Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera och arkivera bilder

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-10 12:34

Hej!

Jag har precis införskaffat en rejälare digitalkamera och börjar fundera på hur jag ska organisera bilderna på datorn. Idag har jag mina drygt 3000 bilder i iPhoto, men känner mig lite låst där. Med ny kamera kommer antalet bilder också att öka snabbare...

Jag funderar på att ha en "snapshots" del med fest- och semesterbilder organiserat i folder efter händelsen, typ "20030820 Kräftskiva", och en del med bilder som jag jobbar mer med.

Att bygga upp nya album i iPhoto eller iView tar lång tid, så det känns som om man får bestämma sig en gång för alla...

Jag vill gärna veta vad ni har för system för lagring, vilka program ni använder och varför.

• Medlem
  • 2004-06-10 12:55

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=45225

Tråden finns redan, men det kanske kan vara bra med en ny...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 13:00

Jag använder ImageBrowser som följde med min Canon S45. Det sorterar bilderna i mappar: 2004_06_10, 2004_06_11, 2004_06_12 osv. Gillar inte iPhoto alls.

Har ingen digtalkamera än, dock en P800-telefon.
Att leta i iPhotoarkivet som sorteras årsvis är en riktigt urrk, rysare. Ska kolla iView som nämndes i den länkade tråden.

För telefonen har jag en dedicerad mapp som heter telefon. Där hamnar allt som jg blåtandar över. Men för övriga bilder har jag jobbat helmanuellt hittills (det är inte så mycket)
Men kan man inte förbestämma destination vid inläsning av bilder?

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-10 14:27

Jag kör med iView för mitt bildarkiv. Framförallt för att det är snabbare och inte "tar över" arkiveringen på samma sätt som iPhoto.
Jag importerar manuellt med en kortläsare och skapar mappar för varje "serie/minneskort" enligt formatet år_månad_plats/händelse. Eftersom man ser Finders mappstruktur direkt i iView så behöver man inte skapa album där med. Vill man sedan ha andra album/kategorier är det enkelt att skapa "Sets" i iView utan att ändra på sin mappstruktur. Tanken är att jag har en enkel struktur i Finder som är oberoende av program och sen har extra info i iView.

Jag använder även "People" funktionen i iView för att enkelt kunna hitta bilder med olika personer, även om det tar tid att skriva in det.
Till sist så har jag skapat egna html-mallar så att jag enkelt kan göra webbgalleri med eget format för min hemsida där datum, folk, bildtext automatiskt hämtas från iView.

Det enda jag saknar i iView (som finns i iPhoto) är egentligen ett enkelt sätt att automatiskt attacha bilder i lagom upplösning till ett email.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-10 14:59

Efter att ha surfat lite mer på ämnet så ser jag att iView verkar helt kanon, dessutom snyggt.
Det är nog viktigt att ha en "oberoende" struktur på disken eftersom man kommer att ha bilderna mycket längre än ett specifikt program. Vem vet om iphoto finns om 10 år..

Fråga om iView: när jag browsar på disken så får jag upp hela sökvägen från rooten vilket tar nästan halva min 12", kan man välja så att det browsar från en specifik mapp och skiter i det innan?

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-10 18:48

Tror inte att det går, jag har inte hittat ngt sätt att göra det iaf. Kanske i 2.5an, jag har version 2.

qpict kan nästan allt som iView media pro kan, till en bråkdel av priset - dessutom utvecklat av en svensk snubbe.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-10 23:26
Ursprungligen av sugplopp:

qpict kan nästan allt som iView media pro kan, till en bråkdel av priset - dessutom utvecklat av en svensk snubbe.

Som heter Rune Lindman och kommer från Lund
mvh

Qpict är väldigt imponerande för att vara ett sånt "litet" program. *gillar*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-11 01:40

QPict är faktiskt ruskigt bra! Ska köpa en licens.

• Oregistrerad
  • 2004-06-11 11:10

Varning för en "lathetsfråga" (orkar inte testa själv) ... =)

Om man nu har ett gäng bilder i iPhoto men vill byta till QPict ... vilket är isf enklaste sättet att byta? Att exportera alla filerna från iPhoto till en katalog på hårddisken och sen in i QPict eller? Jag vill inte förlora EXIF information eller något annat från orginalen ....

Ursprungligen av emilerl:

Om man nu har ett gäng bilder i iPhoto men vill byta till QPict ... vilket är isf enklaste sättet att byta? Att exportera alla filerna från iPhoto till en katalog på hårddisken och sen in i QPict eller? Jag vill inte förlora EXIF information eller något annat från orginalen ....

Du kan ha kvar dina bilder i iPhoto och samtidigt använda QPict.

• Oregistrerad
  • 2004-06-11 11:27
Ursprungligen av Saffran:

Du kan ha kvar dina bilder i iPhoto och samtidigt använda QPict.

Jo, det borde ju fungera ... men jag vill komma ifrån att ha dem i iPhotos katalogstruktur ...

Jo, det borde ju fungera ... men jag vill komma ifrån att ha dem i iPhotos katalogstruktur ...

Du kan väl fråga Rune Lindman på support@qpict.net

Lägg gärna upp ditt svar här sedan!

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-11 12:15

Är väl mera lämpligt at fråga iPhoto-supporten isf?

Jag gjorde ett test, exporterade en bild från iPhoto (format: Orginal) och tog in den i iView, det fanns ingen EXIF-data kvar verkade det som...

Update:
Dubbelkollade med en annan fil som jag inte hade editerat alls i iPhoto och då funkade exporten, all EXIF-data var kvar.

jag började använda iPhoto första gången när jag hade min 'fina' hp 318 som följde med som give-away när man köpte dator från apple för några år sedan. min erfarenhet var att iPhoto 'skitade ned' både filerna och hierarkin. det passade/passar inte mig att inte ha den där extra lilla kontrollen över var filerna finns och så vidare.

Jag letade ett tag och snubblade över qpict när jag letade på versiontracker efter ett alternativ till iPhoto. det här var i maj 2003 - har inte använt något annat program för att organisera/batcha foton sedan dess.

bra program till lågt pris.

• Oregistrerad
  • 2004-06-11 14:15
Ursprungligen av sugplopp:

min erfarenhet var att iPhoto 'skitade ned' både filerna och hierarkin. det passade/passar inte mig att inte ha den där extra lilla kontrollen över var filerna finns och så vidare.

Vad menar du med "skitade ned"? Är det att EXIF-data skulle förstöras, eller något med själva bilderna?

Vad menar du med "skitade ned"? Är det att EXIF-data skulle förstöras, eller något med själva bilderna?

Vissa av bilderna (om jag 'redigerade' i iPhoto) ändrade storlek och blev 'korrupta' kopior av originalet. Lyckades inte hitta originalen. Gav upp... Dessutom blir ju iPhoto obönhörligen väldigt slött om man har många bilder.

Du måste nog återgå till originalet för att exportera från iPhoto med exif-infon kvar. iPhoto sparar ju originalen i en egen mapp (i sin "roliga" struktur) om man redigerar någon bild. På så sätt kan man ha flera kopior av samma bild.

• Oregistrerad
  • 2004-06-11 21:00

Sitter själv just nu faktiskt och lägger in nya bilder i IView Media PRO....Kan bara hålla med om att detta är det grymmaste bilarkiverings progget jag provat på hitills! Har inte funnit ett enda format som det inte stödjer ännu (blev glatt förvånad att den faktiskt klarade av .fff imaconbakstyckets format). Ett plus i kanten för den trevliga interfacen!

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-14 22:59
Ursprungligen av simonh:

Sitter själv just nu faktiskt och lägger in nya bilder i IView Media PRO....Kan bara hålla med om att detta är det grymmaste bilarkiverings progget jag provat på hitills! Har inte funnit ett enda format som det inte stödjer ännu (blev glatt förvånad att den faktiskt klarade av .fff imaconbakstyckets format). Ett plus i kanten för den trevliga interfacen!

Att lagra NEF-filer påminner om när man körde 20Mb-filer i Photoshop 2 på den gamla quadra 700:an....ingen hit alltså!

• Medlem
  • 2004-06-13 12:50

Nya iPhoto är inte lika slött.

Ursprungligen av Baron:

Nya iPhoto är inte lika slött.

nope. men efter att ha lattjat med qpict ett bra tag så känns iPhoto urslött med sin jätte-databas. iView eller qpict passar mina behov mycket bättre än iPhoto, för redigeringen funkar photoshop elements 2 utmärkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 21:00

Annars har du Extensis Portfolio som nu med version 7 har väldigt bra EXIF stöd. Värt att titta på! Väldigt "OSX:igt" har många bra funktioner så som "sammla bilder och bränn på CD eller maila", skapa websidor osv. Du kan i det synka mappar, skapa offline-kopior av bilder du ex. bränner på CD/DVD eller har på hårddiskar inte kopplade till datorn. Stöder många bild format samt QuickTime, även flersida PDF:er tror jag. Grymt program - överlägset den iView versionen jag testade för några månader sedan.

1
Bevaka tråden