Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Taggig logga

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något bra sätt att få en logga i en film att inte vara så taggig i kanterna? Det är en logga med ganska runda former och med tjocka linjer. Jag har testat att spara den som en psd från photoshop och som en alfa kanal (photoshop). Men resultatet blir inte alls särskilt snyggt. Några tips om hur man får den jämnare i kantera? Jag redigerar i FCP 4.

...prova med att lägga på oskärpa för att få fram skärpan?!?!?!
Det fungerar ibland. Blur eller Gaussian Blur.
Det finns också en teknik att lägga på motion blur filter med 1 pixel
förskjutning horisontelt (tror jag, jag är INTE experten på detta)....

/Robert2

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-06-15 23:16
Ursprungligen av johannesglans:

Finns det något bra sätt att få en logga i en film att inte vara så taggig i kanterna? Det är en logga med ganska runda former och med tjocka linjer. Jag har testat att spara den som en psd från photoshop och som en alfa kanal (photoshop). Men resultatet blir inte alls särskilt snyggt. Några tips om hur man får den jämnare i kantera? Jag redigerar i FCP 4.

De flesta av mina loggor ser taggiga ut i Viewer men så fort jag lägger ner dem på tidslinjen ser de bra ut i Canvas.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 00:54

Jag misstänker att det är video och inte film du arbetar med men jag tror ändå inte problemet är av interlace-karaktär eftersom du använder "tjocka linjer" samt runda former (och inga seriff-snitt). Således kommer inte de-interlace eller någon endimensionell oskärpa vara den bästa lösningen. Jag rekomenderar istället att du provar gausisk oskärpa, inte enbart för detta problem utan även för att grafiken smälter bättre in med ditt eventuella foto i bakgrunden. Är det så att du animerar grafik skall du alltid aktivera motion blur.

Eftersom din fråga inte riktigt beskriver arbetsflödet kan jag bara spekulera. Jag misstänker att du bedömer bilden på datorns bildskärm istället för en referensmonitor. Blir det bra på din referensmonitor är det bara acceptera att det fungerar så. Det kan då hjälpa dig att arbeta med din Canvas i 50 procents upplösning.

Senast redigerat 2004-06-16 01:08

Tack för era svar!!!

Det stämmer att det är video (dv) jag redigerar. Jag importerar loggan som ett lager från photoshop. I FCP ser den inte bra ut i canvas. Faktum är att den ser riktigt dålig ut där. Jag använder en referensmonitor, eller ja, det är en 14" TV av bra kvalitet. Där ser den oxå kass ut, presis som den sen gör på DVD:n när jag bränner den.

Arbetsflödet ser ut så här: importerar dv i fcp. Redigerar det. Öppnar loggan (eps) i photoshop och sparar den som ett lager, med transparent bakrund (PSD). Sen importerar jag loggan i FCP och skalar den till önskad passform. Kollar i min "refmonitor" och ser att det ser taggigt ut. Exporterar filmen till DVD SP (mpeg 2) och bränner en skiva. Tittar på DVD:n på en annan tv och ser att det ser taggigt ut där med. Loggan ligger dels mot svart bakrund och dels över ett klipp. Egentligen är det två loggor, båda har tjocka linjer och ganska runda former. En är blå och en är svart/vit.

Texten som jag skriver i fcp ser riktigt bra ut. Jobbar fcp med typsnitt som pixel eller beizer? Det borde väl gå att få importerad grafik att se lika bra ut som text från fcp?

Ska jag lägga oskärpan redan i Photoshop? Eller i fcp?

Jag upplever lite samma sak i DVD SP, när jag ska göra knappar. Jag importerar en sv/v bild från photoshop och lägger den som overlay över min meny som grayscale. Tyvär vet jag inet sätt att testa mitt projekt i refmonitorn, så jag vet inte hur det ser ut fören jag tittar på den hemma, men där fladdrar texten lite och blir randig och taggig. Oftats tycker jag att det är så när jag väljer någon färg på den (i okativerat, ej valt läge). Gör jag texten vit eller svart blir det något bättre.

1
Bevaka tråden