Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTMS Europe!

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ciryon:

Jag ska omedelbums skaffa tyskt VISA-kort!

Ciryon

Tyvärr tror jag inte att det går ändå. Det handlar väl om var man har sin bostadsadress?

/Kristofer

Roger Åberg driver en av Sveriges största internetsajter för Apple-användare. Han säger att svenska användare har svårt att vänta tills Itunes börjar fungera här hemma.

"Det har suktats rejält efter Itunes i drygt ett år, ända sedan tjänsten lanserades i USA", säger Roger Åberg.

http://di.se/NoFlash.asp?ArtId=2004%5C06%5C15%5C109328

Varför blandas iTunes ständigt ihop med iTunes Music Store?

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Varför blandas iTunes ständigt ihop med iTunes Music Store?

/M

Jag har ställt mig samma fråga och kommit fram till att det nog beror på att Apple faktiskt försöker placera dem så nära varandra som möjligt med flit. Därför blandas de ihop.

Jönköpings-posten har idag en artikel "Itunes till Europa"...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag har ställt mig samma fråga och kommit fram till att det nog beror på att Apple faktiskt försöker placera dem så nära varandra som möjligt med flit. Därför blandas de ihop.

Jönköpings-posten har idag en artikel "Itunes till Europa"...

Lika mycket beror det nog på att det är krångligt med hela harangen "iTunes Music Store". På sikt är det kanske positivt om Music Store kommer att ses som så integrerat i programmets koncept att man ser det som en del av programmet?

Okej vem lånar ut sin adress till mitt tyska VISA kort?

Eu

Vet inte om någon redan skrivit om detta men är det inte frihandel på tjänster och produkter inom EU/EES länderna? Detta måste ju strida mot frihandelsavtalet..

  • Avstängd
  • International user
  • 2004-06-15 20:24

Ett enkelt sätt att fixa så att det funkar. För er som känner Marcus Holmer som bor i tyskland så är det en baggis. Marcus köper "Gift Certificates" i tyskland som han postar till er, eller mailar er "redeem" numret, sedan skapar ni ett Apple Id med en tysk fejkad adress, vips så behöver man inget kreditkort för att handla.
/Mattias

Precis vad jag tänkte med. Någon som vet mer om detta?

Det skulle förvåna mig mycket om inte Apple har haft ett antal advokater inblandade i skapandet av av den europeiska tjänsten, så några handelsavtal tror jag knappast det strider mot. (Inte mer än ett rimligt antagande dock.)

Fattar fortfarande inte varför man inte ska ha möjligheten att handla från något annat land. Jag kan köpa CD-skivor från Tyskland eller Storbritannien. Varför ska jag inte få köpa digital musik från samma länder? De Svenska skivbolagen har har väl inte ett skit att säga till om hur jag spenderar mina pengar utomlands. Någon som har en förklaring på varför dessa begränsningar egentligen finns?

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Fattar fortfarande inte varför man inte ska ha möjligheten att handla från något annat land. Jag kan köpa CD-skivor från Tyskland eller Storbritannien. Varför ska jag inte få köpa digital musik från samma länder? De Svenska skivbolagen har har väl inte ett skit att säga till om hur jag spenderar mina pengar utomlands. Någon som har en förklaring på varför dessa begränsningar egentligen finns?
/M

Skivbolagen vill ju gynna de lokala skivaffärerna som är de som bär upp skivbolagen och artisterna i praktiken eller rättare sagt vissa lokala skivaffärer........

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 21:14
Ursprungligen av Errol Garner:

Skivbolagen vill ju gynna de lokala skivaffärerna som är de som bär upp skivbolagen och artisterna i praktiken eller rättare sagt vissa lokala skivaffärer........

Så du menar att CDON och Amazon och liknande inte finns?

Ursprungligen av Pär:

Så du menar att CDON och Amazon och liknande inte finns?

Jo visst finns de men dom flesta skivkunder handlar inte från dom.Amazon är OK men CDON är en styggelse........

Ursprungligen av Errol Garner:

Jo visst finns de men dom flesta skivkunder handlar inte från dom.Amazon är OK men CDON är en styggelse........

Men vad har det med skivbolagens regler om landsbegränsning att göra? Uppenbarligen finns ju Amazon och CDON, och vad folk handlar eller vad du tycker om dem är ju inte relevant.

Ursprungligen av Kristofer G:

Men vad har det med skivbolagens regler om landsbegränsning att göra? Uppenbarligen finns ju Amazon och CDON, och vad folk handlar eller vad du tycker om dem är ju inte relevant.

Jo väldigt relevant eftersom ganska många anser att CDON är en styggelse. Ironiskt att de blir först ut med laglig nedladdningsbar musik i stor skala i Sverige.,

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-15 21:09

Det beror väl på hur musikbranchen är uppbyggd med avtal med olika distributörer och rättighetsinnehavare i olika länder.

Mig veterligen så finns det in hinder baserat på lag/förordningar som skulle hindra Apple från att låta "svenska köpare" handla på ITMS Tyskland. Saken är snarare den att Apple för att huvudtaget få ett distributionsavtal med skivbolagen måste lova att stoppa köp från länder utanför avtalat område. Att de kräver det beror som sagt på deras respektive uppbyggnad och avtal.

EU-kommissionen är lite trött på hur segmenterad musikbranchen etc är med olika nationella upphovsrättsorganisationer med olika regler eftersom det begränsar den fria inre marknaden. De pressar ganska hårt för att få en "Europeisk ordning" och har hotat med lagstiftning om det inte sker frivilligt. Det skulle inte förvåna mig om det kommer ett direktiv om detta vart det lider.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 21:16
Ursprungligen av mattan:

Saken är snarare den att Apple för att huvudtaget få ett distributionsavtal med skivbolagen måste lova att stoppa köp från länder utanför avtalat område.

Låter väl iofs rimligt - men jag tror nog inte det är så lagligt…

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 21:48

En sak med det här var positivt och det är priset.

Det negativa är desto mer. Ska vi behöva vänta tills Oktober? Fan ta dom om vi får vänta längre. Men, det är klart, som vanligt, smällar man få ta när man envist bor i glesbygden, dvs Sverige. Fast ännu mer negativt är ju att det är olika affärer, jag vill ju kunna hitta skumma franska låtar osv. Till och med musikvideorna är olika för de olika ländernas affärer.

Fast en sak till var ju kul, att se Loa Falkman, Robert Gustafsson och andra svenskar i den engelska affärens videosektion.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Det negativa är desto mer. Ska vi behöva vänta tills Oktober? Fan ta dom om vi får vänta längre.

Antar att du menar Apple med "dom", eller? Som det framkommit i tråden så kan det mycket väl vara svenska skivbolag som bromsar, då hjälper det inte att fördöma Apple...

Ursprungligen av Adrian B:

Antar att du menar Apple med "dom", eller? Som det framkommit i tråden så kan det mycket väl vara svenska skivbolag som bromsar, då hjälper det inte att fördöma Apple...

Hur många stora Svenska skivbolag finns det ? 1 !

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 22:35
Ursprungligen av Adrian B:

Antar att du menar Apple med "dom", eller? Som det framkommit i tråden så kan det mycket väl vara svenska skivbolag som bromsar, då hjälper det inte att fördöma Apple...

Jag menade dom som hindrar, därför skrev jag dom och inte Apple eller Skivbolagen.

Man kan ju alltid hoppas att Tyskarna, Fransmänen och Britterna köper utav bara den så det skyndas på lite.

Ok, kanske missförstod dig i föregående inlägg, menar du att skivbolagen anser att cdon är en styggelse?

Ursprungligen av Kristofer G:

Ok, kanske missförstod dig i föregående inlägg, menar du att skivbolagen anser att cdon är en styggelse?

CDON är ingen drömkund för skivbolagen men de har ju svårt att tacka nej till CDONs bartering och sponsdealar.
Till kund så är nog CDON det struligaste postorderföretag jag har hört talas om sedan Boxman restorder och felleveranser tillhör vardagen.
Hade inte CDON varit en del av Stenbecksbolagen så hade de foldat för länge sedan.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 00:56

Provade ITMS i Tyskland och är rätt besviken. Varje land har ett eget utbud av artister och sånger och man kan inte köpa från ett annat land. T ex engelska ITMS har exklsiv sång för ITMS med PJ Harvey men man kan inte köpe den. Jag kan endast handla från tyska ITMS. Europa ITMS != Europa ITMS.

Läste på MedianGuardian att många independ labels vägrade att skriva ett kontrakt med iTMS och vägrar att licensera deras låtar till Apple. Jag hoppas att Apple inte försöker köra med independent skivbolag bara för att ITMS är så stort men kollar man hur Apple beter sig så börjar man undra.

Kan man inte stämma musikbolagen i EU domstolen?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Läste på MedianGuardian att många independ labels vägrade att skriva ett kontrakt med iTMS och vägrar att licensera deras låtar till Apple. Jag hoppas att Apple inte försöker köra med independent skivbolag bara för att ITMS är så stort men kollar man hur Apple beter sig så börjar man undra.

Kan man inte stämma musikbolagen i EU domstolen?

//Rob

Även när iTMS infördes i USA var det independent labels som strulade i början, men de kom så småningom. Vi får hoppas att utvecklingen blir densamma i Europa. Om Apple kör med dem? Svårt att veta, men kanske Apple tänker att de är har ett väldigt bra sätt att göra okända grupper synliga. Så fungerar ju faktiskt Music Store. Om man letar musik via "browse" så finns det ju ingen nivåskillnad i hur väl Britney Spears och Matmos syns, de visas på samma sätt.

Därför kan man spekulera i om Apple ger ekonomiskt mindre lönsamma avtal till små bolag. Jag undrar varför de oberoende bolagen annars skulle ha ogillat iTMS till att börja med i USA, och nu ogillar det i Europa. Men det kanske finns helt andra orsaker, jag bara spånar…

Min gissning är att de små bolagen kommer krypande efter hand när de ser att relativt okända grupper säljer via iTMS. Där finns de tillgängliga för alla, medan de som bor på mindre orter i Sverige inte har en chans att gå och köpa skivorna via den lokala lilla skivhandeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-16 07:48
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Därför kan man spekulera i om Apple ger ekonomiskt mindre lönsamma avtal till små bolag. Jag undrar varför de oberoende bolagen annars skulle ha ogillat iTMS till att börja med i USA, och nu ogillar det i Europa. Men det kanske finns helt andra orsaker, jag bara spånar…

Om man får tro den här tråden är det faktiskt så: http://forums.macrumors.com/showthread.php?s=&threadid=75506

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 01:06

Att det är olika utbud för de olika länderna tror jag inte man kan skylla på Apple, det vore ju betydligt lättare för dom att ha samma utbud över hela världen.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 01:28

Nej det är därför jag skrev musikbolagen.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-16 11:54

Fråga till Syrsa:
Skulle det vara möjligt för Dig att sälja sk "Gift certificates" till Dina svenska kompisar? Eller funkar inte ens dessa i Sverige, trots att de är köpta med ett US-Visakort?

Bevaka tråden