Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder tappar inställningar vid omstart

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 14:35

Hej.
Efetr senaste uppdateringen (10.3.4) så har alla mapparpå systemdisken börjat hamna i ett defaultläge vid varje omstart. Sortering och sånt glöms bort och allt ligger huller om buller. Om jag i en mapp har satt till listsortering så är det också glömt. Liten struntgrej men skitirriterande. Någon som vet hur jag ska göra för att fixa det?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 15:06

Är behörigheter riktiga?

Kolla in Star-affinitys lista i den här tråden:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=45526

Börja med reparation av skivbehörigheterna m h a Skivverktyg.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 18:34

Jepp, behörigheter är fixade. Vad är det som händer när man kör reparera behörigheter egentligen? Jag gör det lite då och då men jag vet inte vad som händer.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 18:42
Ursprungligen av Femto:

Jepp, behörigheter är fixade. Vad är det som händer när man kör reparera behörigheter egentligen? Jag gör det lite då och då men jag vet inte vad som händer.

Man talar om för systemet vem som får göra vad med olika filer… …eller rättare sagt, man går igenom den listan så att det står rätt saker där…
Exempelvis om man har tillstånd att skriva till finders inställningar

Om åtgärden inte rättade till ditt fel så testa att radera inställningsfilen för Finder. Markera din hemmamapp och skriv finder uppe i sökrutan till höger. Bland träffarna bör du se com.apple.finder.plist. Flytta till papperskorgen och logga sen ut.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 09:59

Hallå.
Nu har jag testat en hel del. Följde Star-affinitys fantastiskt pedagogiska och braiga lista men tyvärr så har jag kvar samma problem.

Jag har:

* reparerat privilegier.

* kört Onyx alla grejer. både de jag fattar och andra.

* slängt "com.apple.finder.plist"

* nollställt NVRAM

* Nollställt PRAM

Det enda som återstår på listan är att fixa volymstrukturen på hårddisken (punkt 2) och jag försökte men det gick inte. när jag skrev "fsck -y" så ville den inte. Vet inte vad jag gjorde för fel. Men i detta äckliga DOS-läge så har vissa tangentbordsfunktioner flyttat runt så kanske jag tryckte fel. Får prova igen.

Finns det fler tips om vad jag kan göra?

Problemet är alltså att min systemdisk inte sparas så som jag lämnar den när jag startar om datorn. Alla mappar på den disken öppnas med ett litet fönster med allt innehåll organiserat som symboler och omkastat utan ordning. Ett löjligt litet fel men skitirriterande. Det gäller alltså allt innehåll på hela disken Varenda gång man öppnar ett fönster så får man börja med att sortera så att det går att hitta. Och det gäller som sagt bara systemdisken. Jag har en till Sata-disk i två partitioner samt en FW-disk i en partition och dom diskarna har inte det problemet.

Några förslag?
Tacksam för hjälp.

(G5, 1x1,8, 1gb ram, 2 x 160 gb, OS 10,3,4)

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 15:37

Happ.
Nu har jag även lyckats fixa volymstrukturen och kört ett uppdaterat Onyx men inget hjälper.

Någon Guru i närheten?

Testa detta:

Lyft ut hela mappen Preferences ur din användares bibliotek. Den här alltså:

femtio/Bibliotek/Preferences

Lägg mappen Preferences på skrivbordet och starta om. Detta kan ge svar på om det är någon annan preferencefil som spökar. Ser du ingen skillnad så lägger du tillbaka mappens innehåll efter testet. Det skapas en ny Preferences-mapp automatiskt när datorn startar så du flyttar in dina gamla filer i den mappen.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 23:24

Hur mycket fritt disk utrymme har du på din OS X start skiva/partition?

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 09:14

@ Rob:
Jag har säkert 80-90 gb. Datorn står i studion och där finns ingen anslutning men jag tror det är något sånt.
Ska prova Anders Täpps trix idag. Återkommer med resultat.

Jag har samma problem. Diskens root-katalog och min Programmapp tappar fönster-inställningarna. Har också provat en del av dessa förslag tidigare men jag gav upp. Hade så även innan 10.3.4 men trots uppdatering så kvarstår problemet.

Visst är det en bagatell men om man irriterar sig på det hela tiden så är det ju ingen bagatell för användaren.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 09:52

Nej, det är inte kul nu.
Jag har försökt alla dessa trix men det har inte hjälpt.

Ska erkänna att jag allt mer ofta saknar OS9. OSX är så djupt och snirkligt att man omöjligen kan omfatta det. Och gränssnittet är i mina ögon underlägset OS9. Damn. Längtar hem.

Ursprungligen av Femto:

Nej, det är inte kul nu.
Jag har försökt alla dessa trix men det har inte hjälpt.

Ska erkänna att jag allt mer ofta saknar OS9. OSX är så djupt och snirkligt att man omöjligen kan omfatta det. Och gränssnittet är i mina ögon underlägset OS9. Damn. Längtar hem.

you and me both, baby...

OS 9 är överlägsen när det gäller vissa saker, bl.a. fönsterhantering...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-17 21:42

OSX är den enda anledningen till att jag gjorde en switch och det var inte värt det innan panther. Jag har med haft lite problem med tappade inställningar men efter senaste uppdateringarna så funkar det igen utan jag pillat.

  • Medlem
  • 2004-06-18 13:10

Har precis drabbats av samma fel! Vad f*n är det fråga om? "Världens mest avancerade OS" som är i farten eller?

  • Medlem
  • 2004-06-18 14:02

Hehe, jag tar tillbaka mitt anfall... Som OS X-newbie lär man sig nåt nytt varje dag, dagens lärdom är "don´t mess with the hemma-mapp"!

(finder & dockan tappade inställningarna på mitt system efter att hemma-mappen fått ett annat namn...)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-18 15:16

Gammalt batteri?
Konstig skrivbordsbild?
Inte för att det hjälper: Jag har alltid haft samma problem: Tiderna i bl.a. Entourage blir amerikanska ibland. Jag haver gjort allt, allt, allt, men lika fan händer det då o då.

Detta påminner mig om ett bevingat ord:

"God give me the serenity to accept things which cannot be changed;
Give me courage to change things which must be changed;
And the wisdom to distinguish one from the other."

Det här är tydligen en av dom sakerna man behöver lite "serenity" för....

  • Medlem
  • 2004-06-18 16:37

Kör info på mappen preferences, och kolla att du och systemet har skrivrättigheter. Du kan sätta "läsa och skriva" på ALLA om du vill, utan riskera speciellt mycket. Möjligen så klarar den inte av att göra det automatiskt. Det måste nästan ha med rättigheter att göra, jag kan inte se så mycket alternativ.

  • Medlem
  • 2004-06-18 18:00

det här är en sjukdom på macos x som apple måste fixa, det är jävligt irriterande att finder "glömmer" inställningarna hela tiden, my god w98 som är 6 år gammalt glömmer aldrig bort inställningarna, det säger en hel del

Skapa en ny användare, se om det fungerar. om man följer dessa regeler; kör inte som admin, vid problem skapa en ny användare, så klara man sig från det mesta.

w98 tappar inställningarna rätt så ofta för mig, w98 är iofs idag rätt så "snabbt" och "minimalt", och fungerar med det mesta.

  • Medlem
  • 2004-06-21 08:19
Ursprungligen av Erik Johansson:

Skapa en ny användare, se om det fungerar. om man följer dessa regeler; kör inte som admin, vid problem skapa en ny användare, så klara man sig från det mesta.

w98 tappar inställningarna rätt så ofta för mig, w98 är iofs idag rätt så "snabbt" och "minimalt", och fungerar med det mesta.

det är klart man kör som admin, det är det du blir inloggad som per default i macos x, om du däremot menar root så är det delvis en annan sak, dessutom ska man inte behöva skapa nya användare för att apple inte kan programmera finder ordentligt

lustigt, jag slog vad med mig själv om hur snabbt någon skulle svara på mitt inlägg om w98 och förklara att han minsann hade problem med inställningar även där, du var inom tidsramen jag ställde upp

Flamebait..

Hmm, Ja det är faktiskt att be om bekymmer att vara inloggad som admin. Fast det kanske är svårare att förstå hur det fungear, om man nu blir inloggad som det per default. När våran lokala admin insåg att han bara behövde skapa ett nytt konto ist för att installera om så blev han glad.

  • Medlem
  • 2004-06-21 08:39
Ursprungligen av Erik Johansson:

Flamebait..

Hmm, Ja det är faktiskt att be om bekymmer att vara inloggad som admin. Fast det kanske är svårare att förstå hur det fungear, om man nu blir inloggad som det per default. När våran lokala admin insåg att han bara behövde skapa ett nytt konto ist för att installera om så blev han glad.

eh jaha? förstå hur det fungerar? vad vill du veta?

installera om för att vissa inställningar blir kackafonerade? my god, det blir bara värre det här, det är inte win me som du kör...

1
Bevaka tråden