Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DV-format och DV-format

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

DV-format trodde jag var någon sorts "rå" ström utan komprimering. Fick en fil skickad till mig som skulle vara DV och exporterad från Adobe Premiär i Windows. Men den går inte att spela upp med QuickTime, även om jag byter filändelse till dv. Den går att spela med MPlayer OS X och VLC Mediaplayer, men går ganska så hackigt, även på min PowerBook 1.33 GHz. Jag har kört massor med andra (riktiga) dv-filer och de har alltid fungerat hur bra som helst.

Finns det olika varianter av DV och vad har egentligen Premiere för sig?

Ciryon

DV år iofs komprimerat men det finns det väll andra trådar om. Är du säker på att det är en DV-fil, låter som om det vore en AVI-fil el dyligt

Han är bombsäker på att det är en DV-fil. Filändelsen är .avi.

Ciryon

Olika program hanterar DV på olika sätt. Kan vara så att Premiere gör om det till en AVI-fil automatikt.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-06-19 13:36

Det går att ställa in i Premiere vilken motor som ska användas vid exporten. Förvalt på windows är att filerna ska spottas ut med windows eget system, vilket genererar avi-filer. Eftersom avi inte är lika standardiserad när det gäller vilka codecs som finns tillgängliga i systemen som quicktime, så används förmodligen en dv-codec som inte quicktime klarar av att decoda.

Be din kompis exportera en quicktime istället så löser det sig nog. Alternativt en ren dv-ström (som får ändelsen .dv).

1
Bevaka tråden