Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIOSXS: Editera php.ini

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För att ändra i PHP-inställningarna måste man nå php.ini.

Jag har fått veta att:

- php.ini heter egentligen php.ini.default
- Den ligger i /etc/php.ini.default

Tyvärr verkar inte finder kunna nå dom mapparna så jag kan inte editera filen. Jag har fått veta att man kan skriva SUDO PICO php.ini.default men den startar en otrevlig texteditor som jag inte vill använda.

Kan man på något sätt mappa om operativsystemet/finder så man kan se alla filer på hårddisken?

du har en fil som heter .hidden i roten, / editera den med tex pico o ta bort de kataloger du vill ha synliga.
Sen ska de fungera, Ev att du måste starta om findern

Ursprungligen av Johan S:

du har en fil som heter .hidden i roten, / editera den med tex pico o ta bort de kataloger du vill ha synliga.
Sen ska de fungera, Ev att du måste starta om findern

TACK!

Hur startar jag om Finder?

Ursprungligen av Björnström:

TACK!

Hur startar jag om Finder?

CMD, ALT, ESC och välj finder och tryck på starta om.

/K

EDIT: kommer aldrig först

AHA! Den låg inte alls där!

Den ligger i: /usr/local/php/lib/php.ini (åtminstonde enligt phpinfo som måste stämma)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-23 12:29

hämta hem cocktail så kan du välja att visa gömda filer.

Kolla med

<?php phpinfo(); ?>

vilken php.ini-fil som gäller....
Jag misstänker att php.ini.default är en kopia på config-filen och namnet hintar om att det är "default"-uppsättningen som är undansparad. Ungefär som när man sparar undan en kopia med namnet "php.ini.bak" eller "php.ini.old"

Håll inne Alt när du högerklickar på finder i dockan och välj relaunch

Ursprungligen av Johan S:

Håll inne Alt när du högerklickar på finder i dockan och välj relaunch

Det hjälpte inte - ser fortfarande inte rätt mappar. Bootar. Om det inte lirar ska jag testa gå in i .hidden och dubbelkolla om jag gjorde rätt.

Men varför vill du inte använda pico? Det är den lättaste texteditorn för unix. Du ska se Ed...
Snabbskola:

Navigera med piltangenterna

Spara: håll inne ctrl och tryck på x. Då dyker en fråga upp där du kan svara y (spara) och no (spara inte ändringarna, återgå till samma du hade innan du startade)

Hitta en mening: ctrl och w. sen söker du bara i raden som kommer upp

Osv: alla kommandon som står där nere kontrollerar du med ctrl.

/K

Jag fick göra "shift-kommando-G" och ange foldrarna manuellt:

/etc
/var
/usr

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-23 12:41

Du kan ju också dra igång en annan editor än just pico, om du har BBEdit och har installerat kommandoradsverktyget borde du kunna köra typ: sudo bbedit /usr/local/php/lib/php.ini (förutsatt att bbedit/valfri annan editor som går att dra igång via kommandoraden finns med i din path, annars måste du skriva hela sökvägen dit). Är det för mycket att skriva kan du ju lägga upp ett nytt alias i din terminal-session och döpa det till förslagsvis edit_phpini eller liknande.

Du kan också lägga in många av php-direktiven i din httpd.conf och/eller .htaccess, och ha olika inställningar per virtual host och/eller katalog om du så önskar. Så här kan ett sånt direktiv se ut:

php_value include_path ".:/usr/local/lib/php"

Mer om detta kan du läsa på: http://se.php.net/manual/en/configuration.changes.php

du kan även skriva "open /path/to/folder" för att öppna en katalog i Finder ifrån terminalen, eller "open ." om du står i katalogen du vill öppna i Finder.

Har ej använt admin verktygen i osx/server, men lite terminalande slipper du nog inte undan...

BBedit finns inte i "light" version upptäckte jag.

Jag har inte så stor nytta av texteditorn i övrigt är jag rädd för.

• Oregistrerad
  • 2004-06-23 12:48

Pico är inte så hemsk som den ser ut
Jag lax begripa den hjälpligt med man-sidorna ju

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-23 12:50

Du kan alltid dra ner SubEthaEdit som är gratis och sen lägga in ett alias för den, typ:
alias see='open -a /Applications/SubEthaEdit.app'

• Oregistrerad
  • 2004-06-24 07:51

sudo open -a /Applications/SubEthaEdit.app php.ini

Fungerar för mig iaf, och SubEthaEdit kan man bara inte vara utan.

Det såg jobbigt ut när du kan skriva pico php.ini
pico är inte svår att lära sig. Den fungerar nästan som vilken annan som helst bara det att du får klara dig utan mus.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-24 09:30

vi är rätt trevlig också, när man väl fått grep om hur den funkar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-24 10:13

pico skall man inte använda då den sabbar radbrytningar.

om man kör pico är följande nog bra att ha i sin .bashrc: alias pico='pico -w'

Själv föredrar jag dock vi(m), den är svår att slå i snabbhet när man väl lärt sig använda den ordentligt tycker jag..

GUI GUI GUI GUI för guds skull

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-24 19:50

GUI är sååååååååå -90-tal.

Och kommandorad är sååå 70-tal
Men otroligt kul ändå...

Om man ändå ska köra kommandorad finns det väl ingen anledning att betala 8.495kr exkl moms för OS X Server när man kan köra Linux gratis? Då har man billig hårdvara och möjlighet att köra RAID-5 oxå

Jag hoppas att 10.4 Tiger Server är 100% GUI "AppleStyle".

1
Bevaka tråden