Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sverigekarta i vektorformat

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet var det kan finnas en gratis sverigekarta i vektorformat som man kan använda? Denna skall publiceras på en kommersiell webbsajt så det är noga med att den är legitim...

Tacksam för svar

• Oregistrerad
  • 2004-06-09 18:40

Om du nu skall publicera den på en kommersiell webbsajt kan du väl lika gärna köpa en riktig karta av Lantmäteriet (Metria) oxh låta kunderna betala den.

Tyvärr finns det inte nog med pengar för att köpa loss en karta från lantmäteriet. Dessutom behövs en karta där endast konturer av landet samt konturerna av alla landskap finns med. Landskapen skall kunna visas en och en på undersidor nämligen. Några sådana kartor har inte lantmäteriet (iaf inte enligt deras webbsajt)...

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-06 11:31
Ursprungligen av monseman:

Tyvärr finns det inte nog med pengar för att köpa loss en karta från lantmäteriet. Dessutom behövs en karta där endast konturer av landet samt konturerna av alla landskap finns med. Landskapen skall kunna visas en och en på undersidor nämligen. Några sådana kartor har inte lantmäteriet (iaf inte enligt deras webbsajt)...

Om det inte finns nog med pengar då kan ni fixa det själv i FreeHand eller Illustrator. Om det är konturer av landet och landskap då borde det inte vara större problem.
Skanna in en karta och kör sedan med pennan.
Det är den fattiges lösning. Har du inte pengar att köpa - gör jobbet själv.

Har massor med kartor som jag fick när jag köpte ett såntdär bibliotek med cliparts, typ Art Explosion. De är visst gjorda av ett svenskt företag (som jag inte vet om de existerar längre). Kolla något sånt bibliotek annars.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 11:08

Metrias kartor ("Infovisaren") fungerar inte med Mac.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-06 11:28

Jag hade behov av en sån också, så jag ritade en. Inga landskap på min, men det går att fixa. Hör av dig om du är intresserad. Den är rätt billig.

• Medlem
  • 2004-09-06 12:53

Kanske lite sent nu, men här är en. Gjorde den rätt hastigt för ett tag sen, men om den duger så får du gärna använda den...

Senast redigerat 2006-01-16 17:10
  • Medlem
  • 2004-09-12 13:59

Jag har en Sverigekarta som jag inte minns hur jag fått tag på.

Den är i varje fall inte copyrightskyddad. Ursprungligen tycks den vara gjord i Tyskland. Det är en vektoriserad pdf-fil på 2,5 Mb - för stor att ladda upp så om du vill ha den Monseman skicka ett mail till mig.

Skickar en skärmbild på ett litet utsnitt som visar kvaliteten.

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-09-12 14:58

Här kan man få fram vektor bilder av världens alla länder:

http://www.aquarius.geomar.de/omc/omc_intro.html

Lite pilligt att använda men det funkar och är gratis.

Ursprungligen av elmo:

Här kan man få fram vektor bilder av världens alla länder:

http://www.aquarius.geomar.de/omc/omc_intro.html

Lite pilligt att använda men det funkar och är gratis.

Vilken fantastisk resurs, tack elmo! Jag har letat efter vektorkartor över hela världen. Mest för att det är kul! Clipart verkar vara en bra lösning, men det här funkar ju otroligt bra också.

1
Bevaka tråden