Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På tok för stor film

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2004-06-14 00:01

Jag har gjort en film på ca 25minuter i FCE. När jag sedan ska göra en DVD av den så sparar jag den i ett DV-format. Då blir filmen helt plötsligt över 6gig stor, vilket har till följd att filmen får dålig kvalité när den komprimeras ihop för att få plats på en DVD-skiva på 4,7gig. Nu är frågan: Har jag gjort nåt fel när jag redigerat filmen som gör att den blir alldeless för stor? Jag har förvisso en del effekter i filmen men inte så jag tycker det stör. Snälla HJÄLP!!!

DV är inte samma som DVD, Du ska spara som MPEG2-format, inte som DV-format.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 10:11

Du ska inte spara om den i nåt annat format än det du redigerat i (DV antar jag?). Du kan tom spara en referensfil att dra in i iDVD så slipper du en generationsförlust. Komprimering får du givetvis från DV till mpeg2, men det ska inte bli "dåligt" även om det syns att man "tryckt ihop det"...

25 min DV ska vara ca 5,5 GB. 3,7MB/sek x 60 x 25

• Medlem
  • Trelleborg
  • 2004-06-14 22:07
Ursprungligen av Earth:

Du ska inte spara om den i nåt annat format än det du redigerat i (DV antar jag?). Du kan tom spara en referensfil att dra in i iDVD så slipper du en generationsförlust. Komprimering får du givetvis från DV till mpeg2, men det ska inte bli "dåligt" även om det syns att man "tryckt ihop det"...

25 min DV ska vara ca 5,5 GB. 3,7MB/sek x 60 x 25

Ursäkta en ödmjuk amatör-Bergman som jag, men hur exakt gör jag det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 23:20

Exportera som "Final Cut Movie" - kryssa ur "make movie selfcontained" (ej ikryssad alltså) - spara. När du gör så får du en referensfil som pekar på dina orginal- och renderingsfiler. Den kan du dra in i iDVD. Du har olika inställningar i iDVD (två tror jag) för bättre och sämre kvalitet, eller snarare kortare och längre filmer. Tror det är inställt på bäst kvalitet från början dvs 60 min film på en DVDskiva.

Kryssar du i rutan "make movie selfcontained" klipper du ihop en fristående DVfil från den sekvens du skapat. Dvs du gör en kopia på dina orginal- och renderingsfiler men bara de delar du använder i din sekvens. Det är den som blir ca 5,5 GB av 25 min DV. Det blir ingen större skilnad på kvalitet, men det kan göra lite grann beroende på hur mycket effekter du lagt på.

1
Bevaka tråden