Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerpoint - ta bort länkarnas understrykning?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått ärva en Powerpoint-fil som ska snyggas till. Det är så mycket länkar på sidorna att alla understrykningar dödar layouten. Hittar inte hur jag får bort denna grundinställning.

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-11 11:56

Måste de vara klickbara? Annars kan du köra Kringla+K och välj "Remove Link" i dialogen, Då bibehålls länktexten men "länken" försvinner och därmed URL-formateringen.

De måste vara klickbara. Det är länkar till externa pdf-filer och mpeg-filmer bl a. Ska jag tolka ditt svar som att det inte går?

Går det förresten att avstava ord i PP? Skulle behöva använda lite marginaljustering men det blir för gluggigt utan avstavningar.

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-11 12:29

Nja, det måste väl gå på ngt sätt eller? Kan det vara så illa? Jag körde dock fast...

Ngn avstavning hittar jag inte heller... men jag är ingen expert på PP, man påminns om varför man tycker så illa om PP

Sorry...

Jag kom på något slags lösning tror jag.

Man kan sätta hyperlinks både på texten och på själva textblocket. Om jag sätter länken på textblocket och samtidigt skriver om texten inne i blocket så försvinner understrykningen.

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-11 18:02

Jag testade med det faktiskt, men sen när jag körde slideshowen så verkade det som att man var tvungen att klicka boxkanten för att öppna länken. Den var inte lätt att träffa!

Hur löste du det? Genom att ändra egenskaperna på boxen?

Jag har försökt med samma problem, men inte hittat någon annan lösning än att använda bildobjekt som länkar. skriv texten i tex photoshop och klistra in som bild. När du skapar en länk av bilden så får du varken ram eller understrykning.

Lite besvärligt... men ett alternativ.

Hoppas microsoft fixat detta med hyperlänkar i Office 2004.

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-11 20:24
Ursprungligen av mrsandin:

Hoppas microsoft fixat detta med hyperlänkar i Office 2004.

Verkar inte så tyvärr, jag kör 2004an.

Ursprungligen av mattan:

Verkar inte så tyvärr, jag kör 2004an.

Synd att de inte tänkt på det. Vad tycker du annars om office 2004? är det värt att uppgradera?

Ursprungligen av mattan:

Jag testade med det faktiskt, men sen när jag körde slideshowen så verkade det som att man var tvungen att klicka boxkanten för att öppna länken. Den var inte lätt att träffa!

Hur löste du det? Genom att ändra egenskaperna på boxen?

Nu ska du inte komma här å förstöra helgen för mig!

Jag blev så glad så jag hårdtestade nog inte detta. Men min grej ihop med tipset om de osynliga rutorna borde ju vara modellen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-11 20:09

Har också haft lite bekymmer med detta. Förutom de lösningar som redan presenterats kan jag nämna att det går rätt bra att lägga en rektangel 8eller annan form) ovanför/framför texten. Om man länkar rektangeln, och gör den osynlig (ingen fyllning, ingen ram) så kan man få länkar precis var man vill i bilden.
Men nog borde det gå att slippa understrykningarna...

Edit. Förtydligande

Ursprungligen av Niklas:

Har också haft lite bekymmer med detta. Förutom de lösningar som redan presenterats kan jag nämna att det går rätt bra att lägga en rektangel 8eller annan form) ovanför/framför texten. Om man länkar rektangeln, och gör den osynlig (ingen fyllning, ingen ram) så kan man få länkar precis var man vill i bilden.
Men nog borde det gå att slippa understrykningarna...

Edit. Förtydligande

Jag tar upp denna tråd igen.

(Tyvärr blir detta en PC-fråga)

Jag sitter nu på en PC för första gången på åratal pga ett jobb som kräver Powerpoint och jag vågar inte lita på att filerna uppför sig likadant på de olika plattformarna.

Jag har nu använt mig av ovanstående tips och det funkar bra så länge det körs i Powerpoint. Problemet är att när jag bränner ut på CD och kör via Powerpoint-viewer så fungerar bara klickning på ramen. Och då ramen är 1 pixel är det minst sagt svårt att pricka länkarna.

Jag vill helst inte lägga alla länkar som bilder då det skall vara lätt att uppdatera. Finns där andra tips på textlänkning som fungerar över en hel yta utan att texten blir understruken?

Jag har även haft problem med att länkarna ligger både på mörk och vit botten men alla länkar görs vita automatiskt. Jag hittade en sådan färginställning för länkar men det hjälper ju inte. Jag vill inte ha alla länkar i samma färg. Jag vill kunna anpassa mig mot vad som ligger bakom. Hur tusan tänkte dom?

Ursprungligen av Anders Täpp:

J Jag vill kunna anpassa mig mot vad som ligger bakom. Hur tusan tänkte dom?

Tror inte de har tänkt igenom helt till 100% hela tiden. Oftast har man ju samma enhetliga bakgrund i en powerpoint presentation. Därav att man bara kan ha en färg på länkar. Men finns de en lösning så är även jag mycket intresserad. Alternativt får man väl välja en länkfärg som fungerar på både ljusa och mörka ytor. tex vinröd. eller mellanbrun/mellangrå

Hur pass bra är Keynote i förhållande till PowerPoint. Jag har själv inte testat Keynote, har inte haft tid att lära mig det. Har bara sett att Keynote har snyggare bildövergångar. Någon med erfarenhet?

Keynote är kung i min värld. Snabbare, snyggare och lättare men saknar en del funktioner för tidsstyrning m m. Här är några trådar:

http://99mac.se/forum/showthread.php?p=283073

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=30361

Skumt... jag har precis blivit klar med den här produktionen och jag har inte sett det problemet med PP-viewer från CD. Har tyvärr inte tid att dubbelkolla den närmsta tiden.

Usch vilket skitprogram Powerpoint är! När man är van vid mac och program från Adobe och Macromedia så känns Powerpoint på PC som ett skämt. Jag hade hört att det var illa, men jag hade inte fattat vidden av det.

Fick iallafall rätt på problemet med tipset om att lägga hyperlänken på hela textblocket. På så sätt funkar det i PP Viewer också. Nu är det istället annat strul med att viewern inte renderar texten på samma sätt som "riktiga" programmet". Jaja, vill kunden tvunget ha det gjort i PP, så får de ta det onda med det goda. (Det goda är jag och det onda är Microsoft).

> Anders: Hoppas du har kollat din produktion ordentligt och slipper tråkiga överaskningar.

CD-skivan är ute på remiss hos kunden i ett flertal exemplar så jag hoppas ev skummiteter fångas upp. För övrigt kan jag bara hålla med dig om PP-smäcket.

1
Bevaka tråden