Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra dv-kamera hemsida

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 10:14

Finns det någon bra komplett hemsida för mellanklasskameror s.s.

XL1-S
PD 170
DVX 100(A)E m.fl.

Jag funderar på att köpa en kamera i den klassen och det skulle vara intressant att veta vad erfarenheten säger om dem.

Engelska sidor?

Svenska sidor?

vad vill du veta?

DVX100 vinner nog på poäng, men det beror lite på hur/vad man ska filma också.
Den större LCD'n, större (och bättre) sökaren, bättre vidvinkel, fler inställningsmöjligheter
av bilden, nästan helt steglös bländare m.m. gör att den för de flesta fall är bästa val.
Men den är inte perfekt. Den bättre vidvinkeln med endast 10x zoom gör den halvkass
till teater och scen-inspelningar, svårt att ta närbilder från lite avstånd.

/Robert2

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 10:28

Jag behöver en kamera för relativt låga ljusförhållanden och PD 170 var bra men den känns "plastig" i mina händer men den fotograferar bra även med auto under blandljusförhållanden (här fick DVX 100 stryk av de flesta vill jag minnas).

Jag vill ha en bra all round kamera för dokumentär (bra auto) när allt händer snabbt och ljuset kan variera.
16:9 äkta eller möjlighet till anamorfisk.
Bra ljud (jag är inte säker på att Sonys balanserade xlr kontakter verkligen är balanserade...)
Fungera bra i innomhus ljus.
(Hyfsat pris att äga eftersom det alltid gåt att hyra större kameror när det behövs.)
Zoom... på PD 170 zoomade jag fullt ut och gick helt enkelt närmre när jag behövde närbilder.

PD170 ÄR bäst i dåligt ljus, de balanserade ingångarna ÄR balanserade (även om
grundbruset är lite högt och de "metalliska eko-ljuden" kan vara störande, för det
sistnämnda rekomenderas att Mic NR, i menyn, sätts i läge OFF).
Plastighetskänslan är nog värre på DVX100, men det har inte gett några problem
vare sig med PD170 eller DVX100. Bägge har ju magnesium-alloy chassi (eller vad
det heter), vilket ska vara starkt och lätt.
Äkta 16:9 är det bara PDX10 som har. Anamorfisk lins finns till alla, även om
försättslinser har (kan ha) sina egna problem.
Auto använder jag inte sååå mycket själv, men jag tror Sony är lite bättre på
t.ex. autofocus. Sony's skakborttagare är också bättre (men balansen på DVX100
känns klart bättre i mina händer, PD170 är lite framtung).

nog för nu
/Robert2

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 09:20

Om mic NR OFF menas med att du kör ljuded med manuell nivå så gör jag alltid det.

Har du några åsikter om Canon XL1-S vilken verkar stabil ?

Hmm PDX10 kanske är valet för mig. Liten / portabel / hyfsat prissatt. Vad tror du?

mic nr är (nog) till för att ta bort kamerans vibrationer till micfästet (ta bort oljudet
av vibrationer som fortplantas via chassit till kameramick).
XL1s är ju lite gammal (?!) nu, den är också omkörd av flera andra modeller.
Men den är INTE dålig, och det är den enda som kan byta optik samt att den
är den enda axelkameran i den här prisklassen (nåja, Pana hade en för något
år sedan).
PDX10 är inte särskillt bra i dåligt ljus, har kass vidvinkel i 4:3 och kan inte
justera bländare och gain separat. Men den har äkta 16:9, stor bra LCD,
den är liten, hyffsat ljud och den kan köra både DV och DVCAM. Priset är
också helt ok.

/Robert2

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 23:03

Verkar som PD-170 är den för mig

Tack för din tid

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 21:27

Nu är den beställd (170:an). Efter ytterligare en hyra bestämde jag mig.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-07-04 17:05

Alla mellanklass kameror har väl kass ljuddel, preamparna är hemska att använda. Duger ju om man sysslar med dokumentär kanske men annars...
Vet någon om en mellanklass kamera där dom faktiskt har vågat ha kvar bra ljud också, förutom VX1000 eller vad den nu heter?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-04 18:50

De PD 170 som jag hyrt har fungerat fullt OK. Under förutsättning att man inte använder den mikrofon som Sony skickar med.

Vilken prisklass är mellanklass för dig?

Senast redigerat 2004-07-04 19:02
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-07-05 22:32

Mellanklass för mig (om du frågade mig bhagert) är väl canons xm 1 & 2, Panasonics nya dvx100 eller vad den heter, sony pd 100 & 150. 170 har jag inte provat. Dom ligger väl i prisklasser mellan 30 och 60 lök eller nåt sånt.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 23:00

Reportagemässigt fungerar 170an bra. Jag har inte spelat in akustisk musik med den utan all musik gör jag och separat och musiklägger senare. Men. Skulle det vara möjligt att göra en multikanalinspelning med tex Digital Perfromer och en 896 eller 828 interface kopplat till en Powerbook och synka det till kameran? Jag kan väl knappast tänka mig att man allt synkar helt av sig själv utan att man behöver någon form av synk mellan kamera och Powerbook ljud.

Kan man göra det här?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 05:41
Ursprungligen av bhagert:

Reportagemässigt fungerar 170an bra. Jag har inte spelat in akustisk musik med den utan all musik gör jag och separat och musiklägger senare. Men. Skulle det vara möjligt att göra en multikanalinspelning med tex Digital Perfromer och en 896 eller 828 interface kopplat till en Powerbook och synka det till kameran? Jag kan väl knappast tänka mig att man allt synkar helt av sig själv utan att man behöver någon form av synk mellan kamera och Powerbook ljud.

Kan man göra det här?

Duger det inte att synka i post?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 08:27

När du tex synkar en ADAT till Digital Perfromer behöver du en synkenhet eftersom "klockorna" driver en aning. Ingenting du märker när du lyssnar.

Om jag får tid och lust skall jag köra en timma och lägga en "klappa" i början och slutet och se om det synkar.

I och för sig tror jag inte att man man använda kamerans ljudspår eftersom jag ger mig den på att det blir fasfel mellan kamera och men det kan ju tänkas att det ligger inte driver en ruta på 60 minuter...

1
Bevaka tråden