Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jaha, 600 bilder väck?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-11 17:29

Finns ingenstans. iPhoto började balla ur, export slutade fungera (både meny, snabbkommando och dra-o-släpp). Sen blev det värre. Nu är det kört.

Har gått igenom varenda mapp och fått ut lite drygt 300 bilder, saknas gör 600 bilder för mig. Jag är heligt förbannad och pissless just nu då en hel del sköna foton är borta, men är trots allt glad att jag inte hunnit längre i fotandet så att det varit 6000 bilder väck istället för hyfsat låga 600.

Lärdom för min del är tvåfaldig. 1. Tag back-up, det borde ju varit självklart men då det var så få bilder hade jag inte tanke att riktigt ännu göra det. 2. Göra mig av med detta program, det är ändå så fruktansvärt segt att arbeta med och nu har det pissat på min bildsamling också. Vik hädan, iPhoto.

Men, som sista chans frågar jag forumet - finns bilderna någonstans trots att jag inte hittar dom?
Finns det något jag kan göra?
Har kört en rebuild database, vilket fuckar upp det ännu mer verkar det som.

Edit: Har också gjort en sökning, hårddisk-bred med kriteriet namn *.jpg och storlek > 1000 kb. Finns inga fler än dom jag hittat. Så, finns filerna i en databas och jag ska anstränga mig att få igång iPhoto och förhoppningsvis kunna exportera, eller kan jag slänga programmet omedelbart?

• Medlem
  • 2004-06-11 18:53

Bildfilerna är ju alltid .jpg... om de inte finns så finns de inte.

Jag använder inte iPhoto, men så där ska det ju fan inte gå till. Även om man har Backup, så kanske den inte alltid är dagsaktuell.

Att slänga programmet är för snällt. Jag föreslår att du lägger upp det på en server i sibiren, där det kan sitta och skämmas till världens undergång.

• Oregistrerad
  • 2004-06-11 19:15
Ursprungligen av Linus:

Edit: Har också gjort en sökning, hårddisk-bred med kriteriet namn *.jpg och storlek > 1000 kb. Finns inga fler än dom jag hittat.

Lyckades en gång bli av med hälften av låtarna i iTunes…
Hittade dom inte när jag sökte efter mp3 och sådär…
Efter en stund kom jag på att dom var inte borta - det var bara filändelsen som var borta…
Så efter att ha hittat dom och satt filändelse så var allt frid och fröjd.
Det är inget liknande för dig?
[Man kan ju inte sätta om filändelsen en och så lite terminalknack är bra att ta till…]

• Medlem
  • 2004-06-11 19:28

Då hoppas vi att Linus inte redan har raderat hårddisken då...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-13 16:06

Jag har ju sökt igenom mapparna manuellt, några få har mappar som heter "Originals" i med bilder (det är dom jag har fått fram, ca 300), andra mappar finns inget alls i, bara "Data" och "Thumbs". Vissa bara "Data". Det verkar som att "Originals" har försvunnit därifrån, hur vette fan.

Har förlikat mig med att bilderna är borta och kör QPict, verkar vara ok och framförallt betydligt snabbare.
Kommer ta backup hyfsat kontinuerligt.
Kommer aldrig rekommendera iPhoto.

Googlade lite och hittade en inbyggd reparationsgrej i iPhoto. Funkar precis som Outlook Express och Entourage databaser för epost.

Håll ned Alt + Shift när programmet startar för att bygga om biblioteket.

Håll ned Alt när programmet startar för att skapa ett nytt bibliotek eller hitta ett gammalt.

Eller släpp mappar/hårddiskar på iView eller QPict så söker den fram allt du har. Kanske kan den hitta de försvunna bilderna.

Jag hade samma problem och det var när jag slagit på File Vault-komprimeringen som sedan sabbade hela mitt iPhoto-bibliotek. Många bilder fanns kvar men en hel del var ändå skadade så de gick aldrig att läsa igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 11:05

Har gjort både rebuild iphoto library enligt Täpp's tips. Har även låtit QPict söka bilder, har också låtit QPict välja import från iPhoto Library. Ingen tur någonstans.

Bilderna är väck, tyvärr. Har inte slagit på FileVault som Melin, mitt iPhoto verkar ha dykt utan synbar anledning. Största sannolikheten jag har kommit fram till är att en av dom senare bilderna varit korrupt, men ska hela skiten dyka då? Känns lustigt.

Vad jag också la märke till tidigare i helgen var att det verkar som att alla bilder som jag inte gjort något med är borta, dom 300 som finns kvar är samtliga på högkant, jag har alltså tagit dom på högkant och sen roterat dom i iPhoto. Av dom bilder som är tagna med kameran normalt eller vågrätt är noll bilder kvar.
Det, är mycket märkligt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-14 12:48

Har du försökt söka efter bilderna med sökord .jpg ?
Alltså punkt jpg

Jag har också råkat ut att bilderna försvann. Troligen är det preferensfil för iPhoto blir skadad.
Men kunde leta fram bilderna med sökord .jpg

Numera exporterar (meny i iPhoto) jag bliderna till annan hårddisk en gång i veckan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 15:30
Ursprungligen av REP:

Har du försökt söka efter bilderna med sökord .jpg ?
Alltså punkt jpg

Ursprungligen av Linus:

Har också gjort en sökning, hårddisk-bred med kriteriet namn *.jpg och storlek > 1000 kb. Finns inga fler än dom jag hittat.

Provat det. Ingen lycka.

Ursprungligen av Linus:

Provat det. Ingen lycka.

för ett tag sedan läste jag något här

http://osx.hyperjeff.net/
om ett program designat för att "rädda" iphoto bilder. värt en sund letande. kommer tyvärr inte i håg
vad det hette. Jag brukar använda ett program som heter Iphoto extractor för att säkerhets kopiera mina bilder från iphoto till extern disk. Kanske det kan hitta filerna?

Hoppas det löser sig för dig!

• Oregistrerad
  • 2004-06-14 19:56

Jag undrar om mina foton verkligen sparas i min backupkörning. Vart sparas filerna? De ligger ju i programmet så man har ju ingen koll tyvärr

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 23:47
Ursprungligen av jakob:

Jag undrar om mina foton verkligen sparas i min backupkörning. Vart sparas filerna? De ligger ju i programmet så man har ju ingen koll tyvärr

Nej samtliga filer ligger i ditt foto-bibliotek som du anger första gången du startar iPhoto.

Oftast i Pictures (eller Bilder eller vad det nu heter på svenska) i din hemmamapp!

/Kalle

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-06-23 23:06

Tråkigt med bilderna. iTunes trollade bort alla mina mp treor en gång, vilket inte heller var så kul.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-23 23:40
Ursprungligen av Ariel:

Tråkigt med bilderna. iTunes trollade bort alla mina mp treor en gång, vilket inte heller var så kul.

Det låter helsjuk ! Om det är iPhoto/ iTunes som orsakar helt bort radering av enkilda foto/ljud filer varstans på hårddiskspåren. Det är verkligen illa !
Då är det en verkligen dålig bugg som Apple borde kolla upp !

När man tänker som datalogi: Om det är en program som kraschar ska det INTE radera dokument filer.
Jag tar exempel: om en Word program kraschar, då förstörs ALLA dina dokument filer på hårddisken.
Det stämmer inte alls logisk sett. Det låter väldigt allvarligt om det är så med iTunes och iPhoto.

Vad säger ni som råkat ut för det ? Det är ju inte alls bra.
Normalt sett installerar man om program och sedan kunna starta en ordbehandlings dokument.
Det är verkligen sjukt om "dokumenter" försvinner totalt ! ! ? ? :eek:

Ursprungligen av REP:

Då är det en verkligen dålig bugg som Apple borde kolla upp

OM det nu är en bugg i programmet och inte användaren (vilket iofs jag tror) så är jag helt övertygad att Apple fixat den vid det här laget. Det måste ju drabbat nån mer än 2 personer på 99mac och då borde Apple fått reda på det och åtgärdat det. OM det nu är en bugg och Apple inte känner till den är det ju upp till dem som drabbats att rapportera den till Apple i stället för att ondgöra sig här.

Men som sagt, jag tror det är en användar-bugg. Det är det i a f alltid på jobbet när filer/program/inställningar mm försvinner.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-06-24 09:19

Kan det vara så att filerna blivit osynliga? Ser du om det är lika mycket Mb på disken fortfarande. Sök i den mapp där dina bilder skall ligga och sök på osynlighet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-24 10:52

Har sökt på många sätt inklusive meckat med terminalen för att hitta osynliga filer, hur dom nu ska se ut
Kan inte se att dom finns någonstans.

iPhoto finns inte längre kvar på hårddisken, men tack för all hjälp. Och fortsätt för all del diskutera ehuru det är en cool feature att Apple raderar mp3'or och bilder om vartannat

Provade Qpict ett tag men det programmet har en del utveckling kvar, fanns några småirriterande saker jag hakade upp mig på och så var det segt det också. Testar just nu iView vilket verkar vara överlägset både Qpict och iPhoto, än så länge.

1
Bevaka tråden