Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Screenshots från Tiger.

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Drygt att enligt dom där bilderna så tänker Apple bygga in Konfabulator(-liknande) funktioner

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Drygt att enligt dom där bilderna så tänker Apple bygga in Konfabulator(-liknande) funktioner

Läs diskussionen på macrumors. Mycket nyttigt kommer fram.

Bilderna är med 90% säkerhet fejk, men dashboardsystemet kan mycket väl komma. Fast mycket snyggare.

Titta på hur det ser ut i kommande Motion:
http://www.apple.com/motion/workflow.html

Kolla speciellt funktionen Dashboards. (I kolumnen till höger)

Tänk ett sådant system fast inbäddat i hela OS:et. Kanske vore något?

Som Ctrl-klicks menyer men mycket mer avncerade. Kanske kan vara vettigt...

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Det är väl "bra"?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-27 01:35

Titta på upplysningen av systeminställningar. Alla är olika mycket upplysta. Idé är inte dum men jag skulle tippa på ett mer modernt och tydligt sätt.

Nu har det kommit fler.

http://www.macrumors.com/downloads/tiger/pipeline.gif

Pipeline verkar vara ett program för icke-programmerare, som jag, där man kan skapa Applescript-program...

http://www.macrumors.com/downloads/tiger/Safari-RSS.jpg

Visar RSS-feed i Safari.

http://www.macrumors.com/downloads/tiger/System-Preferences-3.0.gif

Visar About-boxen för nya Systeminställningar.

Arn på macrumors säger nu att han har ganska säkra källor på att just de funktioner som finns på bilderna kommer att komma på Tiger...

Hoppas hoppas, att bilderna inte är äkta, det är fuuult! Speciellt dashboard:en med sitt stora windowskryss och fula hängande klarflik, och sen dessutom en papperskorg till! Jag vill inte ha fler papperskorgar!

Argh!

En önskan jag har är att de skalar bak på aluminiumtemat som verkar bli minst lika dominerande i Tiger som i Panther (?), till en börjar var det ju bara tänkt för program som skulle ersätta riktiga fysiska prylar om jag inte minns fel?

Jo, attfunktionerna kommer tror jag. Men Dashboard måste bli snyggare än så. En smart funktion som nog Apple klarar av att göra snyggt.

Håller med om metallen. Att i-programmen har det kan jag köpa, men findern och safari? Nej, ingen logik alls.

Sen är jag extremt sugen på Pipeline, låter som ett klockrent program för mig.

• Medlem
  • 2004-06-27 23:10
Ursprungligen av Adrian B:

Ja. Krävs att Think Secret säger att bilderna är autentiska, vilket dom också har gjort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-27 23:10

Thinksecret hävdar ju också bilderna är äkta. De brukar sällan ha fel. Apple måste dock komma med mycket mer än sådär om någon skall köpa Tiger alltså.

Jag börjar fundera på om Tiger släpps tidigt nästa år med en ny QuickTime version. De gick ju tidigare i veckan ut med att de kommer lägga in stöd för AVC/h.264 i QT "nästa år". Men de kanske inte synkar Quicktime revisioner och OS - dock borde de göra det.

• Medlem
  • 2004-06-27 23:14
Ursprungligen av Erik.dv:

Thinksecret hävdar ju också bilderna är äkta. De brukar sällan ha fel. Apple måste dock komma med mycket mer än sådär om någon skall köpa Tiger alltså.

Jag börjar fundera på om Tiger släpps tidigt nästa år med en ny QuickTime version. De gick ju tidigare i veckan ut med att de kommer lägga in stöd för AVC/h.264 i QT "nästa år". Men de kanske inte synkar Quicktime revisioner och OS - dock borde de göra det.

Har väl varit en del snack om att 10.4 mest skulle förbättras "under ytan"? Bättre X11-stöd, gärna helt integreat i systemet, skulle vara väldigt uppskattat från min sida.

Thinksecret hävdar ju också bilderna är äkta. De brukar sällan ha fel.

Jo, jag såg det. Tänkte länka dit, men orkade inte

Apple måste dock komma med mycket mer än sådär om någon skall köpa Tiger alltså.

Om det TS skrev stämmer så är 10.4 inte lika långt kommet som 10.3 var vid denna tid förra året. Så än finns det chans för riktigt bra saker (*host* nytt filsystem *host*).

Läste annars en kul teori i MacRumors forum; att Apple fått så mycket kritik för att varje ny version har varit så mycket bättre än tidigare att användarna "tvingats" köpa en uppgradering. Därför kommer 10.4 bara att vara en liten uppgradering så ingen känner sig tvingad...

Ursprungligen av bmb:

Ja. Krävs att Think Secret säger att bilderna är autentiska, vilket dom också har gjort.

Jag funderade på den länken men tyckte det räckte med Apples borttagning, de kan väl inte ha laglig rätt att kräva det om det skulle vara fejkade bilder, eller?

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, jag såg det. Tänkte länka dit, men orkade inte

Läste annars en kul teori i MacRumors forum; att Apple fått så mycket kritik för att varje ny version har varit så mycket bättre än tidigare att användarna "tvingats" köpa en uppgradering. Därför kommer 10.4 bara att vara en liten uppgradering så ingen känner sig tvingad...

Antagligen blir väl Tiger en billig eller till och med gratis uppgradering Apple måste väl spara en del på krutet till 10.5 som torde bli den "slutgiltiga" OSX versionen.

Senast redigerat 2004-06-28 01:31

Läste precis vad det står på planscherna i WWDC ang. Tiger:

"They read "Introducing Longhorn" , "Redmond, we have a problem" , "This should keep redmond busy" and (My personal favorite) "Redmond, start your photocopiers" ."

Ursprungligen av Leftrustle:

Läste precis vad det står på planscherna i WWDC ang. Tiger:

"They read "Introducing Longhorn" , "Redmond, we have a problem" , "This should keep redmond busy" and (My personal favorite) "Redmond, start your photocopiers" ."

Humor! Du har ingen länk till mer om detta?

Annars så har samma källa som kom med skärmdumparna på 10.4 (dvs GNAA) även kommit med mer info om 10.4:

1) Smart Folders in Finder - these virtual folders allow you save specific search criteria for files and present matching files. Similar to iTunes' Smart Playlists.

2) Mail.app - Smart folders, account specific signatures, and a connection doctor.

3) Search field in the top right of the Mac OS X menu bar which allows you to search files in Finder.

Det jag förstått om GNAA är att det är en högst tvivelaktig källa i vanliga fall, men de verkar ha haft äkta skärmdumpar.

hahaha de var bra!

Men ingen som har bilderna?

Citat:

"Redmond, start your photocopiers"

Haha!

resten finns här;
http://www.macminute.com/2004/06/27/tigerbanners

Låter ju bra om dom bygger in valet med Stealth mode... lär annar finnas i Norton Firewall för PC och kanske även för mac.. borde nästan vara lag på att alla OS hade detta som ett extra skydd.

känns inte som några "revolutionerande" lösningar...hoppas apple har fokuserat på att göra OSX ännu snabbare...
1) Smart Folders in Finder - these virtual folders allow you save specific search criteria for files and present matching files. Similar to iTunes' Smart Playlists.

2) Mail.app - Smart folders, account specific signatures, and a connection doctor.

3) Search field in the top right of the Mac OS X menu bar which allows you to search files in Finder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 10:52

Absolut... Apple måste innovera mer än det som "läckt" hittills. Å andra sidan tyckte inte jag Panther lät så überspännande på WWDC2003 och det är en klart godkänd uppdatering från Jaguar så.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-06-30 15:41

Jodå det är rätt trevligt. Fick dock kernel panic när jag boota från installations dvdn, men den funkar på en g5a så jag installerade det på en extern disk och sen koppla in i ibooken.

Dock har jag redan hittat lite buggar, skrev "dash" i sök saken i system preffs för att hitta var man ställde in vilken knapp man ville ha det på, den hittade inget

Dashboard widgets hamnar ovanpå varandra när dom startas, och ligger dom överlappande så är det svårt att stänga dom.
du kan inte heller välja ett hörn att ha det i.

iTunes kontrollen är sjukt ful.

"top" i terminalen funkar inte

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-30 16:34
Ursprungligen av Buckner:

Jodå det är rätt trevligt. Fick dock kernel panic när jag boota från installations dvdn, men den funkar på en g5a så jag installerade det på en extern disk och sen koppla in i ibooken.

Dock har jag redan hittat lite buggar, skrev "dash" i sök saken i system preffs för att hitta var man ställde in vilken knapp man ville ha det på, den hittade inget

Dashboard widgets hamnar ovanpå varandra när dom startas, och ligger dom överlappande så är det svårt att stänga dom.
du kan inte heller välja ett hörn att ha det i.

iTunes kontrollen är sjukt ful.

"top" i terminalen funkar inte

HHmm en hel del att fixa buggar.
Det finns alltså endast DVD installationsskiva ?
Vad synd. Jag har ju inte combodrive på andra datorer

dashboard...känns lite som grädde på mos...och det är inte så gott

Verkar som Tiger får Panic av en del dubbelproppsmaskiner. Tydligen kan man, om man har en ledig partition/disk installera från nuvarande operativ genom att dra igång OSinstall.mkpg.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-06-30 21:11
Ursprungligen av Roland:

Verkar som Tiger får Panic av en del dubbelproppsmaskiner. Tydligen kan man, om man har en ledig partition/disk installera från nuvarande operativ genom att dra igång OSinstall.mkpg.

min MDD klarar det bra, än så länge.. dock kunde jag inte installera från skivan på ibooken men det gick på annat sätt.

"top" buggen var bara tillfällig,

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-30 21:28
Ursprungligen av Roland:

Det finns inte OSinstall.mkpg på skivan.

Det är en DVD installations skivan.
Tydligen efter har läst några inläggning ovan, så ser det ut att det är endast för CPU 64-bit ?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-30 21:34

Så här ser det ut

Systemkrav:
Du måste ha en Macintosh-dator med: m PowerPC G3-, G4- eller G5-processor m Inbyggd USB m Minst 128 MB RAM-minne m Inbyggd bildskärm eller en bildskärm kopplad till ett grafikkort från Apple som stöds av datorn m Minst 2 GB ledigt hårddiskutrymme, eller 3,5 GB om du ska installera utvecklarverktygen

Ska finns här: DVD/System/Installation/Packages/OSInstall.mpkg

Buckner ... har du ngt som heter mdimport i din top-lista? Som tar typ all ledig CPU? Tydligen nån indexfunktion (MetaData) för Spotlight-sökmotorn. Undrar om den är igång jämt eller om den bara gör en fetekörningen först ... typ

Ursprungligen av REP:

Det finns inte OSinstall.mkpg på skivan.

Det är en DVD installations skivan.
Tydligen efter har läst några inläggning ovan, så ser det ut att det är endast för CPU 64-bit ?

Bevaka tråden