Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag börjar bli trött på gränsnittet aqua

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som titeln säger börjar tröttna på gränssnittet aqua. Tiderna förändras och stilar med den, borde inte OS X hänga med lite i trenderna utanför datorn. OS X har ju gått ifrån aqua mer och mer till borstad metall, men dialogrutor och knappar finns kvar och känns väldigt blaffiga. Det finns ju tredjepartslösningar, men borde det inte snart komma fler alternativ från Apple själva.

Tror ni det händer något överraskande inom området på måndag, när Steve Jobs visar ”Tiger”?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-25 00:23

Nej, jag tror att det kommer att se ut ungefär som Panther.

Det är en jäkla skillnad mellan Jaguar och Panther. Prova att gå tillbaka till Jaguar eller Cheeta så kommer du verkligen tycka att det ser blaffigt ut. Jag tror denna trend fortsätter. Självklart kommer Tiger bli stilrenare än Panther. Konstigt vore annars.

/M

Du har helt rätt Martin. Jag blev riktigt förvånad när jag såg hur gränssnittet i gamla versioner av OS X såg ut. Trodde att det skulle vara ungefär det samma, men ack vad man glömmer sådana skillnader snabbt.

/Kristofer

Speciellt ränderna i bakom menyerna, det ser gräsligt fult ut. Förstår inte hur jag kunde stå ut med det förr.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-25 02:46
Ursprungligen av Martin Belak:

Speciellt ränderna i bakom menyerna, det ser gräsligt fult ut. Förstår inte hur jag kunde stå ut med det förr.

/M

Hos mig är det ränder bakom menyerna i Panther ...

I Jaguar var det dock mycket starkare kontrast mellan bakgrund och linje, vilket jag tycker såg ganska "stökigt" ut. För mycket detaljer alltså.
I 10.1 och tidigare, så stack alla knappar ut jättemycket och hade en stor skugga. I Panther är de nästan helt platta.

Så visst förändras det, men så himla stor skillnad tror jag inte att det kommer bli. Ungefär som mellan 10.2-10.3 kanske, men inte mer tror jag.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-25 09:00
Ursprungligen av jolander:

Som titeln säger börjar tröttna på gränssnittet aqua. Tiderna förändras och stilar med den, borde inte OS X hänga med lite i trenderna utanför datorn. OS X har ju gått ifrån aqua mer och mer till borstad metall, men dialogrutor och knappar finns kvar och känns väldigt blaffiga. Det finns ju tredjepartslösningar, men borde det inte snart komma fler alternativ från Apple själva.

Tror ni det händer något överraskande inom området på måndag, när Steve Jobs visar ”Tiger”?

Är på 10.2.8 och har aldrig gillat Aqua-ränderna och rundade hörn på fönstren.
Använder därför "ThemeChanger" och har ett tema som heter "AquaExtreme" - helt utan ränder, utan "släta" ytor och fyrkantiga hörn.
Kanske de kan va nåt?

• Medlem
  • 2004-06-25 10:40
Ursprungligen av Danne V:

Är på 10.2.8 och har aldrig gillat Aqua-ränderna och rundade hörn på fönstren.
Använder därför "ThemeChanger" och har ett tema som heter "AquaExtreme" - helt utan ränder, utan "släta" ytor och fyrkantiga hörn.
Kanske de kan va nåt?

Steve är galen i rundade hörn på rektanglar, så dom lär inte försvinna i första taget: se följande anekdot på folklore.org:

http://www.folklore.org/StoryView.py?project=Macintosh&story=Round_Rects_Are_Everywhere.txt&sortOrder=Sort%20by%20Date&detail=medium&search=round%20rects

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-26 09:39
Ursprungligen av gnrv:

Steve är galen i rundade hörn på rektanglar, så dom lär inte försvinna i första taget: se följande anekdot på folklore.org:

http://www.folklore.org/StoryView.py?project=Macintosh&story=Round_Rects_Are_Everywhere.txt&sortOrder=Sort%20by%20Date&detail=medium&search=round%20rects

HAhahaha... rolig läsning

Fick mig att börja läsa andra artiklar där...
En annan artikel
skriver om sitt möte med Steave Jobs när han hoppar in i "The macintosh project"

Citat:

The first thing he said to me when I walked into his office was "Are you any good? We only want really good people working on the Mac, and I'm not sure you're good enough." I told him that yes, I thought that I was pretty good. I was friends with Burrell, and had already helped him out with software a few times.

"I hear that you're creative", Steve continued. "Are you really creative?"

I told him that I wasn't the best judge of that, but that I'd love to work on the Mac, and thought that I'd do a great job. He said he'd get back to me soon about it.

• Oregistrerad
  • 2004-06-25 21:28
Ursprungligen av jolander:

Vem vet... Det nya systemet verkar innehålla en hel del nya smarta grejer i alla fall! Det ska bli kul att se presentationen, om jag kan ta mig tid till det.

Systemet har i alla fall blivit mer strömlinjeformat och sofistikerat sedan 10.1, så låt oss hoppas att den version som släpps blir den mest välpolerade hittills...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-25 21:49

Självklart måste det bli framåt !
Ny utseende och massa nya finesser med Tiger.
Det går inte vara stillastående när det gäller utseende !

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-26 12:00

Ibland tror jag att jag också är trött på Aqua, men det brukar räcka med att sätta sig med Mac OS 9 eller Windows någon minut bara för att inse hur bra det faktiskt är.
Självklart finns det rum för finputsningar, men jag tycker helt klart det är på rätt väg.

Jag tyckte att "Pinestripe" i jaguar och tidigare versioner var snyggt, riktigt snyggt. Men det börjar väl bli lite daterat kanske nu när man ser tillbaka.. ju mer man använder Panther ju mer vänjer man sig vid det mer nedskalade utseendet. Jag minns när Panther först visades då tycket man att det såg skitfult ut, idag däremot så gillar man det. Man måste vänja sig helt enkelt, sitt vid Jaguar ett par månader igen så lär ni nog börja uppskatta pinestripe igen..

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-06-27 15:12

Nån som vet hur man får tillbaka strecken som finns i Jaguar?
finns det inget Tema o ladda ner?

Det skulle vara en skräck utan riktig aqua tycker jag iaf

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 01:33

Jag vill ha bort de färgade kulorna. Naturligtvis har jag valt utseendet Grafit, men jag ogillar fotfarande knapparnas oförskämda uppsyn.

Sen borde kung Steve låta oss välja att ha rullningslisten till vänster, precis som i Nextstep. Knapparna är ju till vänster; varför kan inte "hissen" få vara det?

Mer gnäll och kvetsch: Ogillar fortfarande dockan. Jag kan leva med den, men den borde förbättras! Putz väck med zoomeffekten när man öppnar fönster, eller gör den tre ggr snabbare!

Slutligen vill jag ha en enhetlig inställning för hur mappar osv ska visas. Det är en av de få saker som alltid har fungerat bättre i Windows än Mac OS. (I alla andra avseenden suger filhanteringen i Windows benhårt.)

• Oregistrerad
  • 2004-07-08 01:36

Nån som kan posta lite screenshots från tidiga Aqua?

OS X Betan såg ut såhär:
http://www.saunalahti.fi/wpoet/scr/scr-aqua.jpg

Skrämmande, inte sant.

/M

• Medlem
  • 2004-07-09 00:12
Ursprungligen av Martin Belak:

OS X Betan såg ut såhär:
http://www.saunalahti.fi/wpoet/scr/scr-aqua.jpg

Skrämmande, inte sant.

/M

Det där är är väl något mockup som någon har gjort?

Ojj var betan SÅ hemsk? Åter igen... vad man glömmer.
Brossan körde os x betan lite, så jag såg den några gånger.

EDIT: Förtydligande

Undra på att jag tyckte betan var helt ohållbar att jobba med...
Men från 10.1 har jag varit med. Tur att 10.3 har kommit nu är det skoj att hålla på med OS X.

Trött på Aqua? Byt tema då.

Första-släppet var ju ruskigt spännande, att det sedan fick sirap att framstå som högvisköst behöver vi ju inte nämna. Jag kämpade med osX 10.0 i några dagar på min pm g3 300 (blådåre), gav sedan upp. Precis som Hedman var jag med på allvar när 10.1 kom. Sirapen var borta till förmån för nykokt hallonsaft...

Gränssnittet har jag gillat hela vägen, det enda som får mig lite tjurig är all borstad metall, men det finns det ju haxies för.

Hmmmm den som lever får se. Bara det inte blir som Windows. Det har pratats om att det ska likna det mer framöver. Nej tack! Däremot så tycker jag att röd/gul/grön knapparna skulle kunna var bara lite större. (Är lite darrig på handen ibland)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 20:00

Visst fan. Det fanns juh ingen Applemeny i början av X. Fan vilket klagomål det var. He he

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-08 23:21

Jag tycker ni börjar bli lite väl kräsna. OS X är det softaste operativsystemet som finns. Prova sitta vid en PC med Windows, så minns ni hur det var...

• Oregistrerad
  • 2004-07-08 23:37

Jag sitter vid flera PCs med Windows just nu (ja, 98 är faktiskt mer acceptabelt än XP på något vis - det är ju gammalt) - och jag börjar bli trött på att inte ha gränssnittet Aqua.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-09 00:23
Ursprungligen av PF:

Jag sitter vid flera PCs med Windows just nu (ja, 98 är faktiskt mer acceptabelt än XP på något vis - det är ju gammalt) - och jag börjar bli trött på att inte ha gränssnittet Aqua.

Windows 98 / 95 hade ett rätt så stilrent utseende med inte så mycket onödigt krafs. XP är ju bara onödigt krafs på alla menyer, alla fönster osv. Därför gillade jag 95/98. Alla knappar satt på vettiga ställen, idag är det en jungel utan dess like. Tur vi sitter på mac.

http://www.macthemes.net

Brukar själv gå tillbaks till Milk eller SmoothStripes.

1
Bevaka tråden