Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook och linux?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa

Nu får ni övertyga mig.

Jag är pc andvändare sedan många år. Kör mest linux. Började fundera på att köpa en bärbar dator och har kollat runt en del och insett att en ibook har det jag vill ha dvs hyfsat billig hårdvara som är bra (plus att den är snygg).

jag har ingen erfarenhet av linux på mac datorer så min fråga är: Hur tycker ni linux funkar på mac datorer? skulle ni rekommendera mig att byta hårdvara?

Tänk på att Mac OS X är byggt på unix (mest FreeBSD). Detta gör att du kan köra unixprogram i X11 och köra terminalkommandon.

/Kristofer

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-18 22:15

Jag skulle inte skaffa en iBook för att köra Linux av den enkla anledningen till att Linux + en musknapp != bra kombination.
Däremot tycker jag du ska skaffa en iBook för att köra Mac OS X, och sedan kan du köra Linux på PC-burkar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-18 23:02

Det finns en del linux distar som funkar på Mac plattformen, YellowDog & Debian är två exempel.
Men ge OSX en chans... Trots att Linux har blivit riktigt bra så råder ingen tvekan om vad som är orginalet när det gäller användarupplevelse...

Har kompisar som konverterat från Linux till OSX och vägrar gå tillbaka... Sedan känner jag andra som vägrar prova OSX (är de rädda för att ha fel?)

Det finns gott om plagiat, men inte en enda kopia!

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-18 23:48

Det fina med Mac OS X är ju att det blir så avancerat som man vill ha det.
Vill man bara peka och klicka kan man göra det, vill man gräva ner sig i terminalen (och det vill man ju ) kan man göra det. Valfrihet är trevligt.

Jo det problemet med 1 musknapp är ju en av nackdelarna. Men det går väl att köra med en extern mus med flera knappar om man nu känner att man verkligen behöver mera knappar någon gång?

Jag skall testa OS X också. Visserligen tycker jag mera om linux rent ideologiskt fast det tekniska är ju naturligtvis det som avgör. Har hört att OS X är rätt minnes krävande. Stämmer detta? Är skillnaden mellan linux och det stor?

Ursprungligen av zansiball:

Jo det problemet med 1 musknapp är ju en av nackdelarna. Men det går väl att köra med en extern mus med flera knappar om man nu känner att man verkligen behöver mera knappar någon gång?

Jag skall testa OS X också. Visserligen tycker jag mera om linux rent ideologiskt fast det tekniska är ju naturligtvis det som avgör. Har hört att OS X är rätt minnes krävande. Stämmer detta? Är skillnaden mellan linux och det stor?

Skaffa en iBook, och installera både Linux och OS X på den från början. Du verkar vara hemma i Linux, så du behöver kanske inga tips, men det finns mycket information här på 99mac och på andra ställen om hur man installerar båda.

Naturligtvis ska du använda en mus med flera knappar till den - det förbättrar upplevelsen av både OS X och Linux om du inte är uteslutande inne på terminalkommandon.

Ideologiskt är det väl intressant att få en inblick även i det starkaste alternativet till Windows på området användarvänligt och enkelt gränssnitt? Det är väl även intressant att se vad Apple åstadkommer med ena benet i open source, och det andra i proprietärt tänkande?

Det stämmer att OS X kräver mycket minne. Om du vill ha en så billig iBook som möjligt så går det med 256 MB, men 512 är absolut att rekommendera - då kan systemet visa vad det går för.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-19 01:21

Jag kan förstå att man vill köra Linux på en x86-burk. Men varför i helvete plåga sig själv med Linux när det finns OS X?

Går alldeles utmärkt att köra Linux på iBook. Som Nicklas säger. In med mer RAM minne, köp en bra mus för en billig penning, och kör dualboot med Linux och Mac OS X. Finns en hel del distar till Mac. Debian, YDL (Typ Redhat fast lite bättre), Mandrake, Gentoo, Slackware för att nämna några...

OS X och Linux skiljer sig som sagt åt en hel del. Under ytan, så är OS X mer jämnförbart med t.e.x FreeBSD, då OS X mer är ett BSD OS än något annat.

Vet många Linux "nördar" som kör med PB eller iBooks som bärbara.

tack för infon.

skall köpa en ibook om någon månad så då får vi se om osx kan vara någonting att ha.

• Oregistrerad
  • 2004-06-22 15:16

Tänk på att Airport Extreme inte fungerar med andra operativsystem än OS X.

• Medlem
  • 2004-06-24 09:41

Vill man ha snabbhet är frågan om inte YDL 64 med Red Hat 64 bit GCC (AltiVec-optimerad) är snabbare vid samma GHz. Eftersom Linux kan köra utan grafik. Det skiljer ganska mycket mellan BSD och Linux. Så bäst är att ha båda på burken och välja vid uppstart. För egen del kör jag YDL på en gammal Mac. Jag körde Ayttm och en kompis trodde jag körde Messenger på XP! Kompilerar just nu Mozilla Firefox (se pryan.org/firefox/Mattias för en kopia). Så jag tycker Linux är suveränt även på Mac!

• Oregistrerad
  • 2004-06-24 09:52

Kör Debian på min gamla iMac DV SE (webb-/filserver). Funkar riktigt bra. Jag testade YDL först, men tyckte att den kändes väldigt smäckig.

• Oregistrerad
  • 2004-08-07 13:46

Jag tänkte göra ett försök med Linux på min iBook. Men jag blir alldeles förvirrad av alla olika distributioner som finns och var man ska hitta dom.

Vilken distribution ska man använda? Lista fördelar och nackdelar så att jag kan försöka bilda mig en uppfattning. Och ge gärna en länk till var man kan ladda ner rätt verison och så.
Tack på förhand!

• Medlem
  • 2004-08-08 23:24

Uppriktigt talat, köper man en mac så använder man OS X. Vill du använda linux så är x86-platformen så mycket billigare. Mer kraft för pengarna helt enkelt.

Jag är själv en Linux & (Free/Open)BSD-användare som skaffat en iBook, och i den ska OS X få puttra vidare. Snyggt och framför allt användbart GUI-fluff med terminalmöjligheter (mycket viktigt) gör operativsystemet till det perfekta operativet för produktivitet i mina ögon.

Ms windows är halvsnyggt, men att försöka göra något produktivt i det är löjeväckande.
*nix med XFree/X.org kan för all del vara snyggt och riktigt robust, men hårdvarukompatibiliteten kunde vara bättre för laptops.

• Oregistrerad
  • 2004-08-09 07:32

Okej.
Kanske bara var min experimentlusta som tog överhanden då...

• Oregistrerad
  • 2004-08-10 17:46

Min vän Ekelund kör Gento på sin PowerBook, det verkar funka rätt bra. Du kan alltid maila honom (han heter nog Ekelund här med, eller kanske Highsoftware (vilket jag tror han heter på iChat)

1
Bevaka tråden