du har alla filer, så kanske typsnittet har blivit korrupt? Kopiera typsnittet från den fungerande datorn.

Så vitt jag vet finns inte den typen av typsnittsbuggar i OSX, oavsett om man blandar in Typsnittsboken eller inte. Fast vem vet?

Kan väl passa på och nämna att jag även försökt från CD´n som levererades från FontBolaget. Alinea Sans ligger på CD´n i form av 12 väskor döpta så som AlineaSans-BoldItalic.bmap, AlineaSans-Regular.bmap etc. I varje väska ligger typsnittet i 14 punkters storlek.

Det finns även 6 mappar innehållande postscripttypsnitten, i ex vis mappen "AlineaSans-Regular Package" ligger filerna AlineSanReg, AlineSanReg.afm, AlineSanExpReg & AlineSanExpReg.afm.

Jag har som sagt provat dubbelklicka på filerna, dra in dem men inget funkar. Jag har även provat döpa om väskorna genom att ta bort ändelsen ".bmap" utan någon skillnad.

Jag kör senaste versionen av OS X, Panther 10.3.4 och typsnittsbok 1.0(v36).

Hoppas någon kan komma på något kreativt som jag kan testa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 16:08

Hmmm börja använda suite x1 så slutar problemet garanterat!

Ursprungligen av atomlab:

Hmmm börja använda suite x1 så slutar problemet garanterat!

Sant. Men uppenbarligen så handlar frågan inte om Suite x1.

Om du bara skall använda det i Adobe program, så har Adobe en egen typsnittshantering.
Man droppar typsnitten i någon mapp. Fonts(?) i Adobes Application Support.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Om du bara skall använda det i Adobe program, så har Adobe en egen typsnittshantering.
Man droppar typsnitten i någon mapp. Fonts(?) i Adobes Application Support.

Kanske som en tillfällig lösning, men vill fortfarande veta varför det krånglar med typsnittsboken. Den mappen du refererar till, Adobes Application Support, är det något som återfinns med CS-versionen? Försökte hitta mappen på min hemmamaskin utan att lyckas(har bara äldre versioner installerade).

Det lutar åt att jag tar min typsnitts-CD och besöker Kullander&Kullander för en demonstration på hur man installerar snitten i bokeländet!

Men jag tar gärna emot fler förslag på lösningar alt förklaringar till vad som går snett för mig.

Lämpligast lägger du de typsnitt du ska använda:
/Användare/dinanvändarnamn/Bibliotek/Fonts/
Sedan låter du Typsnittsboken läsa därifrån.

Skulle trots detta rekommendera Suitcase.

Hur ser det ut om du i Typsnittsboken väljer "Lägg till typsnitt" från "Arkiv-menyn" och sen navigerar till mappen med typsnittet du vill importera? Om du inte kan markera typsnittet du vill importera (dvs. det är spöktonat) är det något som är galet.

Hur ser typsnitten ut om du kollar på dess symbol/ikon i Finder?
Postscript-typsnitt har ju 2 delar. En fil för skrivaren (ska stå LWFN på symbolen/ikonen) och en fil för att vissa typsnittet på skärmen (ska stå FFIL på symbolen/ikonen) och bör ha filändelsen ".bmap".
Det är .bmap-filen (FFIL) som öppnas/känns igen i Typsnittsboken. Dock kopierars båda filer till "rätt" ställe i datorn när man lägger till det.

Hur går det om du laddar ned ett Postscript-typsnitt från Internet och försöker installera det?
Testa t. ex. det som jag hittade här:
http://www.1001fonts.com/font_details.html?font_id=115

Problemet löst!

Vill börja med att tacka för alla vänliga försök att lösa mitt problem här på 99mac. Och som tack för detta engagemang vill jag delge er lösningen. Vill samtidigt passa på och tacka Niklas på FontBolaget för god service och den som förklarade hur enkelt detta problem egentligen var.

För att typsnittsboken ska "förstå" installationen MÅSTE skärmfonten(väskan, FFIL-filen) och skrivarfonten(postscript, LWFN-filen) ligga på samma nivå, d v s i samma mapp. I mitt fall låg skrivarfonterna i separata mappar. Och då fixar inte typsnittsboken installationen. Svårare än så var det inte!

Varför filerna låg uppdelade som de gjorde ursprungligen vet bara AGFA/Monotype som levererade typsnittet!

Niklas menade också att man kan slänga ".afm"-filerna, att de helt enkelt inte fyller någon funktion för oss Mac-användare.

Hoppas dessa rader kan vara till glädje för er andra som stött på samma problem.

  • Medlem
  • 2004-06-11 18:09

Vill bara tipsa om ett bra program till Font Book om du nu använder den,
det byter ut "förhandsbilden" av printerfonterna till röda varianter som man är
van med från Mac OS 9 tiden, detta är något Apple borde fixa
så påpeka gärna ni med detta för Apple
programmet:
http://homepage.mac.com/mdouma46/fbook/fbook.html

påpeka för Apple:
http://www.apple.com/macosx/feedback/

Micke

1
Bevaka tråden