Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Power Macintosh G5 som server

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

kör man system och data på extern raid5 så borde det bara vara att byta ut maskinerna, ansluta raiden och boota de nya maskinerna

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-16 16:37

Precis!!

JBOM = "Just a Bunch Of Macs" :rolleyes:

-T

här finns info om easyraid.

http://www.easyraid.com/main.htm

• Medlem
  • 2004-06-16 23:56

Varför skulle inte G5:an fungera bra liggandes (förutom Superdriven)? Att varm luft stiger uppåt borde inte spela någon roll när det ändå är separata temperaturzoner. Lägger man den åt det normala hållet med moderkort ner, sidoluckan upp så förstår jag inte hur de tror att det ska fungera sämre (ev. förutom Superdrivens funktion) än om den står upprätt.

Ursprungligen av XedoZ:

Varför skulle inte G5:an fungera bra liggandes (förutom Superdriven)? Att varm luft stiger uppåt borde inte spela någon roll när det ändå är separata temperaturzoner. Lägger man den åt det normala hållet med moderkort ner, sidoluckan upp så förstår jag inte hur de tror att det ska fungera sämre (ev. förutom Superdrivens funktion) än om den står upprätt.

Enligt Apples manualer stiger värmen åt fel håll så att "Northbridge" blir överhettad. Superdrive fungerar fint liggandes däremot.

Ursprungligen av Björnström:

Enligt Apples manualer stiger värmen åt fel håll så att "Northbridge" blir överhettad. Superdrive fungerar fint liggandes däremot.

Du får väl skaffa en fet fläkt på nordbryggan. Om du ändå skall göra åverkan på G5 chassiet så kan du lika gärna borra små vädringshål i sidan. Det vill säga den sidan som blir ovandelen.

I ditt ställe så hade jag köpt andra rackmonterbara chassien och flyttat över hårdvaran dit. Då kan du alltid återställa G5 an i ursprungsskick och sälja den, det vill säga om du kommer på att du vill göra en Virginia tech och byta till nättare hårdvara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-17 09:28

Martin,

Varför skulle det kännas "farligt" att lägga systemet på en extern disk??

Handlar väl mest om hur man väljer att ansluta de externa diskarna till CPU:n, d.v.s. SCSI/FW/FC/SATA...

-T

Bevaka tråden