Jag har också letat, men inte hittat, något sådant program. Både på amigan och i X11 på linux kan man ha större upplösning än skärmen tillåter, och då scrollar skärmen när man rör musen nära kanten på skärmen.
En annan sak som har fattats på Mac OS X är program som ger stöd för vridbara skärmar, såna skärmar som man kan vrida 90 grader för att få porträtt-orientering istället för landskap.
Emellertid finns detta inbyggt i ATI:s drivrutiner för deras retail-grafikkort till Mac, och kallas VERSAVISION.
Nu kommer det intresssanta: deras lösning på problemet skulle förmodligen även kunna användas för att lösa ditt problem, om man är programmerare.
Hur kan ATI trolla på det här viset? Taget från http://robertgpatterson.com/techtipsfaq.html
According to Inside Mac Games, VERSAVISION exploits a feature of Quartz Extreme, which "makes [screen rotation] possible by treating the entire desktop as an OpenGL texture. The desktop can be transformed and manipulated while maintaining full 2D and 3D acceleration." This may mean that a solution for any Quartz Extreme-compatible graphics card could be forthcoming. As of now, though, ATI is clearly holding it back as an exclusive feature of the retail Radeon 9800 Mac Edition card.
Varför inte då låta denna OpenGL-textur vara större än skärmen, och bara visa en bit av den i taget, och scrolla den när musen kommer nära kanten? Du, sharewareprogrammerare med idétorka, som läser detta, antag utmaningen!