Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail vill inte skicka iväg e-post

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-17 11:01

Vi har haft ett problem ett tag i båda datorna på vårt kontor. Det är så att när vi ska skicka i väg e-post i Apple mail så ser det ut som mailet går iväg men det gör det inte utan efter en stund kommer en ruta upp där man ombeds välja en annan utgående smtp-server. Den servern som användes från början är dock den rätta. Går man dock in under mail/inställningar/konton/redigera och väljer en annan utgående server och sedan direkt väljer tillbaka till den ursprungliga så går mailet alltid iväg direkt.

Problemet uppstår bara på vårt kontor där via har ADSL via Tele2. Smtp-servern som används kräver autensiering med användarnamn och lösenord. Kan det ha med detta att göra? Det är bara denna server som kan användas enligt tele2.

Vore dock bra att hitta en annan lösning än att behöva gå och göra proceduren i inställningar så fort ett mail ska gå iväg. (Ibland går det dock iväg direkt) Tacksam för alla tips och råd.

/Jenny

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-17 11:17

Följande går att läsa på http://www.fsdata.se/status.php

Citat:

Internetleverantörer blockerar utgående e-post (SMTP) [2004-03-15 -- ]
Flera större internetlevantörer blockerar utgående e-post (SMTP, port 25) via externa leverantörer och webbhotell.
Har Du Internetuppkoppling hos någon av dessa leverantörer kan Du alltså inte längre använda våra servrar för att skicka e-post - Du måste skicka via respektive leverantörs SMTP-server:

Bredbandsbolaget: smtp.bredband.net
Bostream: mailrelay.bostream.se
Chello: smtp.chello.se
Comhem: mail1.comhem.se
Telia: smtprelay1.telia.com
Tele2: smtp.tele2.se

Inkommande e-post påverkas inte och hämtas som vanligt hos oss via POP3 eller IMAP.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-17 11:23

Tele2 har spärrat port 25 för utgående mail
Byt utgående server (SMTP) till smtp.tele2.se så borde det fungera.
Läs mer på Tele2´s supportsida.
http://www.editorial.tele2.se/?page=tele2_kundservice_kundsakerhet_spam-kabel_popup&popup=1

Du kan ju kryssa i rutan för att spara användarnamnet/lösenordet i nyckelringen. Då ska det kommas ihåg till nästa gång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-17 11:24

Opps, lite sen där...

• Medlem
  • 2004-06-23 10:28

Tack för tipsen. Jag är medveten om att det bara går att använda Tele2 utgående server för att skicka mail och det är den som jag använder - smtpauth.swip.net följt av användarnamn och lösenord . Lösenorder är inlagt så det behöver jag inte fylla i. Provade även med att använda den server som angivits ovan för Tele2 men det fungerade inte alls.

Mitt problem kvarstår alltså att när jag skickar ett mail står programmet Mail och tuggar en stund och sedan kommer felmeddelande upp. Trycker jag då avbryt och går in i inställningarna och väljer en annan smtp-server för kontot och sedan väljer tillbaka direkt till den först använda så går e-posten alltid iväg direkt. Så utgående server är rätt men programmet Mail vill inte skicka utan att inställningarn uppdateras varje gång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-23 11:17

Jimpa,

Kimpa har lösningen på ditt problem, se ovan...

-Torkel

• Oregistrerad
  • 2004-12-23 23:04

Jag sitter hemma hos föräldrarna nu i jul, och morsan har Tele2. Nu försöker jag skicka mail och jag har testat smtpserver.swip.net och smtp.tele2.se Det går inte så bra. Det brukar funka helt ok när jag använder standardservrar i andra nät som Telia och Bostream.

Måste jag ha hennes inloggningsuppgifter för att skicka, eller finns det någon annan "offentlig" smtp-server man kan använda?

1
Bevaka tråden