Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder på vätskekylningen i nya PM

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-06-13 09:55
Ursprungligen av KalleG:

Cuben någon?

*skratt* - den kommer alltid leva

Men snarare att från och med nästa år så kommer det på en vanlig stationär peze finnas sex byggnadsformer med sex olika moderkorts och närdelsstorlekar, tre fysiskt olika minnestyper (elektriskt olika skiter vi i), lite olika PCI-bussar, två olika grafikbussar, två olika ide-bussar, två olika ljudstandarder, m.m. o.dyl. etc. osv.

Det blir inte kul att vara handlare och man får ha tungan rätt i munnen när man beställer ett bygge eller funderar på att uppgradera något…

Alla som vill ha det så på Mac räcker upp en hand…
Hallå!!!
Ingen???
Nähä…

• Medlem
  • 2004-06-13 09:56

Länkarna verkar inte fungera längre...

Sedan kommer ju Pc sidan 64-bitars AMD med dubbla kärnor nästa år när kommer Apple Eller IBM att göra det!

http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200406/15/20040615102858_CS344/20040615102858_CS344.dbp.asp?13333333333333302

• Oregistrerad
  • 2004-06-15 17:56
Ursprungligen av Hunter78:

Sedan kommer ju Pc sidan 64-bitars AMD med dubbla kärnor nästa år när kommer Apple Eller IBM att göra det!

http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200406/15/20040615102858_CS344/20040615102858_CS344.dbp.asp?13333333333333302

Tja, om man är intresserad av ha en gnutta koll på 970 och senare istället för fokus på peze hela tiden så vet man redan det…
Fast det intresserar ju iofs inte herrn efter vad jag sett av vad du skrivit tidigare…

• Oregistrerad
  • 2004-06-13 01:13

Sudda sudda sudda bort din sura min

• Oregistrerad
  • 2004-06-14 09:51

Intressant

Vattenkylning fanns på stordatorer för 20-25 år sedan. Det företag som jag jobbade på då använde kylvattnet till att värma upp trottoarerna utanför kontoret. Inget snöslask där inte. Kanske kommer det tillbehör till G5:an för att koppla den till villans värmesystem så man kan stänga av oljepannan för gott. Dj-vligt intressant!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-20 22:36
Ursprungligen av Powerhawk:

Det företag som jag jobbade på då använde kylvattnet till att värma upp trottoarerna utanför kontoret. Inget snöslask där inte.

Om det ligger på Stora Essingen så gör de så än idag vad jag vet. I alla fall för fyra år sedan när jag jobbade där. Parkeringen snustorr eller lite blöt och ett spikrakt snöstreck där allmän väg börjar. Dessutom värms inomhuspoolen upp till behagliga 30 grader. Inte dumt att pigga upp sig i efter ett nattskift...

Hunter 78:
Skriv ihop!
Jag vill inte låta som en Messerschmitt men, det hade blivit lättare att läsa dina inlägg då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 16:16
Ursprungligen av star-affinity:

Hunter 78:
Skriv ihop!
Jag vill inte låta som en Messerschmitt men, det hade blivit lättare att läsa dina inlägg då.

han heter Hunter78 inte Hunter 78!

Vänligen, Ylan

Oj...

Ursprungligen av Ylan:

han heter Hunter78 inte Hunter 78!

Vänligen, Ylan

Ja, som det kan bli!
Som sagt, jag är inte Messerschmitt och gör ofta fel själv.
Fast kanske inte fjorton gånger per inlägg...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-13 09:57

Miri och Hunter... jag döper er härmed till BILL och BULL! Ni har väl läst er Pelle svanslös... sa Bill...sa Bull...?

Ett annat tips för att det ska bli intressant att läsa är att inte skriva exakt samma sak i alla inlägg i alla trådar, det blir lixom förutsägbart då, vilket tyvärr kan leda till att man slutar lyssna, vilket kan vara olyckligt om man vill göra sig hörd. Vet inte om ni tänkt på det men vi pratar mest om företaget Apple här eftersom det är de som gör Macdatorer, iPoddar, OS X och en massa andra fantastiska saker vi inte kan leva utan! Om det är så att ni ser rött varje gång det företaget nämns så finns det jättemånga forum där de pratar om såna saker man kan leva utan...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-13 10:10

AJAJ Kapten

Trodde att citat: Sällan har det vankats så många nya tekniker som ska göra persondatorn snabbare, svalare, mindre och bättre. slut citat

Kunde vara av intresse
mvh

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-13 13:10
Ursprungligen av miri:

Sällan har det vankats så många nya tekniker som ska göra persondatorn snabbare, svalare, mindre och bättre.

Det är skillnad på vad Intel vill göra och vad Intel kan göra.

Inför introduktionen av ATX formatet får en himla många år sedan var det samma argument. Man skulle kunna göra mindre datorer med bättre luftflöde. Det skulle bara finnas en enda fläkt i hela systemt och det var den i nätaggregatet som skulle blåsa på processorns kylfläns och vidare ut över grafikkortet. Blev det verkligen så?

Tanken med den nya BTX standarden är god, men det kommer inte fungera i dagsläget med de processorer som Intel har nu, om de inte går över till att använda Centrino (Pentium-M) även för detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-13 10:38

Ok sorry, av nån anledning drog jag dig orättmätigt över samma kam! Det gick av bara farten...

mvh

Det låter ju rätt spännande att de ska kunna köra en processor på 115 W och ett grafikkort på 75 W på en enda fläkt och få det tystare på det sättet.

Apple fick sina burkar tystare genom att montera in nio fläktar som var och en ente behövde blåsa som en hårtork istället. Jag tror vätskekylning är framtiden - processorer har hittills blivit varmare och varmare i samma takt som de blivit snabbare, jag tvivlar på att den trenden kommer att brytas.

• Medlem
  • 2004-06-13 14:59

Värt att påpeka är att två maxvaravande fläktar låter rätt så mycket mer än de 9 i G5:an som går på "tomgångsvarv". Nu när G5:an dessutom får vattenkylning, bör de knappt behöva varva upp vid belastning dessutom.

• Oregistrerad
  • 2004-06-13 22:33

Någon som har bilderna? sidan är nere.

Här finns åtminstone en större version av den som ligger på 99macs förstasida.

• Medlem
  • 2004-06-14 00:20

Tror jag har fått med alla här.

Håll er till ämnet. Vi diskuterar Apples vätskekylning här.

/M

Mer än bilder: http://www.appleinsider.com/article.php?id=508

Är pumpdrivet. Ska bli spännande att lyssna och höra om det låter något från pumpen. Pumpar kan ge ifrån sig ganska irriterande ljud....

Även bkräftat med 970FX i alla nya G5:or.

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 19:03
Ursprungligen av Leftrustle:

Mer än bilder: http://www.appleinsider.com/article.php?id=508

Är pumpdrivet. Ska bli spännande att lyssna och höra om det låter något från pumpen. Pumpar kan ge ifrån sig ganska irriterande ljud....

Även bkräftat med 970FX i alla nya G5:or.

Geee… Pump…
Bilden hos Apple var en smula "förenklad"
Lite synd…

Men 970FX var kul

Så.. vad tror ni? Kommer vätskekylda powermacen vara tystare än fläktversionen? Funderar på om man skall köpa en 2ghz eller 2.5a. Kommer ju deppa ihop totalt om 2.5an låter mer än 2an.

Skulle inte förvåna mig, men hoppas på att Apple har tänkt på det!

Är man tveksam så är enda sättet att invänta att andra får hem sina maskiner, så att det kommer lite kommentarer.

Den nya G5 serien skriker mellanmodell och nödlösning. Vattenkylning fördyrar konstruktionen ytterligare samt att läckage aldrig riktigt kan uteslutas. Dyrare datorer med möjligtvis sämre driftsäkerhet kan inte vara framtidens melodi, eller?

Sen undrar jag om Apples lösning är tyst? Det finns riktigt tysta vattenkylningar, men dom flesta låter faktisk en hel del. Zalman har tagit fram en nästan helt ljudlös lösning som har sitt kylelement utanför datorlådan. Den får inte plats i chasset på grund sin storlek. Större = tystare. Zalman Reserator

Ursprungligen av whoami:

Den nya G5 serien skriker mellanmodell och nödlösning. Vattenkylning fördyrar konstruktionen ytterligare samt att läckage aldrig riktigt kan uteslutas. Dyrare datorer med möjligtvis sämre driftsäkerhet kan inte vara framtidens melodi, eller?

Sen undrar jag om Apples lösning är tyst? Det finns riktigt tysta vattenkylningar, men dom flesta låter faktisk en hel del. Zalman har tagit fram en nästan helt ljudlös lösning som har sitt kylelement utanför datorlådan. Den får inte plats i chasset på grund sin storlek. Större = tystare. Zalman Reserator

Enligt tidigare PowerMacar modeller så skulle jag inte bli förvånad om Apple nya G5 DP 2.5 GHz inte alls skulle vara tystare utan tvärt om.

Vet inte om denna kanske bild visats tidigare, håll till godo - fanns tidigare hos Irlänska Techseekers och enligt MacBidouille som har lagt ut den så kan den vara smygtagen hos Apples sammansättningsfabrik på Irland.

Bilden är länkad till MacBidouille så om den inte syns om några timmar så har dom nog fått pisk för att ha visat den

Bevaka tråden