Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ge upp garageband!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-19 18:30

Apple måste verkligen ha klantat till sig rejält med garageband gällande optimeringen av programet. Sitter på min lilla Pb12 867Mhz, 640Mb RAM och kan bara använda ungefär 5(ibland mindre) programvaruspår samtidigt annars stannar programet upp. För att inte snacka om inspelade spår. Det kan ju tyckas att hantera all tunga data behöver mkt datorkraft. Men det här ju löjligt jämfört med program som Reason och Cubase med mjukvarusyntar. Dock tycker jag om garageband och dess instrument, särskilt med jampacket. Så nu sitter jag och spelar in ett spår i taget - sparar till itunes - gör filen till AIFF och importerar i Cubase.

Jo, det är märkligt att Apples program skall kräva så mycket CPU... Optimering verkar inte vara något som faller Apple på läppen? Kan någon programeringskunnig kommentera varför Apples program är så tungrodda. Finns det någon teknisk orsak?

Ursprungligen av whoami:

Jo, det är märkligt att Apples program skall kräva så mycket CPU... Optimering verkar inte vara något som faller Apple på läppen? Kan någon programeringskunnig kommentera varför Apples program är så tungrodda. Finns det någon teknisk orsak?

Att GarageBand är ganska tungt för datorn beror på att det är ett betydligt mer avancerat program än vad folk tror bara för att det verkar vara så enkelt. Men GB har ju timestretching i realtid välljudande mjukvaruinstrument & avancerade effekter på i princip alla spår vilket kräver sin dator. GB är dessutom ganska så beroende av snabba hårddiskar vilket de flesta bärbara macar inte har. Det som är dåligt optimerat i GarageBand verkar vara det grafiska gränssnittet som tar lite väl mycket processorkraft något som antagligen fixas ganska snart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-19 19:53
Ursprungligen av whoami:

Optimering verkar inte vara något som faller Apple på läppen? Kan någon programeringskunnig kommentera varför Apples program är så tungrodda. Finns det någon teknisk orsak?

Apple har de bästa verktygen man kan ha för att optimera kod. Faktum är att Apple tjatar som bara den att vi utvecklare måste mäta, mäta och mäta igen! och sedan optimera, optimera och optimera igen!

Varför optimerades inte iPhoto från början? troligen ingen prioritet samt ingen som tänkte på att den skulle behövas otpimeras samt pga av att Jobs och marknadsföringskillarna ville lansera produkten så snabbt som möjligt!

Samma orsaker stämmer nog in på Garageband samt också pga att Garageband inte ska vara för bra och konkurrera med Apples Logic kanske?? vad vet jag.

Apple har iaf. de bästa verktygen för att optimera Garageband, så det är ingen teknisk orsak.

Ursprungligen av pijon:

Apple måste verkligen ha klantat till sig rejält med garageband gällande optimeringen av programet. Sitter på min lilla Pb12 867Mhz, 640Mb RAM och kan bara använda ungefär 5(ibland mindre) programvaruspår samtidigt annars stannar programet upp. För att inte snacka om inspelade spår. Det kan ju tyckas att hantera all tunga data behöver mkt datorkraft. Men det här ju löjligt jämfört med program som Reason och Cubase med mjukvarusyntar. Dock tycker jag om garageband och dess instrument, särskilt med jampacket. Så nu sitter jag och spelar in ett spår i taget - sparar till itunes - gör filen till AIFF och importerar i Cubase.

Även ganska många av Cubase mjukvaruinstrument och effekter tar ju rätt mycket kraft från datorn , med en snabbare hårddisk och lite mer minne borde du klara dig betydligt bättre med Garageband på din PB

Alla är vi barn i början, även GB.
Säg det program (förutom Expression) som varit användbart från version ett.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-19 22:54
Ursprungligen av ohennig:

Alla är vi barn i början, även GB.
Säg det program (förutom Expression) som varit användbart från version ett.

Apple rekommenderar oss utvecklare att optimera koden under tiden produkten utvecklas. Det finns inget tekniskt eller projektrelaterat som säger att man inte kan optimera från början. Så anledningen är nog mer av konkurransskäl. Garageband kanske inte får vara för bra i jämförelse med proprodukterna samt det är viktigare att en halvfärdig produkt finns på marknaden än ingen alls.

Använder man CHUD och Shark samt Quartz Debug så är det väldigt väldigt enkelt att mäta och få hjälp med förslag på vad som behöver optimeras! såsom vektorisering (vecLib.framework), vekorisering (unrolled) och sqrt estimate (via flagga i GCC) m.m. och dessa verktyg är utvecklade av Apple själva.

Så man kan inte skylla på att det skulle vara en 1.0 och därför inget bra.

• Oregistrerad
  • 2004-06-20 00:35

jag kanske har lite för mycket absinthe i blodet för att skriva meddelanden men jag förstår inte vad ni pratar om... med min lilla pismo (500mhz g3 640mb ram) rullar GB som en dröm... jag är ingen musiker men jag har gjort ett par låtar (finnes lättast på http://pointless.spymac.net eller .com) och sure, det finns program som flyter lite bättre men inget som är lika kul att använda som GB (som jag testat i alla fall...).
Whoa... deja vú?

Senast redigerat 2004-06-20 12:56
  • Oregistrerad
  • 2004-06-20 11:42
Ursprungligen av Jonny Larsen:

med min lilla pismo (500mhz g3 64mb ram) rullar GB som en dröm...

Good for You! 8-D

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-20 14:51

Man får hoppas att Apple optimerar garageband precis lika som iphoto. Fast på så sätt så säljer dom ju inga fler maccar, så det vore inte i deras intresse att bara optimera programet. Kanske kommer det en version med en massa nya funktioner och med optimerad kod. Tills dess får jag vänta med garageband eller införskaffa sig en ny pb.

Jag har märkt att vissa midikommandon tar väldigt mycket processorkraft, såsom sustain t.ex. Någon som har märkt samma grej?

Har du Filevault aktiverat?
Det slöar ner disken rätt ordentligt...

• Avstängd
  • 2004-06-20 11:19

Jag kör i vanliga fall Logic pro och Reason. Garage band är fantastiskt segt tycker jag. Inget snack om den saken.

1
Bevaka tråden