Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTMS Europe!

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PJ Utsi:

OK, men hur kommer jag in på tyska iTMS då?

Längst ner på första sidan kunde man ändra.. Annars går det att ändra om man försöker logga in. Där får man en fråga om man vill byta land..

/Thomas

Skumt. En gång när jag gick in på Music Store fanns det en pop-up meny längst ner där man kunde välja vilket lands butik man ville till. Testade England, vilket funkade fint. Sen valde jag Frankrike för att se om det var på franska där. Det var det inte, men menyn var borta. Raderade pref-filen, men nu kommer jag bara till den amerikanska butiken och pop-up menyn förblir borta...

[Update: tipset om att logga in för att ändra namn funkade ]

Senast redigerat 2004-06-15 14:28

Jag får upp den varje gång jag har startat om..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-15 14:35

Och jag som hade hoppats på att få köpa min första itunes_musicstore_låt idag... suck! Men har man väntat så här länge så kan man lika gärna vänta lite längre.. den som väntar på något gott...
Tror den här tjänsten kommer bli livsfarlig för mina pengar..

  • Medlem
  • 2004-06-15 14:50

Blev inte det minsta förvånad. Tar inget på allvar när Apple säger (antyder) något. Inte efter alla problem med leverans med G5:or, XServe Raid, Ipod Mini, iTMS.

Fast jag bryr mig inte så mycket. Är det någon musik jag verkligen vill ha köper jag den på CD, i annat fall tankar jag.

Synd,

Det hade varit bättre om de öppnat tjänsten för hela EU samtidigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 15:10

Fungerar utmärkt. Förresten både 0,99€ /sång och 9,99€/skiva priset är inklusive moms. Dom flesta trodde att priset, precis som i USA, skulle vara exklusive moms.

Jag gissar på att priset i Sverige blir 9,99/låt och 99,9/ skiva.

Jag är säker på att Apple ville släppa ITMS i hela EU på en gång men på grund av att många andra musik shop har öppnat i England, Frankrike och Tyskland och alla länders musik organisationer strulade med licensen släpper Apple endast i dom 3 största länderna. Sverige kommer nog senare i år när väl STIM äntligen kan enas med Apple.

//Rob

Senast redigerat 2004-06-15 16:53
  • Medlem
  • 2004-06-15 15:33

Detta är min terori (inget som säger att det stämmer):
Som trådskaparen skrev så ska iPod Min ianseras i juli i Tyskland.
iTunes Music Store lanseras i juni i Tyskland, för att bereda vägen på en stor iTunes/iPod-kampanj.

iTunes Music Store lanseras i oktober i Sverige, för att bereda vägen till en stor iTunes/iPod-kampanj...
...som drar igång när iPod Mini lanseras i Sverige lagom till julafton?

  • Medlem
  • 2004-06-15 15:41
Ursprungligen av bmb:

...som drar igång när iPod Mini lanseras i Sverige lagom till julafton?

Du syftar på julafton 2007?

Är det ingen som reagerat på att Storbrittanien får betala mycket mer än Euroland? Översatt till svenska kronor via Forexs hemsida skiljer det nästan 2 kr på en låt (0.79 £ jämfört med 0,99 €). Det är rätt mycket, procentuellt sett.

Det kan ju också betyda att vi kommer att få det dyrare i Sverige när (om) iTMS kommer hit.

  • Medlem
  • 2004-06-15 16:37
Ursprungligen av Adrian B:

Är det ingen som reagerat på att Storbrittanien får betala mycket mer än Euroland? Översatt till svenska kronor via Forexs hemsida skiljer det nästan 2 kr på en låt (0.79 £ jämfört med 0,99 €). Det är rätt mycket, procentuellt sett.

Det kan ju också betyda att vi kommer att få det dyrare i Sverige när (om) iTMS kommer hit.

med tanke på vår moms på 25% så kommer förmodligen en låt att kosta 15-20 sek här i Sverige, för momsen gäller väl musik också?

Är inte forexs "tjänapengaravgift" inräknad i den kursen?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 17:04

Vilka olika valutor? Det finns endast 4 olika valutor i EU. Svenska och danska kronan, engelska pund och euro. Eftersom Apple vill ha ITMS Europe i Luxemburg som har lägsta momsen i EU vet dom att momsen kommer att beräknas endast i luxemburg vilket är 14% har jag för mig.

Om folket i Sverige hade tänkt efter lite vid folkomröstningen hade Sverige oxå fått euro inom några år men nej.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 17:59
Ursprungligen av Robo-X:

Vilka olika valutor? Det finns endast 4 olika valutor i EU. Svenska och danska kronan, engelska pund och euro.

Hmm... utvidgades inte EU alldeles nyss?

Då finns det i alla fall (vad de nu har för valuta i:) Tjeckiska kronor, Polska pengar, Lettiska pengar, Estländska pengar, Litauiska pengar osv...

Ursprungligen av claude:

Hmm... utvidgades inte EU alldeles nyss?

Då finns det i alla fall (vad de nu har för valuta i:) Tjeckiska kronor, Polska pengar, Lettiska pengar, Estländska pengar, Litauiska pengar osv...

De nya länderna röstade samtidigt som val om EU igenom att införa Euro som valuta.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-15 18:11
Ursprungligen av Ciryon:

De nya länderna röstade samtidigt som val om EU igenom att införa Euro som valuta.

Ciryon

Typ 2007 som tidigast... (Lagom till iTMS-lanseringen i Sverige)

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 18:14
Ursprungligen av MinMac:

Typ 2007 som tidigast... (Lagom till iTMS-lanseringen i Sverige)

Precis... och mycket snabbare än i Sverige om någonsin. *suck*

//Rob

  • Medlem
  • 2004-06-15 18:18

Som tidigare inlägg redan har tagit upp, varför kan inte Apple ha en enda global iTMS? Vill inte skivbolagen sälja så mycket musik som möjligt? Eller är det helt enkelt för grötigt med EMI Sverige som äger rättigheterna i Sverige och EMI Tyskland som äger dom i Tyskland även om musiken är producerad i Sverige?

  • Medlem
  • 2004-06-15 20:43
Ursprungligen av bmb:

Som tidigare inlägg redan har tagit upp, varför kan inte Apple ha en enda global iTMS?

Och ännu tristare - har man väl ett konto i ett land, så valsas man vänligen tillbaks till motsvarande butik om försöker handla någon annanstans. Jag har ett US-konto och hoppades att utbudet skulle breddas något (iTMS har hittills haft en tung slagsida åt jänkeproducerad musik), men icke.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-15 17:11

Visst är priset på 0,99€ inkl. moms i respektive land?
IANAL, men visst säger de europeiska lagarna att alla pris som används i marknadsföringar (inkluderat prislappar) gentemot privatpersoner måste vara pris inklusive moms?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 17:13
Ursprungligen av Loranga:

Visst är priset på 0,99€ inkl. moms i respektive land?
IANAL, men visst säger de europeiska lagarna att alla pris som används i marknadsföringar (inkluderat prislappar) gentemot privatpersoner måste vara pris inklusive moms?

Ja alla priser är inklusive moms.

//Rob

Ursprungligen av Kristofer G:

Är inte forexs "tjänapengaravgift" inräknad i den kursen?

Vet inte, men det spelar ingen roll för att se skillnaden i pris.

Ursprungligen av Loranga:

Visst är priset på 0,99€ inkl. moms i respektive land?

Inte i Storbrittanien där priset är 0,79 £ inkl moms.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-15 17:36

Skivbolag i sverige kommer sätta käppar i julen för iTMS-Sverige. De har nämligen under några års tid utvecklat ett eget system som de ska lansera (ihop med cdon tror jag) När iTMS dök upp vägrade de lämna sin platform utan i ren girighet jobbade de vidare de sitt system.
Sverige har en stark musikindustri och mitt tips är att de kommer kämpa emot rätt länge innan vi kan handla via apple. MYCKET TRIST!
Till dess får de räkna med att folk gör backupper och spelar musik för varandra via fildelningar. Rätt åt dem!

De svenska skivbolagen kan knappast hindra oss från att över nätet handla från andra länder i Europa. Lika bra att de börjar avveckla sitt system redan nu.

/M

Vad i h-e! Inte för att det ännu går att handla från iTMS i Sverige, om någonsin, men ändå: jag gick till amerikanska affären, sökte på "Indochine", hittade ingenting. Gick till franska dito och vips! hittade typ fyra album. Bara för att provade jag den tyska också och då hittades bara ett album. Copyright- och ersättningsuppgörelserna kring iTMS är uppenbarligen så komplicerade att vi inte bara kommer att prisdiskrimineras mellan länder, utan också att varje land verkar komma att ha en "egen" affär. Bådar inte bra för möjligheten att upptäcka ny, icke-komersiell musik... Grrr!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 17:53

Vad jag hör här är ett eko från europeiska marknaden som trött ropar "nu piratkopierar vi igen så mycket vi orkar".

Kan byråkrati göra ännu mer skada för skivartisterna?

Jag tror det!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-15 18:03
Ursprungligen av bhagert:

Vad jag hör här är ett eko från europeiska marknaden som trött ropar "nu piratkopierar vi igen så mycket vi orkar".

Kan byråkrati göra ännu mer skada för skivartisterna?

Jag tror det!

Precis så jag tänker.
"Pirat"kopiering är lika med KONSUMENTMAKT!.
Skivbolagen måste haja till och fatta att folk vet hur billigt det är att tillverka en CD. Samtidigt har även musikproduktion överlag blivit billigare med ny teknik.
Det är inte rimligt att en CD ska kosta lika mycket eller mer idag än för 10år sedan.
Är ärligt talat trött på att betala skivbolagens feta överpris. En CD ska kosta typ 59 SEK med konvolut och allt. Så krossar man "pirat"kopieringen.
(Eller ännu bättre, -LÅT FOLK HANDLA VIA iTMS!!!

Ursprungligen av MinMac:

Det är inte rimligt att en CD ska kosta lika mycket eller mer idag än för 10år sedan.
Är ärligt talat trött på att betala skivbolagens feta överpris. En CD ska kosta typ 59 SEK med konvolut och allt.

Jag antar att du har samma lön idag som för 10 år sedan, eller har den sjunkit

Ursprungligen av MinMac:

Precis så jag tänker.
"Pirat"kopiering är lika med KONSUMENTMAKT!.
Skivbolagen måste haja till och fatta att folk vet hur billigt det är att tillverka en CD.

Upplys mig! Hur "billigt" är det?

Jag ska omedelbums skaffa tyskt VISA-kort!

Ciryon

Bevaka tråden