Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sparningsproblem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 14:35

Hej!

Igårkväll satt jag och klippte hela kvällen i Final Cut Express med autosave påslaget, ibland sparade jag även manuellt. När jag skulle lägga mig och sova körde jag igång en rendering och lät datorn stå på över natten.

Då jag ska bege mig hemifrån på morgonen och tittar till datorn går det inte att spara projektet, när jag väljer att spara genom antingen "Save Project" eller "Save Project As" så får jag upp ett okejfönster med texten "File Error: Unknown file".

Så jag har helt enkelt fått lämna projektet öppet. Förr eller senare måste ju dock projektet sparas och om alternativet att stänga ner utan att spara känns rätt otäckt med tanke på att jag inte vet exakt var jag sparade senast.

Vad göra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 22:24

det löste sig, tydligen hade den autosparat tillräckligt lång fram i klippande. dock hajar jag fortfarande inte vad felet kan berott på.

Jag kan kanske inte svara exakt på vad problemet är men jag har en kvalificerad gissning. Autosave sparar i hemkatalogen/dokument/Final Cut Pro Documents/, När du sparar manuellt så antar jag att du sparar i den mapp du skapat för projektet, detta innebär att du har filer på två ställen.
Mitt tips är att du stänger av autosave och spara ofta. Jag har en hårddisk som använda bara till video. Där sparar jag varje projekt i en egen mapp. Däremot har jag ställt "capture" på hårddisken direkt. Då skapas en mapp som sedan kommer att innehålla en mapp per projekt. Alla andra filer. Musik, grafik, video som kopierats från andra projekt lägger jag i projektets egen mapp.

TM

• Medlem
  • 2004-06-12 22:45

exportproblem i express

Jag skall spara min färdiga film på DV band men när jag exp. till video sänder den inte filmen till kameran vad göra.
bo

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-12 23:35
Ursprungligen av Bo:

Jag skall spara min färdiga film på DV band men när jag exp. till video sänder den inte filmen till kameran vad göra.
bo

Kan du precisera dig lite? Får du inte med nånting på bandet (eller får du kanske rentav bara audio, men ingen video)? Verkar kommunikationen mellan dator och videokamera fungera annars?
Får du nåt felmeddelande?

Mvh Bosse

• Medlem
  • 2004-06-13 08:44
Ursprungligen av Bosse M:

Kan du precisera dig lite? Får du inte med nånting på bandet (eller får du kanske rentav bara audio, men ingen video)? Verkar kommunikationen mellan dator och videokamera fungera annars?
Får du nåt felmeddelande?

Mvh Bosse

Kameran en vx 2000 funkar för allt annat det är just exporten som kränglar.
Filmen körs på skärmen som om den exporterades men det kommer ingen bild i kameran, fast den
slår på för insp. och spelar in utan bild.
tacksam för tips. Bo

• Medlem
  • 2004-06-13 08:49

Kameran en vx 2000 funkar för allt annat det är just exporten som kränglar.
Filmen körs på skärmen som om den exporterades men det kommer ingen bild i kameran, fast den
slår på för insp. och spelar in utan bild.Det kommer inte något ljud heller.
tacksam för tips. Bo

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-13 09:32

Kör du "print to video" från timeline? Har du startat om programmet med kameran inkopplad och påslagen?

• Medlem
  • 2004-06-13 10:02
Ursprungligen av Earth:

Kör du "print to video" från timeline? Har du startat om programmet med kameran inkopplad och påslagen?

Tack det var det som var lösningen
Bo

1
Bevaka tråden