Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D70 och objektiv

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en fråga..
Kan man bara använda AF-objektiven tillsammans med Nikon D70? Alltså, går det inte att använda MF-objektiven?

Det går att använda i stort sett alla objektiv sedan 1959. Du har dock ingen ljusmätning på gamla, manuella gluggar. På objektiv utan "D" eller "G" har du ingen "3D color matrix"-mätning.

Har du tid på dig kan du alltså använda vilket objektiv som helst, då du kan da en provbild och sedan ställa exponeringen efter histogrammet.

Ursprungligen av David Molarin:

Det går att använda i stort sett alla objektiv sedan 1959. Du har dock ingen ljusmätning på gamla, manuella gluggar. På objektiv utan "D" eller "G" har du ingen "3D color matrix"-mätning.

Har du tid på dig kan du alltså använda vilket objektiv som helst, då du kan da en provbild och sedan ställa exponeringen efter histogrammet.

Tack, det var intressant! Farsan har nämligen ett gäng gamla, så då blir plötsligt denna kamera mer intressant än Canon EOS 300D. Men vad är "3D color matrix"-mätning? Om man inte har det, vad betyder det för fotot?

• Medlem
  • 2004-06-27 11:15

Min mamma har några AF-Sigmagluggar till Nikon. Vad ska de heta för att fungera fullt ut med D70? (De är 65 mil bort, så det är inte bara att testa.)

Har de ett "D", "ED" eller "EX" så fungerar de fullt ut. Tror jag.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-27 19:30

Color Matrix mätning

Ett påfund av Nikon där exponeringsmätaren sägs ta hänsyn till motivets RGB färger .
Togs fram redan till Nikon F5 , flerfältsmätning.
Inte "fan" fungerar det som det var tänkt. (Inte alltid)

Ett flertal kurvor , exponeringsmöjligheter finns i inlaggda i kameran som jmf med motivet.
Snö, vit yta , etc beräknas efter 1000 tals motivs exponeringskurvor. Kameran kan därmed vid programautomatik "känna igen" ett motiv och överexponera bilden så vitt blir vitt.
Denna exponering som beräknas av programmet i kameran kan även ge helt felaktiga exponeringar

Som vanligt är det bättre att veta vad man mäter och varför för att få bilden rätt exponerad

mvh

Senast redigerat 2004-06-27 20:07
1
Bevaka tråden