Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox 0.9

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En av de absolut bästa webbläsarna fortsätter att bli ännu bättre. Mozilla har släppt en första release candidate av Firefox 0.9. Vilket betyder att en skarp 0.9 kommer att komma inom en snar framtid.

Från MacUpdate:

What's New:
Version 0.9rc1:
• Comprehensive Data Migration
• Switching to Firefox has never been easier now that Firefox imports data like Favorites, History, Settings, Cookies and Passwords from Internet Explorer. Firefox can also import from Mozilla 1.x, Netscape 4.x, 6.x and 7.x and Opera. MacOS X and Linux migrators for browsers like Safari, OmniWeb, Konqueror etc will arrive in future releases.
• Extension/Theme Manager
• New Extension and Theme Managers provide a convenient way to manage and update your add-ons. SmartUpdate also notifies you of updates to Firefox.
• Smaller Download
• A new online help system is available
• Lots of bug fixes and improvements
• Copy Image, the ability to delete individual items from Autocomplete lists, SMB/SFTP support on GNOME via gnome-vfs, better Bookmarks, Search and many other refinements fine tune the browsing experience

Ladda ner här:
http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/0.9rc/firefox-0.9rc-mac.dmg.gz

Kom ihåg bara att den inte är helt anpassad som MacOS X applikation förrens v 1.0.1
Även om jag använder den som standardwebbläsare.

Jo, fast den kommer nog inte att heta 1.0.1, som jag förstått det kommer det att bli version 0.12 som blir 1.0 för mac.

• Medlem
  • 2004-06-12 11:02

finns det något smidigt sätt att överföra sina inställningar och bokmärken från 0.8 till 0.9 ?

• Oregistrerad
  • 2004-06-12 13:57

När jag laddar ned får jag version 0.8+ och kan ej föra över bokmärken från andra webläsare.
bosse

• Medlem
  • Mjölby
  • 2004-06-24 18:03
Ursprungligen av laax:

finns det något smidigt sätt att överföra sina inställningar och bokmärken från 0.8 till 0.9 ?

Någon som vet?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-24 19:08
Ursprungligen av laax:

Spara mappen "Phoenix" (i user/Library/) eller nån av dess undermappar (profiles).
Bokmärkena: kopiera filen "bookmarks.html"
Byt ut dom nya efter uppdateringen.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2004-06-24 19:17
Ursprungligen av Danne V:

Spara mappen "Phoenix" (i user/Library/) eller nån av dess undermappar (profiles).
Bokmärkena: kopiera filen "bookmarks.html"
Byt ut dom nya efter uppdateringen.

Danne,

E de du som e ena Mr Pöörfect eller?!

Vilket som - där satt den!
Nu ska vi bara få in ett tema som inte ser så gräsligt ut som det förvalda.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2004-06-24 19:34

Och vad kan filen/filerna med alla passwords o dyl heta? De vore också bra att kunna kopiera över till 0.9!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-24 19:48
Ursprungligen av Le:

Och vad kan filen/filerna med alla passwords o dyl heta? De vore också bra att kunna kopiera över till 0.9!

Tjaba, "Pöörfekt" här:
Passwords/Usernames sparas väl i Phoenix-mappen (i en "profile"-fil) tror jag? Jag hade inga problem med detta efter uppdateringen, så jag antar att det var så.
Och så dessutom i Maccens Keychain om du har tackat "ja" tidigare.

EDIT:

PS: Teman kan vara kinkiga. Det verkar inte vara många som är anpassade för senaset FF/Mac. De flesta är troligen för tidigare versioner och PC. Tyvärr har "man" varit dålig på att skriva vilka som passar, så det kan bli ett jädrans nedladdande innan man hittar ett tema som funkar.
Själv struntar jag i om knappar är blå eller lila, utan vill bara att länkar ska funka. Dessutom ska dom inte sno utrymme. Alltså har jag texter istället för knappar och har sålunda ett bekymmer mindre.

Jag upptäckte precis av en slump att Shift + scrollhjul flyttar bakåt/framåt i senast besökta sidor. Har vi någon tråd med liknande tips?

Ojj, kul funktion!

/K

• Medlem
  • 2004-06-24 16:27

Svajar en hel del

Kör också Firefox sedan ett halvår som standardläsare, men 0.9 svajar kraftigt. Även om 0.8 inte var ett under av stabiitet så känns 0.9 värre. Dags att börja köra Nightly Builds kanske?

Hos mig så funkar både Firefox och Mozilla ( senaste 2 releaserna ) urkass... krachar titt som tätt - däremot så fungerar senaste Netscape helt problemfritt... synd för jag hade börjat gilla Firefox... har betydligt färre problem med Shiira ( japanska webbläsaren )

Le:
Sker inte det automatiskt, om du har kvar 0.8 när du installerar? Jag fick upp en dialogruta efter nedladdning som frågade om jag ville behålla alla inställningar/bokmärken. Funkade perfekt.

Ursprungligen av Stinky:

Le:
Sker inte det automatiskt, om du har kvar 0.8 när du installerar? Jag fick upp en dialogruta efter nedladdning som frågade om jag ville behålla alla inställningar/bokmärken. Funkade perfekt.

Jag har uppdaterat 2 datorer. En importerade galant alla inställning men den andra gick inte alls. Jag fick tvinga ner Firefox och rensa ut lite gamla plugins och sånt innan det gick bra.

berätta gärna om ni hittar snyggare teman som faktiskt funkar, typ "Modern" som fanns förinstallerad med 0.8. Jag har bara hittat skit... (och de jag försöker ladda ner försvinner direkt från themes-fönstret så fort jag fått hem dem - nån som vet varför?)

• Medlem
  • Mjölby
  • 2004-06-24 20:16
Ursprungligen av Stinky:

berätta gärna om ni hittar snyggare teman som faktiskt funkar, typ "Modern" som fanns förinstallerad med 0.8. Jag har bara hittat skit... (och de jag försöker ladda ner försvinner direkt från themes-fönstret så fort jag fått hem dem - nån som vet varför?)

Instämmer till fullo!!!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-24 20:37
Ursprungligen av Stinky:

Ja, dom försvinner för att dom inte är anpassade till FF/Mac. Tricket är att FF/Mac utnyttjar systemets scrollmaskineri. Detta gör (på nåt obergipligt vis) att det ska till särskilda grejer.
Den här killen har dock några som är anpassade för OSX:
http://www.mozthemes.tk/

Nu är Firefox 0.9.1 släppt. Jag har inte riktigt hittat vad skillnaden mot 0.9 är, men det var en del problem med 0.9 har jag för mig (inte för mig dock).

Ladda ner här:
http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/0.9.1/firefox-0.9.1-mac.dmg.gz

Fortfarande är det så att vartenda OS X/0.9-theme jag laddar ner försvinner från theme-paletten, så fort det tankat färdigt. Visst är det så att alla themes som säger sig vara 0.9 och Mac-kompatibla inte är det, men kom igen - jag lyckas inte få något endaste att fastna i min Firefox. Ej heller efter att ha uppdaterat till 0.9.1.
Ett tag fick jag "Orbit Grey" att funka, dock inte alla knappar - och det var efter att jag slängt den som inget mer ville "fastna". Vad är felet?

• Medlem
  • Mjölby
  • 2004-06-29 11:53
Ursprungligen av Stinky:

Fortfarande är det så att vartenda OS X/0.9-theme jag laddar ner försvinner från theme-paletten, så fort det tankat färdigt. Visst är det så att alla themes som säger sig vara 0.9 och Mac-kompatibla inte är det, men kom igen - jag lyckas inte få något endaste att fastna i min Firefox. Ej heller efter att ha uppdaterat till 0.9.1.
Ett tag fick jag "Orbit Grey" att funka, dock inte alla knappar - och det var efter att jag slängt den som inget mer ville "fastna". Vad är felet?

Samma observation här tyvärr.

Jag vet inte. Men 0.9.x är hitintills total oanvändbar för mig. Rena profiler, nyinstallation etc. Allt fetbuggar. Är nog den buggigaste release jag har testat. Men men. Det blir säkert bra. Man har iaf varit busy på Bugzilla.

Ang lösenord. Filen du skall flytta från Library->Phoenix->Profiles->defualt->gbz9gfr9.slt (eller liknande) mappen heter
"key3.db"

Jag känner igen problemen med teman, men i övrigt fungerar 0.9 (och 0.9.1) rätt bra för mig.

1
Bevaka tråden